Hoe groot is de kans op een verkeerd uitslag van een zwangerschapstest als deze een aantal dagen nadat de menstruatie had moeten beginnen gedaan is?

En de uitslag is "niet zwanger". Gebruik werd gemaakt van de Clearblue Digital. Deze vraag stel ik naar aanleiding van dit stukje uit de handleiding, dat aangeeft wat de oorzaken kunnen zijn als de test aangeeft niet zwanger te zijn:
"Het kan zijn dat u niet zwanger bent, dat de hCG-concentratie nog te laag is voor een goede meting of dat u de dag waarop uw menstruatie zou moeten beginnen verkeerd hebt berekend"

Zoals de vraag al aangeeft, deze test is dus een aantal (4) dagen nadat de menstruatie had moeten beginnen gedaan. Dus nu is mijn vraag: hoe groot is de kans in deze situatie dat de betreffende persoon alsnog zwanger is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De kans op een verkeerde uitslag 4 dagen na de eerste dag van de verwachte menstruatie is klein. Minder dan 1%. Het zou kunnen dat er bij de vrouw in kwestie even sprake is geweest van een bevruchting, maar dat de vrucht snel weer is afgestorven. In dat geval moet de menstruatie nog komen, maar heeft het hcg-gehalte niet de kans gekregen om hoger te worden.
Aangezien jouw vriendin aan de pil is, lijkt mij de kans op een zwangerschap nihil, daar de test dit ook aangeeft.
Wil je zekerheid? Vraag om een bloedtest bij je (huis)arts. In het bloed is al bij een zeer laag hcg-gehalte af te lezen of er sprake is van een zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inmiddels een ex.. En ja ze gebruikt de pil. En ze is eergister alsnog ongesteld geworden. Moet ik me nu alsnog voorbereiden op luiers verwisselen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervelend, Machiavelli. Maar fijn dat de uitslag idd negatief bleek. Gewooneengast, deze inside info is een kwestie van opletten bij eerder gestelde vragen.