Waarom heet een dikke buik bij mannen een bierbuik ?

Naar aanleiding een andere vraag over hoe je het snelst van een bierbuik afkomt.In bijna alle antwoorden lees ik "minder bier drinken".Maar ook mannen die weinig tot geen bier drinken kunnen een dikke buik krijgen.
Waarom heet het dan een bierbuik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Omdat het een mannenbuikje is, en bier overwegend een mannendrankje met veel gist, waar je dik van kunt worden. Daarom is de link er, en de naam zo gegroeid, maar geloof me, ik ken mannen met een "bierbuikje"die geen bier drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Geen idee... Het is heel normaal dat een man boven de 40 een buikschort krijgt... een buikschort is een vetmassa rond de navel, en iedere man krijgt dat boven de 40... Je kunt het wel versnellen, maar bijna niet afremmen...

Gewoon accepteren en laten voor wat het is... Je oren groeien ook gestaag door, daar doe je ook niets aan...

Het is gewoon zo, en heeft niet primair met BIER te maken...

Wat heeft bierworst met bier te maken, dus een woord is maar een indicatie en moet daarom niet altijd letterlijk genomen worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies,maar blijkbaar word het wel letterlijk genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dan moeten die mannen wel aan het bier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groeien je oren door?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wist je dat dan niet?...
Het heeft echt helemaal niets met bier te maken.
Het, ehhhh, groeit vanzelf zo!
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hij is er nog trots op ook !
+je voor de foto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yakkie!
omdat het vaak door ( teveel ) bier drinken ontstaat. Niet altijd maar wel vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bierbuik is een vooral bij mannen voorkomende dikke, naar voren uitpuilende buik, zonder dat de rest van het lichaam noodzakelijkerwijs dik is.Zoals de naam al zegt wordt door de meeste mensen aangenomen dat deze buik het gevolg is van veel bierdrinken. Eerder is de bierbuik het gevolg van aanleg en eetgewoonten. Als mannen overgewicht hebben zal het vet zich vooral ophopen op de buik. Bij overgewicht bij vrouwen zal het vet zich ophopen op de heupen , de bovenbenen en bovenarmen, maar ook op de buik.
Sommige biersoorten bevatten, anders dan andere alcoholische dranken zoals wijn en jenever, vrij veel suikers. Stevige bierdrinkers krijgen veel van deze suikers binnen, die in het lichaam in vet worden omgezet. Bier is echter vooral een eetlustopwekker, waardoor bij een glas al vlug calorierijke versnaperingen (chips, nootjes, kaas, salami) verorberd worden. Als ze ook weinig bewegen en veel eten, zullen bierdrinkers overgewicht ontwikkelen.
Een bierbuik kan je ook ontwikkelen als men veel bier drinkt en nog maar 25 is. Ik woon in een studentenstad dus ik zie de buik van mannen veranderen die veel bier drinken. Het voordeel is dat mannen als ze minder bier drinken en veel buikspieroefeningen doen er ook weer van af kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal komt een bierbuik meer voor bij mannen dan bij vrouwen. Men spreekt van een bierbuik wanneer men een dikke, naar voren uitstekende buik heeft terwijl de rest van het lichaam niet noodzakelijkerwijs dik hoeft te zijn.

De naam zou, zoals veel mensen ook daadwerkelijk denken, afgeleidt zijn van de oorzaak van de te dikke buik. Dus doordat men teveel bier heeft gedronken is de buik dikker geworden. Maar niets is minder waar een bierbuik is namelijk eerder het gevolg van aanleg en van de eetgewoontes van de persoon. Daarnaast speelt het feit dat mannen met overgewicht vaak hun vet vaak rond de buik ophopen ook een rol bij het ontstaan van de bierbuik. Bij vrouwen is dit ook mogelijk echter bij hen kan het vet zich eveneens ophopen rond de heupen, de bovenbenen en de bovenarmen. Wanneer het vet zich rond de buik ophoopt zoals bij een bierbuik spreekt men van een appeltype. Het tegenovergestelde is het peertype waarbij het vet op de heupen, benen en eventueel de armen zich ophoopt. Het appeltype wordt androide obesitas genoemd en noemt men het peertype ook wel gynoide obesitas.

Toch bestaat de kans dat mensen die regelmatig bier drinken wel een bierbuik ontwikkelen. Sommige biersoorten bevatten immers, in tegenstelling tot andere alcoholische dranken zoals jenever en wijn, vrij veel suikers. Mensen die veel bier drinken krijgen veel van deze suikers binnen die worden omgezet in vet. Doordat bier een eetlust opwekkers is worden ook sneller snacks verorberd tijdens het drinken van bier.