Blaren, doorprikken of niet?

10 blaren op mijn handen, sommige liggen echt op de huid, anderen er dieper in. Gaat het sneller over als ik ze doorprik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi! ik schijn ze te moeten laten zitten, maar heb veel zin ze door te prikken :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe krijg je het voor elkaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net 2 uur geroeid. Ben een groter watje dan ik dacht, computernerd :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt wat iedereen zegt. Nu een dag later is al het vocht dat erin zat vanzelf verdampt. Ze doen ook bijna geen zeer meer. De enige blaar die nog zeer doet is degene die toch open gegaan is, dus heel laten is een goed advies!!

Het beste antwoord

Als ervaringsdeskundige (roeier) zeg ik: niet doorprikken. Tenzij er zoveel vocht in zit dat er druk op komt, en je daardoor continu pijn hebt.

Als je niet doorprikt, wordt het vocht vanzelf geresorbeerd (da's latijn voor: terug opgenomen) door het lichaam. De opperhuid komt dan weer op de onderhuid te zitten. De beschermende functie van de huid blijft intact. Je hebt hooguit kans dat na anderhalve week die opperhuid er als een droog laagje afvalt, maar dan zit er al redelijk stevige nieuwe huid onder.

Prik je wel door, *prik* dan, niet meer dan een klein gaatje om het vocht eruit te kunnen duwen. Doe je meer, dan verdwijnt de bovenste laag huid. De onderhuid is dan niet meer beschermd. Dat geeft kans op infecties, en het is vooral heel pijnlijk.

Overigens heb ik zelf wel eens moeten doorroeien, waardoor tijdens het roeien de blaar opensprong. Erg pijnlijk, roeien op de dan blootliggende onderhuid. Maar ook daarvan heb ik nooit problemen ondervonden, hooguit lichte pusvorming. Ik heb werkelijk nooit ontsmet - niet bij spontaan opengetrokken blaren, niet bij doorgeprikte blaren (wat ik vroeger nog wel eens deed, gewoon een gaatje in de blaar knabbelen). Dat infectiegevaar valt dus in de praktijk erg mee.

Nog een tip: je blaren zitten op de goede plekken, je basistechniek lijkt wat hendelvoering betreft in orde te zijn. Er zijn wel een paar blaren die nog redelijk in de handpalm liggen; kijk even of je de riemen wel alleen met de vingers vasthoudt, en niet met de handpalm.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi, leuk antwoord! bedankt ook voor de tips over het roeien, hele leuke toevoeging. 4 van de 10 waren onderweg stuk gegaan, inderdaad heel pijnlijk!
En wat niet doorprikken betreft inderdaad is het echt veel beter om ze dicht te laten en binnen een dag trok het vocht weg. Nu heb ik gewoon bruine plekken over.
Ik probeer de riemen in mijn vingers vast te houden, maar ik krijg het clippen met alleen mijn vingers gewoon niet voor elkaar... Ik roei nog maar sedert een paar maanden, maar dat was wel duidelijk :-)
Nog tips voor clippen met alleen vingers?
Cryofiel
14 jaar geleden
Waar roei jij? Clippen met alleen de vingers is vooral een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Het begint te komen wanneer de hele haal een automatisme gaat worden. Vooral de mooie uitpik, in één beweging. Vanuit een haal met strikt vlakke polsen. Een uitpik zonder naruk, zonder uitruk, en zonder het blad "er uit te foeselen", dus tot het laatste moment volledig in het water laten. Gedurende de complete beweging (inpik, haal, uitpik, recover) niet overpakken met de handen/vingers. Je ziet bij beginners dat ze moeite hebben op te rijden met gekanteld blad. Ze kunnen de polsen niet zo steil omhoog houden. Dat gaat vanzelf beter als je langer roeit, daar hoef je niets voor te doen. Kwestie van pezen die langer worden, vermoed ik. Daarmee gaat ook het kantelen met alleen de vingers vanzelf beter. En zo te zien vertellen je handen je wel of je het goed doet: gewoon kijken waar de blaren verschijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben geleerd meteen te clippen zodra je voorbij je knieen bent, dus we clippen al terug voordat we oprijden en vlak na het vooroverkantelen van het bovenlijf. Verder krijg ik heel veel positieve geluiden over mijn halen van alle instructeurs, dus ondanks mijn handen denk ik dat ik het aardig doe. Ik heb een heel gevoelige huid, dus ik denk dat ik daarom excessief veel blaren had. Goed nieuws dat het makkelijker wordt als je het langer doet. Dat van die pezen had ik al gemerkt in mijn liezen, de eerste lessen had ik al moeite met alleen al zitten in de boot, maar dat gaat nu goed :-) Leuk hoor dat roeien!
Cryofiel
14 jaar geleden
Het kan natuurlijk ook komen doordat je vingers kort zijn, of de hendels te dik. Van de winter lekker oefenen, en dan vanaf het voorjaar meedoen aan toertochten, of langeafstandstochten, of (al dan niet langlevedelol) wedstrijden roeien - mogelijkheden te over!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm ja ik denk dat mijn handen nog te slap zijn (computerbaan). Hendels zijn hendels en ik heb vrij lane vingers.
Ja dit weerhoudt me niet van dingen (tochten, wedstrijden?) proberen :-) ik zit trouwens bij viking in utrecht.. en jij?
Cryofiel
14 jaar geleden
Viking - van de Hart van Holland - leuke tocht! Ik heb meegedaan aan de TBR, die voor mij een thuiswedstrijd was. Eens kijken of je al wat van de roeiwereld weet: zo ja, dan weet je nu bij welke vereniging ik roei.

Andere antwoorden (6)

Blaren doorprikken, vocht eruit, wat ontsmetten, pleister erop en zo weer klaar. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als het echt niet anders kan!

Een blaar mag je alleen (laten) doorprikken als je er hinder van ondervindt of als je verwacht dat de blaar zal barsten. Zorg bij de behandeling van een blaar altijd voor schone, gewassen handen. Pas de behandeling vervolgens als volgt toe:

• Breng jodium aan op de blaar en de huid er omheen.
• Steriliseer een naald of blaarprikker, bijvoorbeeld door deze in een vlam te houden. Je kunt ook een vaccino-style gebruiken. Dit is een steriele blaarprikker die bij de apotheek of drogisterij te koop is.
• Prik de blaar door aan de rand, op twee tegenover elkaar gelegen plaatsen.
• Druk met een steriel gaasje of wattenstokje het vocht vanuit het midden van de blaar naar buiten.
• Heb je een pipetje, druppel dan wat jodium door de openingen in de blaar.
• Druk de blaar vervolgens weer leeg.
• Breng nogmaals jodium aan op de blaar en de huid er omheen.
• Dek de blaar af door een steriel gaasje of een pleister.
• Zo nodig kun je een laagje 'second skin' (Duoderm) aanbrengen. Deze zijn te koop bij apotheek of drogisterij.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goed advies, doet me toch denken aan de laatste keer dat ik het 'in het veld' deed met een zakmes en ter ontsmetting deodorant.
Zelf prik ik blaren altijd zonder veel plichtplegingen door; het vel wel een dag of twee laten zitten. Dit kan alleen als je een goed immuunsysteem hebt. Bloedvergiftiging of een zweer zijn niet te onderschatten. Voor niet-varkens raadt ik de 'methode Antwoordman' aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hond doe ik hetzelfde als jij. :-D
Blaren genezen de huid. Zo halen ze wratten weg.
Als jij een wrat hebt en er groeit een blaar over en de blaar verdwijnt, verdwijnt de wrat ook.
Dus ik zou het niet doen. Tenzij het op een plekje zit waardoor ie makkelijk open kan gaan. Dan adviseer ik je de bovenste antwoorden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een blaar is er niet voor niets, lekker laten zitten het is een bescherming voor infectie's
Na enkele dagen komt er een nieuw huidje onder de blaar en wat dagen later gaat de blaar van zelf stuk en is alles genezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je er geen last van hebt lekker laten zitten. Deze blaar is er voor verkoeling van de 'wond' en wanneer je hem doorprikt is het een open wond waar bacteriën en alles in kan komen. Kan gaan ontsteken. Wanneer je de blaar heel houd voorkom je dit en geneest die sneller!