Is het schadelijk voor je oren om met oortjes in muziek te luisteren met het volume op 30%?

Voor ongeveer een half uurtje of een uurtje ofzo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Volgens mij niet, dat volume is nog best laag.
Ritsuka
12 jaar geleden
Schadelijker dan het dagelijkse leven? Daar zit soms meer lawaai dan die dopjes geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wie zegt dat 30% niet hard is? Zoals Martine74 zegt, frequentie hoogte en bass zal ook meewegen. Denk na voordat je een reactie plaatst.

Het beste antwoord

Dat ligt er aan hoe hard 100% is en hoe hard dus 30% is.
De ene koptelefoon / oortjes zijn de andere niet.
Oha zou ik zeggen dat 30% wel kan zonder schade, maar als jij harde geluiden uit dat ding krijgt...
Frequentie hoofte en bass zal ook meewegen.
Bij mijn ene koptelefoon is t op zn hardst pad 50% van wat mn andere koptelefoon kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, bedankt.

Andere antwoorden (3)

Het is goed dat je je bewust bent van de gevaren van te harde muziek. Of 30% veel of weinig is hangt af van het apparaat etc. De regel die ik persoonlijk aanhoud is dat als de persoon naast mij de muziek niet kan horen je oortjes waarschijnlijk niet te hard staan. Gevaar voor het gehoor ontstaat voornamelijk door langdurig harde muziek te draaien, waarbij bij oortjes het gevaar is dat het geluid direct in het oor komt met geen 'uitweg'. Als je je zorgen maakt zou ik een koptelefoon adviseren, minder hip maar soms handiger.

In de brom staat een website met wellicht nuttige informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je testen, als je na het luisteren een piep in je oor hoort heb je gehoorschade opgelopen. Dit hoeft niet zo heel ernstig te zijn, maar het komt nooit meer goed, het draait niet terug. Een mens loopt in zijn leven heel wat gehoorschade op, dat is normaal dus maak je geen zorgen als je die piep hoort!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals gezegd is het een moeilijke vraag, omdat we niet weten hoe hard 100% is. Maar misschien heb je iets aan het volgende: de arbeidsinspectie hanteert een norm van 80 dB gemiddeld over 8 uur, waarbij de verwachting is dat er geen gehoorschade optreedt. Als je een half uur aan schadelijk geluid wordt blootgesteld dan mag het geluidniveau op 92 dB liggen, aannemende dat de rest van de dag het niveau op het niveau van een rustige kantoorruimte ligt. Die 92 dB is al behoorlijk luid. Het is te vergelijken met een zware vrachtwagen die op 15 m langsrijdt, of druk stadsverkeer, of schreeuwend praten. Het is geen zuivere meting, maar zolang dus mensen NIET hoeven schreeuwen tegen je om zich verstaanbaar te maken, wanneer jij je oortjes in hebt, mag je aannemen, dat je geluidniveau onder 92 dB ligt, en het geen probleem is, om de oortjes een half uur in te hebben.