Moet een vader bij een erkend kind een bijdrage in het onderhoud betalen?

Er is niets geregistreerd, dus alleen een relatie gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er niets is geregistreerd, kan de moeder niets claimen bij de vader. Wettelijk staat er dan niets vast en kan de vader bij een evt. vraag om een bijdrage, zeggen dat het kind niet van hem is.

Antwoorden (3)

jep, een kind erkennen betekent voor een vader maar 1 ding: veel plichten en geen rechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. Je hebt ook rechten. Meebeslissen, opvoeden, school kiezen, huisregels, verjaardagen vieren.
Jij gaat er vanuit dat alleen ouders die niet samen zijn of op voet van oorlog leven 'moeten' erkennen.
Soms is het anders.
En moeders hebben ook rechten en plichten.
Het is maar wat je er als ouders van maakt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een vader heeft serieus 0 rechten en alle plichten bij een erkenning. pas als er via de rechter (op goede of slechte voet) door de moeder het gezag word gedeeld, heeft een vader ook rechten
ja, als het niet vrijwillig gaat, kun je het zelfs afdwingen. moet je natuurlijk wel weten wie de vader is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit hangt af van het financieel draagvermogen van beide ouders. Indien bv de vader financieel niet draagkrachtig is kan het zijn dat de rechterlijke macht geen alimentatie toewijst dan wel toewijst aan de niet draagkrachtige ouder.