met welke snelheid stroomt urine tijdens het plassen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol hoe kom je op die vraag? +1 :-P

Het beste antwoord

De snelheid varieert per plas en is ook verschillende tussen mannen en vrouwen.

De snelheid van de urine vanuit de blaas naar buiten wordt voor het grootste deel veroorzaakt door de spieren in de blaas en de vulling van de blaas. Je kunt je voostellen dat als je op een half met water gevulde ballon drukt het water er met minder kracht uitspuit dan als die helemaal vol is.

De kracht kan ook nog eens varieren door je spieren rond je blaas harder aan te spannen.

Daarnaast maakt de opening uit. Bij vrouwen is de afstand tussen blaas en de opening in de vagina kort. Bij mannen komen de zaadleiders en urinebuis bij elkaar en gaan gezamelijk verder door de penis. Die weg is veel langer en het gaatje ook kleiner. Mannen kunnen daarom veel verder weg plassen dan vrouwen en beoefenen deze sport ook meestal bij gezamelijke plassen in het bos (echt een manneding).

Over de snelheid is m.i. niets bekend omdat die zo varieert. Wellicht leuk voor het schoolonderzoek.

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik heb net een proefschrift gevonden van Marinus Kranse over plassen, met name over het kwantificeren van gegevens. Wellicht kan je dat gebruiken. Het meet een gemiddelde van 13.2 ml/sec bij mannen en 7 ml/sec bij vrouwen waarbij de urineweg niet geblokkeerd is.

Toegevoegd na 2 uur:
NB. de plasopening (3) zit bij vrouwen vóór de vagina en niet erin. Dat zie je ook duidelijk op onderstaande afbeelding. Uit mijn antwoord leek dat ik het tegendeel beweer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Waarom wil je dit weten ?

Ik denk dat het verschilt de ene keer moet je nodiger dan een andere keer.En zal de snelheid van de urine dan verschillen per keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maximale snelheid is afhankelijk van het verdunnend vermogen van je nier wat getest kan worden door een persoon 2 tot 3% van zijn gewicht aan water te drinken in één uur en het osmotisch aanbod. Normaal is osmolaliteit van de urine tussen de 500 en 800 mosm/L. Bij veel drinken (bij een persoon van 80kg is dat 1.6 - 2.4 L/u), zoals in bovenstaande proef moet dit tot onder de 80 mosm/L dalen. Een normaal persoon met een minimale urine-osmol van 80 mosm/L kan bij een osmotisch aanbod van 1000 mosmol/dag (gemiddeld) 1000/80 = 12.5L urine per dag produceren. Maar dit kan natuurlijk oplopen bij een hoger aanbod en lagere urine-osmolaliteiten zoals in het geval een ADH-deficiëntie.

Toegevoegd na 11 minuten:
De maximale snelheid heb ik ook voor je uitgerekend.

Als het 1 uur duurt om te plassen is de snelheid 400 ml/uur = 400ml/60min = 6,66 ml/min = 0,11 ml/sec.
Als dit een half uur duurt zou dit 13,33 ml/min = 0,22 ml/sec zijn.
Als je 1,5 uur moet wachten: 400ml/90 ~ 400/90 ~ 4,4 ml/min .

En de rest reken maar uit..
succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respect! Zou je daarbij ook een maximale snelheid kunnen uitrekenen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor even geduld.
ben mee bezig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen correct antwoord. Je hebt de snelheid opgezocht waarmee de urine wordt geproduceerd in de nieren. Hierbij wordt water
uit het bloed gehaald en in de voorurine worden veel nuttige stoffen weer teruggeabsorbeerd. De urine wordt dan in de blaas opgeslagen. Het zegt niets over de snelheid waarmee urine uitgeplast wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dank is groot!!!,,hoef ik daarna alleen nog maar op beste antwoord te klikken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Boshui09: Waar zie je dan een correct antwoord op je vraag staan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord van Babyfaced is een copy/paste van een discussie hoe snel de blaas wordt gevuld. http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=100561
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik vraag me af of hij zelf helemaal begrijpt wat er staat.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag het me niet af, dat is gewoon niet het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha
ha
Wat een debat zeg.
op zo'n vraag is zo'n antwoord ......
Als je het heel simpel en snel wilt weten.
Houd er een windmetertje voor en plas er tegen dan kun je zien wat de snelheid van je urine is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadeel is wel dat het zal gaan spetteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je weet wel met welke snelheid.
Ik hou het op 1 bar, omdat dit een heel ruime aanduiding is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet weten, ik weet alleen dat de uroloog er speciale apparatuur voor heeft om dit te meten en dat heet een uroflow meter. Heb nog even nagezocht of ik waardes kon vinden waarbinnen het moet vallen maar helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3,14159265358979323 m/s.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer het uit! Benodigheden: maatkan, stopwatch, hoofrekenmachine en een krat bier of 2 kannen thee...

Drink voldoende zodat de blaas goed gevuld is. Trek de broek (of rok of whatever) uit en plas in de maatkan. Stop hierbij de tijd.

Met je hoofdrekenapparaat zet je de tijd en het aantal (milli)liters om naar liter/minuut.

Als je echt de snelheid wilt weten, neem dan het windradertje van WiseGuy23 erbij... (en een dweil om de ravage op te ruimen). :-)