Hoe kan ik weer vrolijk worden?

Alles zit tegen.
Ontslagen
Vriend overleden
Veel rekeningen
Huis uitgezet
ziek

Toegevoegd na 19 minuten:
Bedankt voor jullie meeleven, dat vind ik wel fijn.
Eerst ging mijn vriend dood. die verdiende het meest ik werkte maar tot 20 uur pw, ipv steun of begrip kreeg ik ontslag kon geen rekening betalen, dus ook geen huur.
Sindsdien ben ik vaak ziek en zonder emoties geen energie meer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (29)

Zo, dat is niet niks, een schoen zetten bij voor de sint en hopen dat hier wat pepernoten in zitten?
Alle kleine beetjes helpen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van mij krijg jij een hele dikke roe voor dit antwoord.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jemig, wat een horkerig antwoord ; dat gaat écht zoden aan de dijk zetten, hoor.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vrolijk bedoeld, per ongeluk erg misplaatst... gokje hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar wordt ik niet vrolijk van -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja.. mensen waarderen niet alles. Kon ook toevoegen: niet teveel uitgeven rond deze tijd, wanneer alles is afgeprijsd.
Maar ja.. blije mensen hier :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongevoelige mensen ook.Schijnbaar heeft het leven jou nog nooit te grazen gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee pepernoten doen wonderen! Jullie hebben dat gewoon nog nooit meegemaakt. Voel je je slecht, neem dat als eten! Wat is het record voor minnetjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet ik op zulke dingen trots zijn..?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet wel zeker dat het te impulsief was ;) Maar ach, al deze minnetjes zijn jammer, maar ga er nu niet wakker om liggen ;) Trusten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank u allen voor deze positieve bijdrage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter compensatie en omdat ik de lol er wel van in kan zien een plusje hoor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeej! 6 vs 39, ik sta al bijna weer positief!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol...
Nickelangelo: met zo'n onverstoorbare positieve kijk als bij jouw... Misschien moet je eens bij ploekje2 op bezoek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan neem ik wel pepernoten mee. Op naar de -50?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukt! dat was ik.
volgende keer iets minder impulsief.
als dit serieus is dan is je antwoord wat kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach stel die vragen niet hier, denk eerst na wat je hiermee wil bereiken 'steun van onbekenden', desondanks blijft het antwoord wel te kort door de bocht.
Tsja, dat is inderdaad pittig wat. Bedenk maar zo; het is nu hartstikke kut, dus het zal alleen maar beter gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja, als hier allemaal boven kan komen zal je zien dat je sterker bent dan ooit. In ieder geval veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen pas klare oplossing voor alles wat er gebeurt nu met je. Om weer een beetje op de rails te komen zal je dingen 1 voor 1 meten aanpakken, alles in 1 keer oplossen kan niet en als je alles op een hoop ziet, dan lijkt het of er geen uitweg is.
Dus beginnen met wat het belangrijkste is dat is huisvesting en werk, en beter worden maar dat heb je natuurlijk niet helemaal zelf in de hand.
Wens je sterkte

Toegevoegd na 1 minuut:
O en vrolijk worden dat komt vanzelf wel weer, als er weer positieve dingen gebeuren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door toch de tegenslagen te accepteren. Door toch te kijken naar wat je nog wel mooi vindt. Dat is soms heel erg moeilijk, maar toch is dat ook wat je op de been houdt. Ik hoop dat je familie hebt, en vrienden hebt, of op zijn minst vriendelijke kennissen die je helpen. Ik hoop dat je kunt genieten van iets simpels als een boterham, of als houden van iemand in je familie. Het is belangrijk dat je blijft proberen je situatie te verbeteren.

Soms helpt het als mensen MEEdenken.

Stichting MEE, ik heb heel veel aan ze gehad, en dat begon alleen maar met een luisterend oor, en vervolgens kreeg ik de meest nuttige adviezen die ik ooit gehad had.

http://www.mee.nl/

Toegevoegd na 2 minuten:
En soms moet je verlies verwerken, ook dat kost tijd en energie. Je moet dan vooral niet verwachten dat je meteen weer vrolijk bent, maar zo af en toe, lachen om een grapje wat je hoort, of om een grappige capriool van een huisdier, ... op een gegeven moment komt je spontane lach weer terug. Het moet wel eerst een klein beetje geoefend en op gang geholpen worden. Een cartoon kijken kan soms helpen. Wil het lachen niet lukken nog? gewoon even verder rouwen. Dat moet soms.

Ik wens je Alle succes en voorspoed en beterschap die je verdient!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus, die luisteren echt naar je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank jullie wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+!
Zorg dat je onder de mensen blijft ,en ga niet alleen zitten piekeren,ik weet dat als je eenmaal pech hebt alles tegelijk komt,en nu je ziek bent heb je ook minder energie,dus eerst uitzieken,zorg dat je een dak boven je hoofd krijgt ,daar begint alles mee een thuis,en langzaam alles weer opbouwen,dat je deze vraag stelt is op zich al goed,want zo kom je ook onder de mensen hier op Gv.sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+eef
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ onder de GVers is ook al wat :-)
Wat vervelend voor je.Je moet niet bij de pakken neer gaan zitten.Je hebt vast wel iemand waarmee je hierover kunt praten.Het is nog nooit zo donker geweest of het wordt wel weer licht.Maar je moet het wel willen.Belangrijk is om zo snel mogelijk een nieuwe baan te vinden.Daarmee los je al heel veel dingen op.Je komt tussen de mensen en je kunt je rekeningen betalen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is echt wel veel narigheid ineens maar ik heb eens binnen 1 week 3 mensen in mijn nabije omgeving verloren en ik ben het ook te boven gekomen.Het komt wel weer goed.Praat et iemand die je vertrouwt,ook over het verlies van je vriend.Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste; leg je neer bij de situaties. Uiteindelijk zullen al deze dingen opgelost worden en voorbij gaan, over bijvoorbeeld een paar jaar op dit moment, kijk je erop terug en weet je dat het voorbij is.
Vecht en niet tegen, ook niet in gedachten, want daardoor ga je er enkel meer mee zitten.

Wanneer je je erbij neerlegt en de situatie laat zijn zoals deze is in je gevoel en in gedachte (dus het verdriet en het balende gevoel toelaten) kun je gaan kijken naar de dingen die wél mooi zijn, zoals bijvoorbeeld de vrienden en familie die die je zullen steunen.

Zo kun je toch een lichtje in het donker vinden om op een bepaalde manier te genieten van dit moment, zodra je leert accepteren hoe het nu is en het verdriet dat je voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je vriend overleden is, is natuurlijk iets waar je helemaal niets aan kunt doen, en dat je te zijner tijd een plekje zult moeten geven.
Het verlies van je werk kan ik vanaf hier niet over oordelen, maar het uit huis gezet worden en opstapelen van rekeningen zijn natuurlijk wel zaken waar je in zekere mate invloed op hebt of in ieder geval hebt gehad. Die dingen vergroten nu je ellende alleen nog maa,r en zullen niet worden opgelost als je bij de pakken gaat neerzitten.

Het eerste lijkt me dat je nu als de sodemieter de controle weer terug overneemt, voor huisvesting gaat zorgen (er zijn zeker instanties die je daarbij kunnen helpen overigens), daarna zo snel mogelijk weer zorgen voor werk en zorgen dat je rekeningen (of inmiddels schulden) betaald zijn. Als je dat weer een beetje op de rails hebt, kun je echt aan de rouwverwerking beginnen, maar heb je daarna ook weer een paar dingen opgebouwd waar je met recht trots op kunt zijn, en zul je vanzelf ook weer leren genieten van kleine dingen.

Ik denk alleen wel dat je echt in eerste instantie hulp zult moeten zoeken bij een instantie die je op weg kan helpen ; Humanitas of het Leger des Heils zijn - afhankelijk van je levensvisie - goede plekken om te beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Marleen,die -nnetjes slaan nergens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zullen wel mensen zijn die het te hard vinden ; mijn ervaring is echter dat niet alles je 'zomaar' overkomt. Daar moet je vaak wel wat voor doen (of laten). Dan kun je wel heel diep daarover gaan treuren, maar in de regel knappen mensen erg op als ze zelf de verantwoordelijkheid over hun leven terugkrijgen / terugpakken. Ik zou in elk geval geen constructiever advies weten, maar ik besef wel dat het niet mild is. Het geeft ook een stukje eigen verantwoordelijkheid aan dat er voor mij onmiskenbaar bij hoort, maar ik weet dat dat geen algemeen aanvaarde gedachte is. Dus die minnetjes kijk ik niet van op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een goed antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap die minnetjes ook niet. Is een prima antwoord. + 1 van mij.
Je hebt op dit moment wel veel verschillende dingen te verwerken, en ook nog eens niets de minste dingen. Logisch dat je nu even in de put zit. Wat het belangrijkste is is dat je alle zaken op een rijtje zet, maar als je vriend net is overleden dan zijn je rekeningen wel het laatste waar je je mee bezig wilt houden. Als het je teveel wordt dan zou ik gewoon professionele hulp inschakelen. Dat is niets om je over te schamen, ik denk dat vrijwel iedereen die al die dingen tegelijkertijd op zijn pad vindt even zo diep in de put zou zitten dat hij zo snel geen oplossing zou vinden. Dan is hulp van buitenaf juist goed bij mensen die wat meer op een afstandje staan. Je kunt altijd aankloppen bij de huisarts of algemeen maatschappelijk werk. Heel veel sterkte in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knap eerst op van je ziekte-zoek dan hulp bij je problemen en solliciteer naar een andere baan.Schrijf je in bij de gemeente voor nieuwe woonruimte(of ben je eruit gezet vanwege huurschuld?)
kortom...kom in actie!
niet bij de pakken neerzitten.
Werk aan je problemen,en je zult zien dat je vanzelf weer vrolijk wordt...
Iedere dag een stapje verder.
Ik wens je het allerbeste toe....knuf-knuf...

Toegevoegd na 16 minuten:
Heb je behoefde aan een luisterend oor?
Wil je je verhaal kwijt,je mag mij een mail sturen..ik luister wel,wie weet lucht het op...en geef antwoord terug..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He bah wat een ellende en dat allemaal tegelijk. Je kan weer vrolijk worden want na regen komt zonneschijn alleen hier moet je door heen hoe vervelend ook. Iedereen heeft wel pech alleen bij jou komt het nu wel erg tegelijk. Maar niet bij de pakken neer gaan zitten hoor. Blijven ademhalen. Je familie en vrienden opzoeken en het komt goed echt. Ik weet alleen niet wanneer want dan zou ik het je vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eerst naar je huisarts!! Laat je helpen door maatschappelijk werk voor je financiele problemen.
Laat je doorverwijzen naar ggz of psycholoog, je hoeft
dit niet alleen te doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi ploekje,

Naar jouw redenen van somberheid te oordelen denk ik dat dit toch echt wel iets meer is als alleen een 'dip' hoor, want het is niet niks wat jij allemaal (in korte tijd?) hebt meegemaakt.

En om te voorkomen dat je nu weg gaat glijden in een schijnbaar eindeloze depressie denk ik persoonlijk dat het toch beter is om hier professionele hulp bij in te schakelen.

Praat eens met je huisarts, en vraag desnoods een verwijzing naar gespecialiseerde hulp.

Soms kan er zòveel ineens in een mensenleven gebeuren waar je zonder hulp echt niet meer vanzelf uit kan komen. Tegen de tijd dat je dàt beseft is het vaak al te laat.

Het is echt niet slap of laf om hulp te vragen (jij wilt die wel, want anders had je hier de vraag niet gesteld), maar juist heel moedig als je toe kunt geven dat je het zelf (even) niet meer alleen kunt.

Blijf er in ieder geval niet alleen mee zitten!

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logisch dat je ziek wordt van deze ellende. Het heeft tijd nodig.Ik weet niet waar je nu woont?probeer een beetje tot rust te komen.En zoek leuke dingen en mensen om je heen. Positiviteit om je heen op zoeken.Dan heb je ook wat afleiding.Daarna zal je merken dat je de kracht krijgt ook weer een baan te zoeken.En denk maar "Ik ben wie ik ben, want ik mag er zijn!"Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verdriet is net als griep: je moet uitzieken. En weet ook dat een ongeluk nooit allen komt. Bedenk ook: het leven is een pijp kaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel. Laat het een geruststelling zijn te weten dat jij je deel inmiddels wel gehad hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste wil ik je veel sterkte wensen met alles.
Ten tweede moet je echt hul gaan zoeken want dit kun
je niet in je eentje oplossen/verwerken.
Ten derde: Hoe ongeloofwaardig het nu ook klinkt, na regen komt zonneschijn.
Mijn ervaring met tegenslagen is eigenlijk.. laat het maar over je heen komen. Sta toe dat je in een gigantische megadip zit en ineens... ineens zie je de zon weer schijnen en komt gaat alles stapje voor staje beter.

Toegevoegd na 3 minuten:
PS Met "laat het maar over je heen komen" bedoel ik dus niet dat je alles maar zo moet laten zoals het is maar geef toe aan je verdriet, voel je niet schuldig om je geen emoties en energie meer hebt, dwing jezelf niet om vrolijk te doen enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tal van goede raad....van hieruit veel sterkte....1 ding: ZOEK HULP!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk dat je depressief bent geworden van al die ellende zoek je huisarts op en laat je begeleiden.
medicijnen kunnen ook helpen hoor al kan het wel even duren voordat je het middel vindt dat bij je past.
14 jaar geleden
denk er niet aan, en luister veel muziek waar jij vrolijk van wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als toevoeging op alle intelligente en inhoudelijke antwoorden hierboven nog een praktische oplossing:

elke dag een uurtje wandelen.

licht, buitenlucht en beweging helpen haast net zo goed tegen depressies als medicijnen en helpen je zo aan de veerkracht en energie om je problemen beter te verdragen, verwerken en/of op te lossen. succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dapper dat je deze vraag durft te stellen, maar goeievraag.nl is niet de plaats om dingen echt op te lossen.
Als je je problemen serieus neemt dan zou ik professionele hulp zoeken. In bijna iedere stad/ieder dorp zit hulpverlening waar je, met een doorverwijzing van je huisarts, naar toe kunt gaan.
Ik kan je dat aanbevelen boven goeievraag.nl omdat, ook al goedbedoeld, antwoorden hier niet in een gesprek tot verdieping kunnen gaan.

Hulpverlening is makkelijk op te zoeken via het internet, de meeste bedrijven hebben hun eigen site. Let er op dat de teksten objectief zijn en geen producten willen verkopen, anders zit je bij een commerciële instelling (dat is een echte valkuil van het internet).

Succes met dit alles, het komt vast goed!

Toegevoegd na 4 minuten:
P.S.: de huisarts weet overigens waarschijnlijk waar alle instellingen zitten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat waardeloos wat je allemaal is overkomen.
Het is op deze manier heel moeilijk grip te houden op zaken, zeker als er zoveel verdriet is.
Afgezien van alle goede adviezen zou ik zeggen begin vooral met hulp bij iemand te zoeken. De huisarts of een andere instantie die je zonder meer willen helpen. Je kunt dit nu niet alleen, je hebt nu echt even iemand nodig die je bij de hand neemt en even voor je zorgt.
Er zijn veel instellingen waar je opgenomen kunt worden en waar er even voor je gezorgd wordt.
Zoek maar eens op Derde Orde Huis. Dat is een prachtige, goede plek om weer bij te komen, via een huisarts of andere hulpverlener kun je daar misschien naar toe.
Je hebt nu letterlijk en figuurlijk heel veel warmte nodig.
Als je daar aan je herstel hebt gewerkt, zul je weer kracht en energie krijgen voor andere zaken.
Maar eerst zul je iets moeten doen aan de basis door op deze manier een tijdje rust te nemen en te zorgen dat er even voor je gezorgd wordt, anders zullen andere zaken uiteindelijk mislukken.
Heel veel sterkte, ik duim voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke dag tenminste een keer lachen. Één dag niet gelachen is één dag niet geleefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat als je er zo voor staat dat je behoorlijk depressief kan zijn.

dit is alleen maar een tip:
ga eens naar de kerk en vraag om geestelijke verzorging.
misschien kan je jezelf zo uit de sombere zicht trekken.
waar veel mensen met dit soort problemen mee zitten is dat ze heel erg somber zijn en eigenlijk niet meer verder willen, durfen.
als je jezelf daar eenmaal uit hebt getrokken kan je dus weer met een frisse blik op richten.

mijn broer had hetzelfde probleem en heeft dankzij mij ouders (misschien ook een goed idee, je ouders vragen) professioneel hulp gevonden.
deze mevrouw heeft hem na een jaar mislukkingen mijn broer weer nieuwe inzicht gegeven.
en nu kan mijn broer weer fris uit zijn bed stappen en bij zichzelf dennken: 'wat ben ik blij dat ik leef.'

nogmaals, dit is alleen maar een tip en heeft dus geen garanties.

ik hoop dat je eruit komt.
succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rouwen is ook belangrijk, rouw lief mens.
dood is zo erg, zo definitief.
je hebt heel veel achter elkaar, tsjonge.
zijn er mensen in jouw buurtje die je vertrouwt, die mee kunnen voelen? zoek ze op.
en ook: zoek proffesionele hulp, kan nooit kwaad.
zou je willen omarmen, helpt maar even.
pak svp die draad op, jouw leven is toch van jou en telt!
ter zijner tijd, op den duur- tijd heelt echt! komt er hopelijk weer plek om de zon te zien. om weer vrolijk te kunnen en mogen zijn. houd vol hé.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te beginnen moet je weer werk zien te vinden. Het overlijden moet je uiteraard aan werken, maar rust nemen en thuis zitten hoeft niet per definitie de manier te zijn. Met werk heb je al een groot gedeelte ingehaald.

Ziek zijn heb je zelf in de hand, dus beter worden ook. Los je conflicten op.

En troost je dat alles los van elkaar hangt. Er zijn wel meer mensen die geen huur meer kunnen betalen. Zie die dingen los, en los ze los van elkaar op. Alleen dan kom je er weer bovenop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga iig niet bij de pakken neerzitten,probeer zeker rond kerst niet alleen te zijn en praten over alles wat je overkomen is helpt..dit vernam ik van iemand in een soortgelijke situatie en die bloeit steeds verder op
14 jaar geleden
ploekje ik leef met je mee en er zijn nog veel meer mensen
die niet meer vrolijk zijn
kijk naar mezelf ben ook niet meer zo vrolijk zo als vroeger loop bij centrum malibaan elke dag
praten in de groep over hun probleem en er is altijd wel iemand die je leed wilt delen,
mail met mij als je wilt en??
mischien kunnen we elkaar een beetje opbeuren je weet maar nooit als je je uit!!
lucht dat altijd wel op en kijk wat meer naar boven laat je hoofd niet hangen er is altijd wel ergens een licht puntje
hou vol en ik hoop dat er ook voor jou!! weer een tijd
komt dat je wel weer kan lachen.!!
.......groetjes en een dikke doeiiiiiii
..........henk ,..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien en kleine tip i.v.m. een woning.

Probeer een antiekraakwoning te krijgen. Dit kan vaak ook bij een woningstichting.
Heb ik zelf ook een tijdje gedaan toen de grond onder mijn voeten weg zakte.

Ga ook eens bij de schuldsanering een praatje maken.
Op die manier kunnen er al twee lasten van je schouders vallen.

In de toekomst wens ik je veel sterkte en succes toe

Je komt er wel, alleen niet nu.