Moet ik de verplichte eigen bijdrage betalen voor orthopedische schoenen die verkeerd gemaakt zijn en waar ik niet op kon lopen?

Sinds ca. 1992 loop ik op orthopedische schoenen. In 2010 kreeg ik een nieuw paar. Omdat er onder mijn voeten nog heel weinig vet tussen de botten en de huid zit (heel pijnlijk met lopen!) zou er een zacht voetbed gemaakt worden. Dit is echter niet gebeurd. Het lopen werd steeds pijnlijker en hierdoor kon ik ook niet meer naar mijn werk. Als oplossing werd er een zacht laagje in de schoen aangebracht. Omdat het hier om maatschoenen ging werden deze dus te klein, met gevolg dat ook mijn tenen kapot werden gelopen. Na deze ellende ben ik overgestapt naar een andere firma en kan nu weer letterlijk uit de voeten. Echter eind vorig jaar werd ik gebeld door de toenmalige firma dat er nog een rekening voor de eigen bijdrage openstond. Hierop heb ik gezegd, dat ik het eigenlijk schandalig vond, dat zij na al deze ellende nog een rekening durfden te sturen! Hierop werd begrip getoond en het zou uitgezocht worden. Als ik niets meer hoorde was het oké, anders zouden zij van zich laten horen. Tot mijn grote verbazing werd ik gisteravond, dus maanden later, gebeld, dat ik de rekening alsnog moest betalen. Ik heb toen gezegd, dat als ik een nieuwe koelkast koop en deze doet het niet, dan betaal je hem toch ook niet? Waarop mij verteld werd, dat het om een verplicht eigen bijdrage ging en dat dat dan heel anders was. Mijn vraag is dus, is dat zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem contact op met het juridisch loket..en benader je zorgverzekeraar..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap er niets van. De eigen bijdrage betaal je aan je zorgverzekeraar maar dat hoeft helemaal niet voor orthopedische schoenen want daarvoor moet je aanvullend verzekerd zijn. Hoe kan het dat je een eigen bijdrage aan de fabrikant moet betalen? Was het zo dat je voor minder verzekerd bent bij je zorgverzekering en moet betalen voor wat daar boven zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schoenen worden voor het grootste deel vergoed door de verzekeraar. Het overige deel moet je zelf betalen. De verzekering gaat er van uit dat als je moeilijke voeten hebt, je aangewezen bent op goede=dure schoenen, vandaar dat er dan een eigen bijdage wordt gevraagd.
Pieter2011
12 jaar geleden
Het verweer van de verkoper zal waarschijnlijk zijn dat je de schoenen in 2010 wél hebt geaccepteerd, ondanks het feit dat ze geen zacht voetbed hadden. Pas (veel) later, toen lopen steeds pijnlijker werd en je niet meer naar je werk kon, heb je daarover aan de bel getrokken. Bij aflevering van een product word je geacht te kijken of het aan de gemaakte afspraken voldoet... Ik zou, zoals Marion zegt, het Juridisch Loket eens om advies vragen. Eerlijk gezegd geef ik je weinig kans: je hebt gewoon te lang gewacht met je klacht over het geleverde product.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de schoenen geen zacht voetbed hadden, bleek pas later. Net zoals bij gewone schoenen, moet je ook aan deze wennen. Het was dus niet "veel"later toen ik aan de bel trok, ik heb het meteen gemeld. Jammer, dat ik nog steeds geen antwoord heb gekregen waar is echt wat aan heb :P

Antwoorden (1)

Die eigen bijdrage zou ik niet eerder betalen als fout hersteld is, want zo steken ze het bedrag in zak zonder opgelast te hebben.

En ik zou contact opnemen met de zorgverzekeraar

Toegevoegd na 50 seconden:
opgelost
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om wat ik wil, maar of ik moet betalen.