Kun je een lintworm krijgen van het eten van Filet Americain?

Ik koop altijd wel zo vers mogelijk (achter uit het schap volgens het FIFO-systeem, sorry medekopers), maar ik heb ooit eens op tv gezien dat het mogelijk zou zijn om er een lintworm van te krijgen. Is dit waar?

Toegevoegd na 2 minuten:
(even wachten met antwoorden tot ik mijn broodje op heb svp ;-))

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.5K

Antwoorden (7)

Lintwormeitjes kunt u binnenkrijgen door het eten van rauw vlees. Denk aan filet americain, rauw gehakt, tartaar en biefstuk. Ook groente kan een besmettingsbron zijn door met lintworm besmette mest.

De eitjes groeien in de darm uit tot een volwassen lintworm, die meer dan twee meter lang kan worden. De kop zet zich vast in de darmwand. Van de achterkant vallen er regelmatig stukjes af, die dan in de ontlasting komen.

Lintwormen komen in Nederland niet veel voor.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb zelf in een slagerij gewerkt, en dat het van vlees zou worden gemaakt dat niet meer verkocht mag worden heb ik nog nooit gezien. Dit soort dingen worden regelmatig
getest, en als het zo geweest zou zijn denk ik wel dat die zaken waar het wel gebeurd gesloten zou worden. Normale filet american wordt gewoonlijk gemaakt van tartaar. Er horen ook eigenlijk geen kleurstoffen in te zitten die ervoor zorgen dat het er na een week nog steeds mooi rood uitziet. Een goede filet american zonder kleurstoffen e.d. is na 2 dagen echt wel verkleurd binnenin.
Een tip voor wanneer er wormpjes zijn: Kuurtje halen bij drogist of apotheek , alle kleding en beddegoed goed wassen, daar kunnen nog eitjes inzitten die weer aan de handen en daardoor in de mond kunnen komen en zo weer in het lichaam. Nagels kort houden en handen regelmatig goed wassen. Ook voor het slapen gaan rondom de anus insmeren met vaseline, dan kunnen ze daar geen eitjes leggen. Ook slim om de rest van het gezin in de gaten te houden/te behandelen.
Oh, en in Nederland hoef je eigenlijk niet bang te zijn voor een lintworm. Al het vlees wordt op verschillende momenten getest, dus ook wanneer de koe opensneden wordt. Als een dier een lintworm heeft wordt dat gezien als een soort grote blaasjes, en dat vlees wordt afgekeurd voor consumptie. (Volgens mijn oude werkgever, die zelf zijn koeien afmestte.) De meeste lintwormen worden opgelopen in het buitenland, waar de eisen minder streng zijn, vaak wordt wel gedacht dat dat niet zo is, aangezien het best een tijdje kan duren voor het wordt ontdekt.
Over de wormen van jouw kindje, deze wormpjes worden aarsmaden genoemd. Dit wordt veroorzaakt door contact met andere kinderen, niet door het eten van rauw vlees. Als een kind besmet is en gaat krabben, blijven de eitjes aan de handen plakken, en zo komen ze op deurknoppen, speelgoed, eigenlijk op alles wat een kind aanraakt. Ook de zandbak kan de oorzaak zijn. Ze komen voornamelijk voor bij schoolkinderen, maar kunnen dus overal opgelopen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hen3ette heeft volgens mij geen kindje met wormen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX. In antwoord op Antwoordman kan ik (na de vraag nogmaals gelezen te hebben) niets anders bedenken dan: dat in je fantasie echt aan het doorslaan bent. Wikabsoluut niet beledigend zijn maar kon niets referen aan aarsmaden! En al zal mij dit NU punten kosten het zij dan maar zo. In ieder geval ook GEEN -punt van mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat niet gezegd hoor, de persoon in de link was dat...
zie link onderin, daar staat het... dank je voor de uitleg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zeg ik SORRY. maar het klonk alsof het uit jouw mond kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dan zulk een verstokte vegetariër als ik in een slagerij werken... nee hoor... Maar ik zeg je dat je dat dacht is niet zo vergezocht hoor... Dat lijkt er wel op... Geeft niets... No bad feelings en no need to apologize...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat vind ik dan wel weer leuk! Thanks
Filet Americain is gemaakt van rauw rundvlees. Rundvlees moet je in principe rauw kunnen eten zonder gevolgen. Maar wanneer deze niet goed/zorgvuldig is bewaard bestaat er altijd 'n kans dat je het oploopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker, rauw vlees is the place to be voor de lintworm. Hij komt zeker wel hier voor en je kunt er goed ziek van worden. Gelukkig bestaan er goede medicijnen die ervoor zorgen dat je hem via de gebruikelijke weg op het toilet kunt
kwijtraken. Het gaat dan om de kop van de worm die eruit moet. Niet echt smakelijk maar je moet dan dus wel kijken of die eruit is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de laatste jaren niet meer hoor..misschien hèèl vroeger wel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is mogelijk, het komt ook nog wel voor hoor.
Je kunt het krijgen van rauw vlees, en meestal is dat van rauw rundvlees, dus ook van filet americain.

Het plaatje van de lintworm heb ik toegevoegd, ik neem aan dat je je broodje al op hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten dat lintworm nog voorkomt in Nederland.
Ik werk zelf in de gezondheidszorg.
Drie soorten lintwormen kunnen in het menselijke spijsverteringkanaal terechtkomen door het eten van vis, rundvlees en varkensvlees. Eenmaal in de ingewanden zal de lintworm zich met zuignappen en haken van de kop aan de darmwand hechten en met zijn hele lichaamsoppervlak voedsel adsorberen. Vermageren ga je echter niet van deze parasiet.
Ga altijd naar de arts als je witte, bewegende, platte wormsegmenten in ontlasting of beddengoed aantreft bij je zelf of je kind/
Een lintworm kan wel 25 jaar in het lichaam overleven.

Honger, vermoeidheid, gebrek aan eetlust, vermagering (zeker niet altijd).
Buikpijn.
Misselijkheid en overgeven.
Diarree; gasvorming.
Jeuk of ontsteking aan de anus.
Witte, bewegende, platte wormsegmenten in ontlasting of beddengoed.
Koorts, hoofdpijn, spierpijn, toevallen, botbreuken, oogpijn, slechtziendheid, geheugenverlies en karakterverandering (in ernstige gevallen)
Verschijnselen van pernicieuze anemie als gevolg van vitamine B12 gebrek.
GA altijd naar de dokter als je bovengenoemde verschijnselen hebt. enne neem alvast een potje ontlasting mee. De behandeling is vrij eenvoudig.