Kan je je ontlasting versnellen?

Misschien een rare vraag, maar ik heb nu al ongeveer 5 dagen geen ontlasting gehad. Mijn buik is ook een stuk dikker dan normaal, ik heb misschien iets meer gegeten maar niet veel meer. Komt dit ook hierdoor? Ik heb ook constant een vol gevoel, terwijl ik moet aankomen en dus moet eten. Heel vervelend!

Weet jij het antwoord?

/2500

Vroeger gaf in dergelijk geval de dokter het advies om een slok wonderolie te drinken, echter bij een dergelijke stoelgang is het niet verkeerd om een arts te raadplegen, het achterblijven van de ontlasting moet een oorzaak hebben.

Er zijn middelen om je ontlasting te versnellen maar je kan het eerst met normale producten beginnen. Probeer morgenochtend op je nuchtere maag een glas lauw water of neem een bord warme brinta met een glas vers geperste sinasappel (dit werkt uitstekend). Drink veel water of caloriearme dranken. Chocola of stroop of dergelijke kan je ontlasting ophouden (het hoopt zich op), zout houdt je vocht juist vast, dus kijk daar ook mee uit. Mocht het na een paar dagen (2) nog niet werken kan je altijd dulcolax proberen bij een drogist, lees wel goed de bijsluiter en gebruik het met mate en alleen in nood, niet als afslankmiddel.

Voor een snelle oplossing zou ik slaolie (een kopje) drinken en dicht bij het toilet blijven of een laxeermiddel halen. Voor een blijvende oplossing kun je beter een arts raadplegen.

De volgende waardevolle tips (website Kring Apotheek) zijn voor u bruikbaar. Mij is vroeger geleerd bij dit probleem veel te drinken, vooral water. Hoe is verstopping te voorkomen ? Verstopping is te voorkomen door vezelrijk voedsel te eten en door voldoende te drinken. Voor volwassenen geldt minstens twee liter vocht per dag. Probeer regelmatig te eten en kauw uw voedsel goed. Zorg ook voor voldoende lichaamsbeweging. Als u meer vezelrijk voedsel gaat gebruiken, zal het maagdarmkanaal hieraan moeten wennen. U kunt de eerste tijd last krijgen van winderigheid. Ga zodra u aandrang voelt naar het toilet en neem hiervoor rustig de tijd. Het ophouden van ontlasting kan ervoor zorgen dat de ontlasting hard wordt, met verstopping tot gevolg. Wat kunt u er zelf aan doen ? Eet vezelrijke voeding, dit werkt prikkelend op de darmen en bevordert daardoor de stoelgang. Vezelrijke producten zijn volkoren-, rogge-, bruin-, krenten- en rozijnenbrood. Ook grove graanproducten zoals gort, havermout, boekweit, muesli, tarwekiemen en zemelen zijn rijk aan vezels. Dit geldt ook voor zilvervliesrijst, dadels, vijgen, noten, pinda's, sesam- en maanzaad en peulvruchten (witte en bruine bonen, kapucijners en linzen). Gedroogde en geweekte zuidvruchten als abrikozen, krenten, pruimen, rozijnen en tutti frutti zijn eveneens vezelrijk. Sommige voedingsmiddelen kunnen een laxerende werking hebben. Voorbeelden hiervan zijn karnemelk, yoghurt, stroop, ontbijtkoek, vocht van geweekte zuidvruchten, rozenbottelsiroop of sinaasappelsap. Als u te zwaar bent, kunt u beter geen noten, pinda's, dadels, vijgen, stroop en ontbijtkoek eten. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk veel calorieën.

Je kunt je ontlasting versnellen met laxeermiddelen. Die zorgen voor een soepele ontlasting en dan ben je er snel vanaf. Voor een keertje kan dat niet kwaad en je kunt ze een keer halen bij de drogist. Ik zou alleen ervoor waken om het niet structureel te doen, want je kweekt daarmee luie darmen. Darmen moeten werken en dat gaat het best door verantwoord te eten. Dat wil zeggen; met regelmaat en veel vezels die vooral in granen en fruit zitten. Nog een punt van groot belang; zorgen dat je voldoende water drinkt en nooit helemaal vetloos, want vet heb je ook nodig voor een soepele ontlasting.

Gebruik geen laxeermiddelen, want daar wen je aan. Voor snelle ontlasting is 'smorgens kop sterke sennapeulenthee een uitstekend middel, smaakt niet lekker. Anders aan de dokter een recept vragen voor Movicolon, 2 keer een zakje per dag met lauw water innemen, voor het eten. Je kunt het ook gewoon kopen in de apotheek. Dat werkt perfect en je raakt er niet aan gewend. Een derde natuurlijke oplossing is, bij AH een fles pruimensap kopen en voor het ontbijt een borrelglaasje vol nemen, desnoods de eerste keer twee glaasjes. Bedenk wel dat vezels en meer bewegen een rustiger oplossing zijn.

eet je veel bananen ? verminder dit tot max. 3 per week . vitamientjes zijn goed maar hierdoor krijg je een harde drol die moeilijk kan worden uitgeperst .

niet te lang wachten met laxeermiddelen want als je straks een keiharde drol moet waar je veel kracht voor moet zetten kan dat aambeien verooraken. Zo snel raak je niet gewend aan laxeermiddelen en het duurt echt wel even voordat je er een zogenaamde luie darm van krijgt. Als je een paar keer per jaar laxeermiddelen gebruikt kan dat echt geen kwaad. Bij de apotheek kun je miniklysma's kopen, daarmee breng je de boel via de achterkant op gang. Met een beetje geluk stroomt de rest dan ook door bijvoorbeeld omdat het 'kurkje' eruit is.

Bananen eten!

als je al 5 dgn geen ontlasting hebt gehad moet je echt naar de huisarts. dat is te lang. je kan er ziek van worden. hier moet je niet te lang mee wachten.

Om goed antwoord te kunnen geven is het ten eerste belangrijk om te weten wat je normale patroon is. Ga je normaal gesproken 3 x per dag of 1 x per 2 dagen naar het toilet. Dat maakt nogal wat uit namelijk. Maar goed, 5 dagen is natuurlijk sowieso wel vrij lang en je hebt er ook last van, dus..... Eigenlijk zou je er proberen moeten achter te komen wat de oorzaak is van de obstipatie. Door hier wat aan te doen, kun je het probleem oplossen en tevens preventief te werk gaan (dus dat het je niet weer overkomt). Als je nu echt het gevoel hebt dat er een "prop" zit zeg maar, dan zou je éénmalig een microlax kunnen gebruiken. Deze kun je kopen bij b.v. de drogist en breng je rectaal in. Hierdoor raak je alvast die harde prop kwijt. Want dan heeft van bovenaf laxeren weinig zin. Daarna is het zaak om van "bovenaf" te gaan laxeren, maar wel op een natuurlijke manier. Dus via de voeding: minimaal 2 liter water drinken (evt. glas lauw water op de nuchtere maag), vezelrijke voeding (m.n. pruimen, kiwi's en sinaasappels werken vaak ook goed) en het eten goed kauwen. Daarnaast is voldoende lichaamsbeweging ook belangrijk. Deze kan de spijsvertering ook op gang brengen/houden. Wat ik zelf gebruik zijn psylliumvezels, verkrijgbaar bij de Tuinen, maar ook bij het Kruidvat onder de naam "darmreiniger" (bruine pot met groene deksel en groen etiket). Maar je zult zelf ook even moeten kijken wat bij jou werkt. Ook kun je bij b.v. de supermarkt lijnzaad of vezels kopen, die je dan door b.v. de yoghurt kan doen. Laxeermiddelen slechts in het uiterste geval (kortdurend) nemen, tot de boel weer op gang is. Laxeermiddelen maken je darmen alleen maar lui, waardoor dit uiteindelijk een averechts effect zal hebben op je stoelgang. Maar om de boel op gang te brengen, kan het een oplossing zijn. Blijft het probleem bestaan, dan zou ik contact opnemen met de huisarts.

Nee hoor, zeker geen rare vraag. Meest belangrijk is wat mjager ook al zegt, en dat is te weten wat je normale patroon is. Als je wel vaker twee of drie dagen geen ontlasting hebt, ben je een beetje verstopt, maar is het niet ernstig. Je kunt dan proberen wat laxerende voedingsmiddelen te gebruiken (genoeg genoemd inmiddels) met veel vocht en genoeg bewegen. Buikspieroefeningen zijn erg goed als je je darmen op gang wilt helpen, gewoon wandelen is ook prima. Als je normaal gesproken minstens elke dag ontlasting hebt, dan is dit afwijkend voor jouw darmen, en zit je behoorlijk verstopt. Natuurlijk moet je dan nog steeds bovenstaande adviezen opvolgen, maar dan is waarschijnlijk ook een mild laxeermiddel verstandig om je darmen weer even goed op gang te helpen. Want hoe langer je ontlasting niet komt en dus in de darm blijft zitten, hoe meer het indikt en hoe moeilijker je het er dus weer uit krijgt. Als je verder geen andere klachten hebt, kun je gewoon bij de drogist of apotheek een paar tabletjes bisacodyl halen. Neem er één of twee in de avond of ochtend, als het goed is kun je zo'n acht uur later naar de WC. Werkt dat niet óf heb je ook buikpijn of andere klachten, neem dan contact op met je huisarts. De assistente of de huisarts zal dan aan de hand van je verhaal een inschatting maken van wat er aan de hand is, en indien nodig kan de huisarts je bovendien verder onderzoeken. Daarna kan hij/zij bepalen welk middel op dit moment het meest geschikt is voor jou. Dat kan een oraal laxeermiddel of -drankje zijn, maar ook een zetpil, of een miniklysma of gewoon klysma, of een combinatie ervan.

de onderrug wat masseren terwijl je op toilet zit wil wel eens lukken, gewoon goed wrijven op de onderrug, je moet er géén manoeuvres voor uithalen.

Bronnen:
Eigen ervaring

Ik weet wat dit is, ik heb dit ook gehad. het is een verstopping, je kunt bij je dokter een laxeermiddel vragen, ik had er een tubetje voor, na een half uur moet je dan meestal naar het toilet. Veel succes ermee ;)

Bronnen:
Eigen ervaring

je kan ook proberen om gedroogde pruimen tot je te nemen. Die moet je even wellen in warm/heet water en dan lekker opeten (is hartstikke zoet!) Laxeermiddelen zijn niet zo zeer verslavend , maar kijk er wel mee uit! Als je nou wel 'eindelijk' naar de pot moet/kan, maar dat kan dan erg pijn aan de poepert doen, zou je het kunnen insmeren met Vaseline of wat anders zonder parfum ,ook een beetje erin. Het voorkomt in/uitscheuren van de anus en maakt het glij proces gemakkelijker, en inderdaad ga er voor zitten/geef het de tijd ! een beetje darmmassage zou ook geen kwaad doen! succes, kan pijn doen nietwaar? I know!!!

Bananen zijn juist heel goed daar ze veel vezels bevatten. Het is een fabel dat bananen verstopping veroorzaken. Eet je echter teveel vezels kun je ook verstopping krijgen maar niet van bananen alleen. Advies van mijn diëtiste

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100