Kun je iemand met de griep besmetten door het sturen van een brief?

Stel dat je de griep hebt en je hoest een heel vel vol dat je vervolgens in een envelop stopt en deze dichtplakt met je tong.
Binnen 1 dag is de brief op zijn bestemming. Kan iemand daar de griep van krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat is erg onwaarschijnlijk. Er zijn virussen die heel aggressief zijn, maar niet zo besmettelijk omdat ze heel slecht via de lucht of direct contact iemand besmetten en er zijn heel veel virussen die heel goed via de lucht of water verspreid worden, maar verder weinig aanrichten.

Bij antrax (miltvuur) is besmetting via poeder in een brief mogelijk, maar dit is ook geen virus, maar een bacterie. Een bacterie is een levend organisme, een virus niet en daarnaast zijn de sporen van deze bacterië gemakkelijk te verspreiden via de lucht.

We worden een beetje op het verkeerde been gezet door films als outbreak en nu ook reclame op TV met die mijnheer die zijn handen wast. Het helpt wel degelijk om de kans op besmetting te verminderen, maar nu lijkt het net of als je winkelwagen of brief vol virusdeeltjes zit je die dan ook meteen in voldoende aantal op de "juiste" plek binnen krijgt.

Het binnen krijgen van enkele deeltjes is doorgaans niet voldoende om iemand ook daadwerkelijk ziet te maken. In iemands gezicht hoesten is wat dat betreft wel effectiever dan het versturen van een brief en ik zou ook uit de buurt blijven van mensen die constant hoesten. De deeltjes worden er dan op flinke afstand uitgechoten als je je hand er niet voor houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Praktisch gezien zou het misschien kunnen. Als diegene aan de brief gaat likken ofzo. Maar gewoon lezen van de brief en dan besmet worden lijkt me uiterst onwaarschijnlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het aanraken van een winkelwagen kun je het ook krijgen, dus waarom via een brief niet?
Dus ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt me in de praktijk volstrekt onmogelijk...

Tenzij je de gave bezit om virussen tot leven te wekken. Aangezien het MG virus maar 3 uur buiten zijn/haar gastheer/vrouw overleeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het kan. Als de omstandigheden in de brief zo zijn dat het virus overleeft.
Als die persoon naar wie je hem stuurt dan de brief aanraakt, krijgt die het virus op zijn/haar handen. Even aan de mond/neus/ogen zitten en je hebt het virus binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, net als ,dat als je pech hebt, de postbode het heeft een even aan zijn vingers likt voordat hij de brief in je bus gooit die jij dan weer opraapt en daarna ff langs je neus wrijft.
Of de jongen die vakken vult in de supermarkt, de kapper, de slager, de conducteur, iemand die je helpt met het oprapen van de sinasappels die je hebt laten vallen op de markt, de buurman die het geleende kopje suiker terug komt brenegen. kortom....................het kan overal en altijd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zo gaat dat niet.
Je moet degene gewoon aanraken ofzo..
Met eenstukje papier, denk van niet.