Is er een instantie waar je kunt melden dat je vermoedt dat iemand pedofiel is?

Ik ben er, tot mijn grote spijt, achter gekomen dat een goede vriend van mij hoogstwaarschijnlijk pedofiel is. Ik heb dit zwart op wit staan; in chatgesprekken tussen hem en mij. Ook heeft hij zich op 24-jarige leeftijd al eens vergrepen aan een jongen van 15. (Die jongen stemde er zelf mee in, maar goed iedereen weet dat dat absoluut niet kan en geen gelijkwaardige situatie is)

Ik hoef uiteraard nooit contact meer met hem, ik walg ervan. Ik voel echter wel een verantwoordelijkheid naar de maatschappij toe. Alhoewel hij nu studeert om programmeur te worden, wilde hij in het verleden altijd graag met kinderen werken. Het zou zomaar eens kunnen dat hij dat in de toekomst toch gaat doen.

Kan ik doorgeven aan een instantie dat die vroegere vriend van mij pedofiele gedachten heeft? Ik voel me namelijk verantwoordelijk en wil absoluut niet dat hij ooit met kinderen komt te werken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.9K
niko
12 jaar geleden
de heksenjacht is open.ga iets zinnigs met je leven doen.een goede vriend in vertrouwelijk gesprek over zichzelf.schaam je.hoogstwaarschijnlijk?en jij wil dit melden.mensen zoals jij.waar kan ik die melden?braakneigingen krijg ik van zoiets,
.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik me schamen? Waarom? Hij heeft zich al eens vergrepen aan een minderjarige!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook wel eens een vent van 23 gezien met een vriendin van 15.. Ik zou het zelf niet doen, maar om die 23-jarige als een gevaar te zien gaat te ver. Elk mens heeft wel wat perversies (bewezen), bewust of onbewust. Als ik jou was zou ik er met hem over hebben, en vragen of het slechts gevoelens zijn, of dat hij ze ook wil uitvoeren. Wat zie jij als pedofilie? een 24 jarige met een 15 jarige is wat anders als een 24 jarige met een 12 jarige..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij echt van plan is strafbare feiten te plegen, adviseer hem dan hulp te zoeken. Het voorbeeld wat jij gaf is juridisch gezien (net) strafbaar, maar zal in praktijk waarschijnlijk niet gestraft worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestraft*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook niet, ik zei ook "Ik zou het zelf niet doen", maar om zo iemand als gevaar te zien gaat me te ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik kon een dikke plus voor jou Dutcheese. Ik ben het hier helemaal mee eens!
niko
12 jaar geleden
Dutcheese.+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dutcheese dikke + !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dutcheese dikke + goed jô!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://mobiel.ad.nl/article/news24/1000/3229441/Hulplijn-voor-pedofielen-die-worstelen-met-gevoelens.html

Antwoorden (5)

Je kunt hiervan een melding doen bij de politie,maar je moet wel bewijs hebben en zolang hij nog niets heeft gedaan,ben ik bang dat de politie niets kan doen.

Wel zou het kunnen zijn dat ze hem in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het simpele feit dat iemand pedofiele gedachten en gevoelens heeft, maakt die iemand nog geen misdadiger.

Pedofilie is weliswaar aanverwant aan pedoseksualiteit en kindermisbruik, maar niet noodzakelijkerwijs hetzelfde.

Dus nee, er is geen instantie waar je dat kan melden.
En zeker niet op basis van "hoogstwaarschijnlijk".

Het zou zo maar eens kunnen dat iemand in de
toekomst misdadiger wordt.
Maar dat geldt voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee zo`n instantie bestaat niet.net zoals er geen instantie bestaat om personen te meden die mensen willen aangeven die "misschien" pedofiel zijn.

Toegevoegd na 29 seconden:
meden=melden.
12 jaar geleden
Geachte ls,

Wellicht is het verstandiger om de persoon in kwestie van uw gedachtengoed kenbaar te maken. Uw maatschappelijk bewustzijn gaat voorbij aan de integriteit van de persoon in kwestie. Bedenk dat uw gedachten gebaseerd zijn op een vermoeden. Uw conclusie leidt u af uit een chatgesprek en mailverkeer. Wat niet is bewezen is dat het beweerde ook feitelijk plaats heeft gevonden. U kunt informatie inwinnen bij meldpunt kindermishandeling , tevens kunt u de persoon in kwestie adviseren psychologische hulp in te roepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pedofilie is niet strafbaar, dat is iets anders dan pedoseksualiteit. Daarbij is de definitie van pedofilie dat iemand zich primair aangetrokken voelt tot kinderen die nog niet geslachtsrijp zijn, meestal 13 jaar of jonger. Hoewel het naar mijn mening niet normaal is dat een 24-jarige seksuele handelingen verricht met of bij een 15-jarige, is dat niet per se een teken van pedofilie, zéker niet gezien de leeftijd van 24 van jouw vriend. Als iemand die half of eind twintig is, zich voelt aangetrokken tot kinderen in de puberteit, spreken we van efebofilie. Daarvoor is de leeftijd van 24 dus nog te jong. Wat hij deed is daarom wel strafbaar, maar dat betekent nog niet dat er meteen een etiketje voor afwijking X of Y op te plakken valt.

Als een man (of vrouw) zich primair seksueel aangetrokken voelt tot jonge kinderen, kun je hem beter aanraden om hulp te zoeken bij een seksuoloog. Er zijn seksuologen die zich specialiseren in het helpen van mannen met pedofiele gevoelens. Je kunt hem niet ergens aangeven, omdat alleen het aangetrokken voelen tot kinderen, niet strafbaar is. Als je ooit gegronde reden zou hebben om te denken dat hij van plan is om kinderen te gaan misbruiken, dán kun je hem wel aangeven. Zolang daar geen sprake van is, kan hij het beste hulp zoeken voor zichzelf, omdat het nu eenmaal gemakkelijker is om met deze gevoelens om te gaan als je daar hulp bij hebt. Maar bedenk asjeblieft ook dat lang niet alle mensen met pedofiele gevoelens ook kindermisbruikers zijn of zullen worden. Veel pedofielen walgen zelf van deze gevoelens en zouden nooit een kind misbruiken. Dat jij aangeeft geen contact meer met deze man wilt hebben omdat hij deze gevoelens heeft, vind ik jammer. Als iedereen het contact verbreekt zodra hij ze hierover in vertrouwen neemt, zal hij wellicht een volgende keer dit niet meer vertellen. Dan heeft hij niemand meer met wie hij hierover kan praten, en is het ook niemand die hem in de toekomst eventueel kan aanraden om een baan waarbij hij werkt met kinderen, niet te nemen.

Toegevoegd na 35 minuten:
Na herlezen zie ik dat ik niet helemaal helder was: eerste alinea: iemand van half of eind twintig OF OUDER noemen we efebofiel. Tweede alinea: je kunt iemand niet aangeven omdat je vermoedt dat hij een strafbaar feit gaat plegen, maar je kunt daar wel melding van maken bij de politie. Hoe meer aanwijzingen je hebt en kunt bewijzen, hoe groter de kans dat ze hierop gaan handelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, dat is nog eens een mooi compliment. Dank je! Ik heb net je reactie onder de vraag gelezen, we zaten inderdaad op dezelfde lijn. Ik zou liever kijken wat je kunt doen voor zo iemand om te helpen voorkómen dat het misgaat, dan direct willen wijzen naar meldpunten of instanties. Daarbij vind ik het ook nogal jammer dat puur vanwege iemands gevoelens een goede vriendschap verbroken zou worden, zoals jij ook aangeeft. Volgens mij is een goed, stabiel netwerk dat sociale controle kan uitoefenen, de beste manier om te voorkomen dat iemand ontspoort. En let wel: lang niet elke pedofiel is of wordt en kindermisbruiker, maar alléén als er mensen zijn die deze persoon echt vertrouwt, die vriend blijven óók als hij ze in vertrouwen neemt over deze zo moeilijke gevoelens, alleen dán kun je verwachten dat hij je óók in vertrouwen zal nemen als hij een baan aangeboden krijgt in bijvoorbeeld de kinderopvang, en naar je toe komt met de vraag: "ik kan daar een baan krijgen, en wil dat wel graag, maar vraag me ook af of ik het mezelf dan niet te moeilijk maak. Wat denk jij?" Als niemand iets weet, of niemand die iets weet, hem trouw blijft als vriend, kan ook niemand die functie vervullen. Maar bovendien: een "goede vriend"(!) die jou in vertrouwen neemt over bepaalde gevoelens. Is dat een reden om de vriendschap compleet te verbreken? Dat vind ik schokkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
niko
12 jaar geleden
+