wat te doen bij maagzuur

Ik heb hele erge last van maagzuur en de dokters zeggen dat ze er niks aan kunnen doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar bestaat de ' last' uit?
Heb je een breukje in je middenrif?

Antwoorden (7)

Kan toch niet zo zijn dat je erg maagzuur hebt, en dat jij daar niets van krijgt van de dokter?Maagzuur is harstikke slecht als dat lang hebt.Ik zou zelf maar eens gaan zoeken naar een middel om dat tegen te gaan.Bij apotheek kan je verschillende middelen kopen,en of je nu een recept krijgt of niet, je moet het toch zelf betalen.Zelf heb ik veel baat bij zantac,maar er zijn meer middelen hoor.Dus even naar de apotheek,en gaat het niet weg terug naar de dokter.
Beterschap.

Toegevoegd na 2 minuten:
je moet natuurlijk ook wel op je eten letten,je moet even uitvogelen waar je meer last van krijgt.En dat moet je natuurlijk laten staan.
12 jaar geleden
Een andere dokter zoeken. Er is genoeg te doen aan maagzuur en het kan je slokdarm beschadigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overmatig maagzuur is een vaak voorkomende kwaal en natuurlijk kunnen artsen daar wel iets aan doen.

Allereerst dient men een onderzoek in te laten stellen naar wat er precies aan de hand is..naar de oorzaak dus.

Zo'n maagonderzoek wordt in het ziekenhuis gedaan en kàn zelfs worden verricht terwijl je 'slaapt'

Doorgaans levert zo'n onderzoek de oorzaak/reden van de klachten op en wordt een afdoende medicament verstrekt.

Zolang je dit onderzoek nog niet (via je huisarts) hebt laten doen, kun je bij te hevige aanvallen een zoete appel eten omdat dit het maagzuur voor een tijdje neutraliseert.

Een slokje water of wat warme melk wil ook nog wel eens schelen.

Sowieso is het aan te bevelen vòòr het slapengaan een zoete appel te eten..omdat je dàn in elk geval zonder last van je maag in slaap kunt vallen.

Vraag dus aan je dokter om zo'n maagonderzoekje. Het is binnen een kwartiertje gedaan..dus..wat houd je nog tegen?

Ik weet hoe vreselijk deze kwaal kan zijn..omdat ik jaren met hetzelfde probleem geworsteld heb. Enne..ik heb nu..sedert vele maanden..geen centje last meer

Sterkte,succes en groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk bij een zorgverzekeraar en weet dat maagzuurremmers niet meer vergoed worden, of je moet chronische klachten hebben. Maar tegenwoordig kan je de middelen ook halen bij Kruitvat. Neem dan Ranitidine of Omeprazol, werkt erg goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maagzuur is een brandend gevoel achter het borstbeen en soms ook in de keel. Soms proeft u zure maaginhoud in de keel. Normaal wordt voedsel in de maag tegengehouden door een sluitspier die functioneert als een klepje. De maaginhoud kan naar boven komen als de sluitspier niet goed werkt of als de druk in de buik te hoog is, bijvoorbeeld bij overgewicht, zwangerschap, plotseling bukken of gaan liggen, het dragen van knellende kleding of na een zware maaltijd. Door roken, het gebruik van koffie of alcohol kan de werking van de sluitspier verslechteren. Ook bij een breuk in het middenrif, waarbij een deel van de maag boven het middenrif uitkomt, kan de sluitspier haperen.
Het is belangrijk de druk in de buik te verminderen .
• Draag geen knellende kleding.
• Buk niet, maar ga door de knieën als u iets wilt oppakken.
• Vermijd het tillen van zware dingen.
• Eet kleine porties in plaats van twee of drie grote maaltijden per dag.
• Eet minder vet.
• Vermijd alcohol, scherp gekruid eten, koolzuurhoudende dranken, sinaasappels, koffie en pepermunt.
• Stop met roken.
• Als u vooral 's nachts klachten heeft, dan is het een goed idee om het hoofdeinde van het bed te verhogen. Neem de laatste maaltijd zo'n drie uur voor u gaat slapen.
• Als u klachten krijgt kort na het starten met een bepaald medicijn, dan is de kans groot dat het medicijn de klachten veroorzaakt. Heeft u er veel last van, overleg dan met uw arts of apotheker.

Er bestaan ook geneesmiddelen tegen maagzuur.
Indien u af en toe last hebt van maagzuur, kan u een middel gebruiken dat maagzuur bindt op basis van algeldraat en magnesium en/of calcium. Ze kunnen het beste als drank worden ingenomen een uur na de maaltijd en voor het slapen gaan bijvoorbeeld: Gaviscon te koop bij elke drogist.

Sterkte!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3311
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de vele goede bovenstaande antwoorden +
Op het moment dat je last van maagzuur hebt een slokje melk, hapje yoghurt of gele vla (je moet even proberen wat voor jou het beste werkt) nemen, dit neutraliseert het zuur.
Ik zou bij aanhoudend maagzuur een doorverwijzing van de huisarts (gezien je aangeeft dat deze er niets aan kunnen doen) vragen naar een specialist of een second opinion vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen proberen je eetpatroon te veranderen...
Vet eten, chocolade en eieren kunnen brandend maagzuur veroorzaken...