Waarom is de samenstelling van vitaminepillen vaak veel hoger dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ?

Ter aanvulling: op de pot staat dat de samenstelling 200% is van de adh...!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat niet alle stoffen in je lichaam opgenomen worden. Stel dat je lichaam, maar 0,01 mg vitamine A opneemt en 0,04 mg door de urine uitplast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin Wueez, dan zou de ADH ook hoger zijn! Verder is vit A in vet oplosbaar en dat plas je dus niet zo makkelijk uit als vit C (water oplosbaar).

Het beste antwoord

Dat komt niet omdat die vitaminepreparaten zo hoog gedoseerd zijn maar omdat de aanbevolen hoeveelheden meestal veel te laag zijn. Bijvoorbeeld is de 60 à 70 gram die de overheid per etmaal aanbeveelt net voldoende om scheurbuik te voorkomen. Ook veel andere vitamines maar ook andere micronutriënten komen in veel te kleine hoeveelheden in ons voedsel voor om gezond te blijven.

Toegevoegd na 11 uur:
Correctie: de overheid beveelt 70 mg per etmaal aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je aan deze wijsheid? Hele volksstammen komen niet aan die 70 mg(! geen gram) vit C en scheurbuik komt toch weinig voor in nl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle: dank voor de correctie. Ik bedoelde natuurlijk 60 à 70 mg. Ik denk dat de norm die tot voor kort werd gehanteerd, 50 mg, één sinaasappel, ook nog wel scheurbuik tegenhoudt. Toch is de norm verhoogd, evenals voor een aantal andere vitamines. Met wat fruit, aardappels en groente kom je daar al makkelijk aan. Een paar dagen eronder levert ook nog geen acute problemen op maar langdurig gebrek wel degelijk. Overigens zijn veel welvaartsziekten het gevolg van ontstekingsprocessen. Er wordt soms wel beweerd dat dit ook vormen van ascorbutus, scheurbuik, zijn.
@viridiflavus: Er wordt wel degelijk aan die normen gesleuteld. Die voor vitamine D, C, E en K zijn of worden allemaal verhoogd. De wetenschap op gezondheidsgebied staat al een aantal jaren zo goed als in dienst van de farmaceutische en voedingsindustrie. Niet dat ik die wetenschap niet vertrouw maar wel die takken van industrie, die voornamelijk datgene publiceren waarmee ze geld kunnen verdienen. En dat is niet met vitamines, waar doorgaans geen patenten op berusten. Ik ben er langzamerhand van overtuigd dat je met spotgoedkoop tabletje vitamine C een vele malen gunstiger effect op het voorkomen van cardiovasculaire ellende kunt bereiken dan met de meest geavanceerde en peperdure statine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds wanneer is het dan naar 70 gegaan want ik weet niet anders dan dat het 70 is (25 jaar ofzo?).

Andere antwoorden (3)

Vitaminepreparaten zijn vaak ook bedoeld ter ondersteuning als je extra vitamines nodig hebt, niet om dagelijks te nemen. Daarnaast neem je chemische. Itamines slechter op dan verse uit voedsel, en gaat er dus meer verloren. Van vitamine c is een hoge dosering niet erg, dat overschot plas je weer uit. Van vitamine a en d moet je zeker niet teveel nemen, dat kan gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid is eigenlijk een norm waar de naam al verwarring geeft. Deze norm geeft eigenlijk de minimum hoeveelheid aan waarop het lichaam nog naar behoren blijft functioneren. Voor veel vitamines is ook een bovengrens vastgesteld. In beide gevallen staan deze inzichten momenteel door gevorderde technieken en uitgebreide onderzoeken ter discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is het minimale om niet ziek te worden (zoals bv scheurbuik wat hierboven al genoemd werd). Het zegt echter niets over (optimaal) presteren. Vandaar dat de ADH vaak ver onder het preparaten% zit.