Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je met een bril op in de zon zit, wordt je dan ook bruin achter het brilleglas?

Een gewone bril, niet een zonnebril.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is wisselend. In principe filterd glas bijna al de uv straling uit het licht, er blijft wel een beetje over. Hierdoor zou je achter glas niet snel bruin worden (maar wel een beetje). Echter, maar zeer weinig brillen hebben glas in de bril zitten. De 'glazen' zijn bijna allemaal van kunststof tegenwoordig, daarnaast worden er vaak (altijd?) uv filters in het kunststof verwerkt om oogbeschadiging te voorkomen. Oftewel, achter een brilglas wordt je niet bruin. Maar doordat je beweegt zal je doorgaans ook niet snel een 'skibril-effect' krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

glas laat wel wat uv straling door, en uiteindelijk zal je dus wel bruiner worden (bril of zonnebril maakt niet uit), maar dit gaat zo langzaam dat je altijd verschil blijft zien met de huid die niet achter het brillenglas zat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee achter het brillenglas word je niet bruin. Wanneer je een bril draag bij zonnig weer worden je ogen niet bruin maar de rest rondom je bril wel. Erg vervelend vind ik dat want je kan ook nooit een zonnebril dragen omdat je dan witte plekken over hou.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als brildrager heb ik geen last van witte huid rond mijn ogen.
mogelijk laat het glas geen uv door, maar je loopt en beweegt ook in de zon.
waarschijnlijk komt er langszij genoeg straling op je huid om die toch te bruinen.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Ja,dat kan maar dan moet je niet te lang in de zon zitten want dan heb je kans om een afdruk te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van dokters wel eens gehoord dat als de mensen in de winter / donkere dagen depressiefneigen te worden het erg kan helpen om achter het raam in de zon te gaan zitten om zo al vast wat vit. D (?) op te vangen en er al een beetje bruin bij te worden.
Dus het lijkt mij wel , maar ik ben ook brildragend en heb ook altijd verschil in bruinte achter de glazen, dus elke zomer weer vaak de bril af (op rustige momenten)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding