in hoeverre is kanker erfelijk?

Mijn zus , moeder en vader zijn overleden aan kanker in die volgorde en ongeveer in tussenposen van 2 jaar na elkaar, mijn zus is overleden aan huidkanker , mijn moeder aan borstkanker en mijn vader aan prostaatkanker. niet echt gerelateerd allemaal.
maar die frequentie 2006. 2008, 2010 maakt mij toch wel angstig , het is nu 2012 en dus zou ik nu aan de beurt zijn.
Het zal wel heel laf zijn , maar ik durf me ook niet te laten testen en de verschillende kankersoorten laten mij denken dat het niet erfelijk is.
klopt mijn redenering?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kanker bestaat in vele vormen. Sommige vormen zijn erfelijk of familiair - dat zie je bijvoorbeeld in families waar een specifiek type borstkanker of eierstokkanker voorkomt (dus niet alle vormen!). Jij noemt drie verschillende vormen van kanker, die hebben niets erfelijks met elkaar te maken. Er is geen 'kankergen' waar je op kunt testen in dit geval - dat is er alleen bij die borst- en eierstokkankervarianten. Wat je wel kunt doen: zorgen dat je zo gezond mogelijk leeft (kijk eens op de site van het KWF, je kent het riedeltje wel: gezond eten, genoeg bewegen, niet roken, bescherm jezelf in de zon, enzovoorts). Besef dat de mens als soort tegenwoordig veel ziektes onder controle heeft, maar dat daardoor juist kanker een groter aandeel krijgt in de overlijdens. Vroeger had je meer kans aan een kinderziekte te overlijden of aan open TB of iets dergelijks. Dat gebeurt nu veel minder, en toch gaan we nog steeds allemaal dood - alleen aan andere ziektes: hart- en vaatziektes (door ons 'luxe' leven) en kanker zijn de belangrijkste doodsoorzaken. Als we ooit iets vinden waardoor we kanker in alle vormen overwinnen, zal er een andere ziekte opdoemen. Kortom: die frequentie van overlijden zegt niets. Behalve dat je waarschijnlijk een rottijd achter de rug hebt :-( Testen is zinloos want er is niets te testen in jouw geval. Elk jaar laten controleren biedt ook geen enkele garantie, dus trap niet in de reclames van bedrijven die zoiets aanbieden: dat geeft schijnzekerheid tegen een hoge prijs. Wat je wel kunt doen: met je huisarts praten over je angst. Want daar zit je nu mee. Misschien kan z/hij je geruststellen of je, als je dat prettig vindt, doorverwijzen naar iemand om alles eens op een rijtje te zetten - dat kan opluchten. Sterkte ermee!

Kanker is een verzamelnaam voor heel veel verschillende soorten ziektes. Sommige daarvan zijn erfelijk, andere niet. Sommigen zijn rechtstreeks erfelijk (je hebt het gen of je hebt het niet, en dan krijg je het waarschijnlijk ook), andere indirect (leefstijl of aanleg die de kans aanzienlijk verhoogd). en er zijn soorten die echt alleen verkregen kunnen worden - al moet je ook daar een zekere 'aanleg' voor hebben. Borstkanker kan in een erfelijke vorm voorkomen, maar er zijn ook niet-erfelijke vormen. Testen kan je zekerheid geven dat je een gen WEL hebt, en dus een sterk verhoogd risico - waarna je kunt kiezen voor regelmatige controle of preventieve verwijdering van de borsten - maar garandeert je bij een negatieve uitslag niet dat je niet een andere vorm krijgt. Kanker in zijn algemeenheid is niet erfelijk ; verschillende vormen al helemaal niet. Dat zegt dus niets, hooguit dat jullie familie wellicht een leefstijl heeft die de kans op kanker verhoogt (roken, ongezond eten) of in een omgeving leven met veel kankerverwekkende invloeden (grote stad, nabij snelweg of fabriek). En ALS het al erfelijk is, zegt de frequentie al helemaal niks. Leef gezond en bewust, hou je gezondheid en je lichaam in de gaten, en ga regelmatig op controle, extra als je klachten hebt. Er zit niks in je verhaal dat te denken doet geven dat je (aangeboren) verhoogd risico loopt, en eventueel kan een bezoek aan de huisarts je geruststellen.

Toevallig moet ik voor biologie mij verdiepen in de erfelijkheid, en mij is geleerd dat als er 1 soort kanker in de familie voorkomt, er een kans is dat iemand uit de F1 (nakomelingen van de ouders) ook die kanker krijgt. Die kans is moeilijk te berekenen. U hebt het over verschillende soorten kanker, dus het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat jij het volgende ''slachtoffer'' van die vreselijke ziekte wordt. Zeker omdat 2006-2008-2010, pure toeval is. Ik zou mij er niet zo druk om gaan maken, als er nou 1 specifieke kanker was in uw familie, dan zou ik is een onderzoek laten doen. Zijn er verder nog oma's en of opa's die borstkanker prostaatkanker of huidkanker hebben gehad? Ik denk dat uw familie gewoon ongeluk heeft gehad, pure ongeluk met het krijgen van zo'n ziekte. Ikzelf heb nog een raar voorbeeld uit eigen ervaring. Mijn oma, heeft vroeger op school met gym haar arm gebroken met hoogspringen, haar rechterarm. Mijn moeder, heeft hetzelfde gehad met hoogspringen, ook haar arm gebroken, maar dan haar linker. Ikzelf ben 4 jaar geleden met gym gevallen en jawel met hoogspringen, en heb toen mijn linkerarm gebroken. Pure toeval of zijn wij gewoon geen goede springers? Net zo als jouw rijtje 2006-2008-2010, maak ik mij zorgen om mijn ''eventuele'' dochter die ik later zou kunnen krijgen, zou dit hetzelfde overkomen? Dat lijkt erg onwaarschijnlijk omdat zoiets natuurlijk niet erfelijk is! Nu is een arm breken natuurlijk een stuk minder erg dan kanker, deze 2 kun je niet vergelijken! Maar soms doet de natuur, of god of welke kracht er ook mag zijn, iets raars wat ons verontrustend maakt. Mocht je nog steeds bang zijn dat er toch iets mis is, kun je even naar je huisarts langsgaan, die heeft er natuurlijk een betere kijk op.

Het woord 'erfelijk' wordt in publiek heel anders opgevat dan onder medici - en nóg weer anders onder statistici. * Immers je moet er ook voedingsgewoonten onder verstaan zoals gebruik van giftig aardappelnat, te weinig fruit en uien etc. * In de Telegraaf stond 10 jr geleden de hoofdkop dat Nederland het hoogste aantal kankergevallen in de hele wereld had omdat: bij ons de mest onder de graszode geïnjecteerd moet worden waardoor we geen vitamine-inname meer hebben: in dit geval moet men 'erfelijke factoren' dus lezen als: supermarktvoedsel. *Verder de woning: of onder de vloer wel goed belucht wordt: emanatiegas als radonisotoop is goed voor 80% van alle longkanker in de wereld * maar dito ook nog voor 75% van alle kinderleukemie in de buurt van elektrische toestellen (bron WHO). * streken rond Westbroek (utr) hebben in 1945 onder water gestaan en deze grond is nu nog steeds giftig. * een schilderswerkplaats als buurman - of: * je eigen huis is afgetimmerd met giftig spaanplaat. Kortom: dit zijn eveneens allemaal 'erfelijke' factoren maar het is slechts een bloemlezing - vandaar dat een arts er soms wel naar vraagt wat of jezelf denkt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100