Ik was bij mijn geboorte 2400 gram en mager, maar hoe kan het dan dat ik na 1 jaar opeens een buikje kreeg en sindsdien altijd behouden heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt er ook een beetje aan hoe oud je nu bent.5?50?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reserves. Ter voorkoming dat je geen honger meer hoeft te leiden ....
Gewoon lekker trainen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben zelf met bijna hetzelfde gewicht geboren. Ben jij misschien te vroeg geboren of heb je slanke ouders dan kan dit de oorzaak van je licht geboortegewicht zijn. En het buikje ? Aftrainen hoor !

Antwoorden (3)

Wat je bij je geboorte woog heb je vanuit de baarmoeder meegekregen. Pas als je op de wereld komt ga je je ontwikkelen. Je ontwikkelt smaak en gewoontes. En mede door de opvoeding word bepaald als kind wat jouw postuur zal zijn.
Wat voor een eten wordt jou voorgeschoteld. Hoe vaak krijg je een snoepje of een koekje. En hoeveel word jou aangeleerd om te eten.
Iedereen die als kind mager was kan dik worden. Andersom ook maar dat is een langere weg (en van beiden weet ik alles van ;) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat niet bij of je op tijd geboren was, of dat je gewicht in overeenstemming was met de zwangerschapsduur. Was je namelijk te vroeg, dan kan het elfs aan de zware kant zijn geweest.

Kinderen die bij een voldragen zwangerschap wat aan de kleine kant zijn (al kun je bij 2400 gram niet van dysmaturiteit spreken), neigen dat vaak in het eerste half jaar tot hooguit een jaar wel in te halen. Daarna zijn het gewoon normale gezonde baby's.

Als je al sinds die leeftijd een buikje hebt, eet je sinds die leeftijd al wat meer dan je verbrandt. Vrij normaal overigens, dat een wat magere baby wat 'overvoed' neigt te worden door de ouders, en lastig mee te stoppen. Vooral ook lastig nu je zelf bepaalt wat er naar binnen gaat, en wellicht een realtief iets te grote eetlust hebt.

In elk geval is je geboortegewicht op dit moment volstrekt irrelevant, en is je gewicht een kwestie van balans tussen wat er in komt en wat er verbrandt wordt. Wat je niet gebruikt, wordt opgeslagen, affijn, dat verhaal moge verondersteld worden bekend te zijn. Minder eten en/of meer bewegen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een buikje is prima als je net 1 jaar bent, normaalgesproken loopt een dreumes dat er weer af later. je kan dit zelf niet meer weten dus het is je verteld door je ouders. dan hebben je ouders je vanaf die tijd teveel ongezonde dingen gegeven. snoep, chocola etc. dat is geen verwijt want in sommige families is het normaal om kinderen volop te laten snoepen. het is wel slecht.