meet een oorthermometer de juiste temperatuur?

Ik heb wel eens gelezen dat je met een oorthermometer minder zuiver meet dan met de ouderwetse thermometer.
Moet je daar graden bij optellen of afhalen?
Er staat ook in de beschrijving dat je moet vermelden dat je met deze thermometer gemeten hebt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
38K

Het beste antwoord

Een oorthermometer geeft inderdaad iets minder aan. Maar beslist geen graden. Anaal, liggen de bloedvaten wat meer aan de oppervlakte en daardoor een meer betrouwbaar uitslag.
Maar voor de huis en tuin ziekten voldoet een oor thermometer voldoende. !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Uit ervaring op mijn werk meet een oorthermometer niet altijd de juiste temperatuur.
Om de juiste temperatuur te meten moet je altijd vervelend genoeg dit anaal doen.
Bij een oorthermometer moet je dus graden bij doen,.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt een beetje van de prijs af. Ik heb een Braun en daar ben ik erg tevreden over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de oorthermometer meet niet altijd de juiste temperatuur, bij een te nauwe gehooringang.. of als je lang op het gemeten oor hebt gelegen kan dat de uitslag beinvloeden..Ik kreeg in het ziekenhuis vaak bij twijfel ook de rectale thermometer nog even..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat doet hij niet en kan hij ook niet... Omdat daar de temperatuur nooit zo is dan in het binnenste van je lichaam...
Maar men kan de thermometer ijken en dan een paar graden hoger gaan zitten dan de werkelijke meetwaarde is... Dus dat werkt dan weer wel... Dus als het oor altijd 3° minder is dan de werkelijke temperatuur in het binnenste, dan tel je die 3° op bij de gemeten oor temperatuur en dan zit je wel weer goed... Zo zouden ze dus toch op een goede koorts-temperatuur kunnen uitkomen...

Dus doe de proef op de som, meet twee keer een keer met die oormeter en een keer op de oude manier en bezie het resultaat... Dan weet je het...

Maar ik zeg als je twijfelt of je koorts hebt, dan verwacht ik dat je geen 40° heet bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van wel, afhankelijk van de kwaliteit.
Ze gebruiken die dingen niet voor niets in het ziekenhuis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik blijf het voor alle zekerheid op de ouderwetse manier doen,als ik met de kindjes hier het 2x moet doen om echt zeker te zijn doe ik het liever in 1x goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een oorthermometer (Braun) en die geeft hetzelfde aan als de thermometer rectaal. Ik had altijd ruzie met de kraamhulp want die wilde iedere dag de temperatuur van mij rectaal meten terwijl de oorthermometer prima werkt.
Als het al afwijkt gaat het om tienden van grades. Dus onzin om ook nog een keer rectaal te meten. We hebben regelmatig de proef op de som genomen, zelfs bij de kinderen.

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat er mensen zijn bij wie dit niet opgaat. Die idd een nauwe gehoorgang hebben of zo, maar ik heb er nog nooit van gehoord. In het ziekenhuis hier in maastricht (AZM) meten ze ook met oorthermometers. Dat zouden ze heus niet doen als dat enkele graden afwijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan je vooral afvragen hoe belangrijk het is om de exacte temperatuur te weten. Dit is niet altijd een 'must'
Zelf temperatuur ik me zelden, voel zelf wel dat ik koorts heb en of het 38,1 of 38,9 is zal me een zorg zijn.
Bij kinderen ligt dat anders, maar dan nog is een 'globale' meting van de temperatuur voldoende, dus dan voldoet een oorthermometer prima.
Wil je de temperatuur weten omdat je de dokter gaat bellen, vermeld dan dat je met een oorthermometer heb gemeten.
De meest precieze meting is nog altijd rectaal, onder de tong(oraal) moet je er 3 tiende bij optellen, onder de oksel een halve graad.