Worden huisartsen ook weleens ziek?

Mijn huisarts is nooit ziek als ik eens langsga. Navraag bij collega's leert dat ook hun huisartsen nooit afwezig zijn vanwege ziekte.
Is dat nou toeval, hebben ze gewoon zo'n gigantisch goede weerstand opgebouwd, of nemen ze iets geheimzinnigs in?

Toegevoegd na 51 seconden:
Ik bedoel voornamelijk griep of zware verkoudheid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (10)

Absoluut wel! Huisartsen zijn nog steeds mensen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huisartsen hebben een enorme weerstand opgebouwd.
Ten eerste omdat zij dagelijks onder gehoest worden door patiënten, en ten tweede omdat zij natuurlijk precies weten wat een gezonde voeding inhoudt, wat zij nodig hebben, wat zij kunnen doen wanneer zij zich een beetje niet lekker voelen, welke inentingen zij wel en niet en wanneer moeten nemen... Noem maar op.

Toegevoegd na 29 seconden:
Oh, ik wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit ziek worden. Maar wellicht wel iets minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn overleden man was huisarts en ik heb hem een aantal keren verzorgd toen hij een griepje, een keer zelfs een behoorlijke griep had.
Dus, ja hoor, zei zijn even vatbaar, vaak nog vatbaarder omdat ze hard werken, vaak heel laat, soms dus ook erg moe zijn en daarom minder weerstand kunnen hebben.
En om dit verhaal compleet te maken, 2 weken geleden ging ik met zoon naar zijn arts en toen kregen we een vervanger. De huisarts had een hernia en lag thuis plat op bed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja natuurlijk zijn huisartsen ook wel eens ziek. Ze komen zelf regelmatig in contact met virussen en bouwen misschien daarom wel een dijk van een weerstand op, maar ook zij zijn wel eens ziek hoor. Wat me al wel eens opgevallen is bij mijn eigen huisarts is dat ze na het niezen gelijk de handen ontsmette met een handgel.
Maar dat zal vooral geweest zijn om haar virus niet over te brengen op haar patiënten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien huisartsen opgeleid zijn om vroegtijdig signalen te herkennen van een ziekte. Zullen ze voor zichzelf misschien wel wat eerder grijpen naar hun "huisapotheek" die is immers dichtbij. Terwijl de meeste mensen toch een paar daagjes afwachten voordat ze naar de huisarts gaan. Daarnaast komen arsten met zoveel zieke mensen in contact, dat ze misschien wel beter bestand zijn tegen ziektekiemen en bacillen van hun patienten. Toch heb ik al een aantal keren meegemaakt dat er een huisarts ziek was binnen onze groepspraktijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn huisarts is een jaar depressief geweest twee jaar geleden... Dus ook dat komt voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Was dat direct nadat jij op bezoek was geweest? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
Nee, huisartsen zijn net als moeders nooit ziek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kunnen huisartsen ook ziek worden. Je zou zelfs verwachten dat hij/zij vaker ziek zou kunnen worden dan de gemiddelde mens omdat zij zo vaak met (besmettelijke) ziekten in aanraking komen. Maar in de praktijk is een arts zelfs minder vaak ziek dan de gemiddelde mens. Dit komt voor een deel omdat hij/zij immuun is geworden voor bepaalde virussen. Ook staan huisartsen, net als alle andere medewerkers in de gezondheidszorg, op de lijst voor de jaarlijkse griepprik (en dit jaar dus ook op die voor de prik tegen Mexicaanse griep). Daarbij heeft een arts tijdens zijn/haar opleiding geleerd welke preventieve maatregelen hij/zij moet nemen om besmetting niet van de ene op de andere patiënt over te brengen (met zichzelf als tussenschakel). Gelukkig maar want als de huisartsen bij elke uitbraak van griep zelf geveld wordt, hebben we echt een probleem!

Hoe prettig het is dat je immuniteit kunt opbouwen, ervaar ik zelf ook. Ik werk met jonge kinderen en weet inmiddels waaraan zij de naam ‘snotneus’ te danken hebben. Als ik een stagiaire heb, weet ik dat ik na ongeveer een maand opgebeld word door de stagiaire in kwestie, die dan nauwelijks kan praten van verkoudheid en zich dus ziek meldt. Zelf ben ik bijna nooit verkouden of heb griep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neej hoor...
Hoe kom je nou daarbij?
Huisartsen worden nooit ziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit ervaring: "Ja."

Ik had verleden keer 'n vervanger omdat ze net ziek naar huis was gegaan... dus ja.