Wanneer treden over het algemeen de bijwerkingen van het - stoppen met roken- medicijn Champix op?

Ik ben ruim 10 weken geleden gestopt met roken. Dit i.c.m. het medicijn Champix. Op zich gaat het stoppen ontzettend goed. Ik ben nog steeds rookvrij.

Op de bijsluiter van Champix staan echter een waslijst van mogelijke bijwerkingen. Onbegrijpelijk wat je van zo'n klein pilletje kan krijgen.

Wanneer openbaren deze bijwerkingen zich meestal? Aan het begin van de kuur of tijdens de afbouw van de kuur, waar ik nu mee bezig ben.

Ben van 2 mg per dag naar 0.5 mg per dag gegaan om er dan na een week uiteindelijk helemaal mee te stoppen.

Ik weet namelijk niet waar mijn plotselinge hyperventilatie, paniek -en angstaanvallen vandaan komen. Kunnen dit bijwerkingen van de Champix zijn of zijn het de afkickverschijnselen van het niet-roken die nu, na de afbouw van de Champix pas gaan opspelen.

Ik had de afgelopen dagen bijna continue last van deze verschijnselen. Blazen in een zakje hielp niet. Mijn huisarts heeft me uiteindelijk voor drie dagen oxazepam 10 mg voorgeschreven, de klachten zijn nu stukken minder.

Weet iemand of het na 10 weken stoppen door de Champix komt of zijn het de afkickverschijnselen van het niet-roken die zich nu pas openbaren tijdens het afbouwen van de Champix.

Wie weet hier een antwoord op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Hoi, mijn vriend en ik zijn beide gestopt met roken, hij met Champix en ik zonder Champix, ik kreeg na ongeveer 2 weken te zijn gestopt last van hyperventilatie en paniekaanvallen, mijn vriend niet.
We zijn op onderzoek uitgegaan en vonden op een site deze verschijnselen onder de ontwenningsverschijnselen, je krijgt namelijk meer zuurstof in je lichaam en je lichaam moet wennen aan deze enorme hoeveelheid extra, hyperventilatie bekend ook een teveel aan zuurstof in je bloed en te weinig koolstofdioxide, nou wil dit niet zeggen dat je nu teveel zuurstof hebt, maar tijdelijk ziet je lichaam dat zo omdat door al dat roken het 't niet gewend was.

Ook ik heb oxazepam gekregen maar deel een pil in 4 en neem ze mee als ik een aanval voel opkomen, het alleen maar bij je hebben voor noodgevallen geeft al een bepaalde rust.

Zelf bedacht ik me dat doordat ik al mijn emoties al die jaren heb weg gerookt, ik ze nu onder ogen moet zien en ben dus meer gaan praten, ik heb al een hele tijd geen aanval meer gehad.

Hierbij de artikels, ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Het heeft me enigszins gerustgesteld.