Werd wakker met hartkloppingen, kan dit door te dromen zijn?

Ik werd onlangs wakker uit een vreemde droom en ik had hartkloppingen, snel + hard voor een 5-10 tal seconden en dan ineens gestopt
Kan dit door te dromen zijn?
Ik heb het nu niet meer gehad, anders zou ik wel naar de dokter geweest zijn. Maar ik wil deze vraag toch even hier stellen omdat ik eigenlijk nog nooit hartkloppingen gehad heb en dat best angstaanjagend is als je het krijgt.
Ik was de laatste tijd nogal zenuwachtig kan het ook hierdoor zijn?
(een beetje samenloop van omstandigheden dus)

Toegevoegd na 1 uur:
Extra uitleg , ik ben 20 jaar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

Je geeft zelf het antwoord al!
Door dat je zenuwachtig bent kun je inderdaad hartkloppingen krijgen, je maakt je onbewust heel erg druk en je bent erg zenuwachtig, daar door kun je op een andere manier adem gaan halen waar door je kunt gaan hyperventileren.

Je denk nu misschien van, huh hyperventileren maar ik ga verder niet raar doen of zo. Hyperventileren kan ook gewoon zijn dat je onbewust verkeerd ademhaalt waar door je dus de hart kloppingen krijgt.

Als je dit nog een keer krijgt moet je je niet meteen druk maken, want dan ga je juist hyperventileren en kortademig worden.
Als je het hebt moet je proberen rustig door je buik te ademen en je er van bewust zijn dat het komt door de spanning.

Als het toch langer blijft en je echt druk op je borst krijgt of steken, blauwe lippen, of pijn aan je armen kun je het best wel snel naar je huisarts gaan.

Maar dat is heus niet nodig! Het kan dus door de spanning komen of door je leeftijd, ik weet niet hoe oud je bent, maar als je in de puberteit zit is dit ook wel normaal.

Ik heb het zelf ook al 2 jaar. omdat ik me er nu van bewust ben dat het door de spanning komt, heb ik er veel minder last van.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, en als je er maar steeds op blijft letten, wordt het alleen maar erger, probeer ergens anders aan te denken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan heel goed.Ik heb het zelf ook wel eens..je wordt dan wakker van je eigen drukte en hartkloppingen..je bent namelijk dan hard aan het werk geweest in je droom..of je hebt je verschrikkelijk boos gemaakt in je droom..in de droom kun je heel rare dingen doen zoals ruzie maken zelfs met je eigen moeder terwijl je dat anders nooit zou doen..of je moest rennen voor je leven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het van het dromen komt en de zenuwen samen. of misschien had je een zenuwachtige droom ofzow
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit zelf heel vaak.
Ik heb helaas veel last van nachtmerries en ik wordt dan regelmatig doodsbang wakker,ik heb dan ook hartkloppingen en ben dan zelfs buiten adem.
Ik moet dan echt bij komen en rustig worden en dan gaan die hartkloppingen echt nog wel een kwartiertje ofzo door voor het minder wordt.
Ik heb het dus regelmatig en daar hoef je echt niet mee naar de dokter hoor.
Het is gewoon een lichamelijke reactie op een heftige droom en je geeft zelf al aan dat je zenuwachtig was en in je dromen verwerk je emoties en gebeurtenissen,dus is het best te verklaren.
Ik zou me niet al te ongerust maken hoor.