Waar heb ik recht op?

Lig al vanaf 29-10 in het ziekenhuis. Op 9-11 een 3-voudige bypass operatie in een ander ziekenhuis gehad. Vanmiddag hebben ze me in het eerste ziekenhuis teruggebracht. Weet nog niet wanneer ik hier weg kan. Er was me eerst in beide ziekenhuizen verteld dat ik na ontslag ergens kan opknappen want de thuissituatie is niet om over naar huis te schrijven. Nu zeggen ze hier ineens dat ik gewoon naar huis moet als het zover is.
Mag dan 6 weken niets doen en moet daarna enkele keren per week voor revalidatie hier komen. Alhoewel ik nu van alle ziekenhuizen baal als een stekker en ontzettend graag naar huis zou willen weet ik dat dat niet goed voor mijn herstel zal zijn. Dan wordt ik toch weer voor van alles en nog wat ingeschakeld en zal weer geen nee kunnen zeggen. Maar waar heb ik wettelijk nu eigenlijk recht op? Kan het ziekenhuis mij na ontslag zomaar afschuiven naar huis?

14 jaar geleden

Het beste antwoord

Uit je vraagstelling kan ik niet opmaken hoe oud je bent. Het ziekenhuis is een instelling die hulp moet bieden totdat het genezingsproces zover is dat de patiënt veilig naar huis kan. Dat jij je thuis voor van alles en nog wat in laat schakelen is niet het probleem van het ziekenhuis. Wel moet hier het maatschappelijk werk worden ingeschakeld die "samen"met je familie jouw 6 weken genezing gaat doornemen. Zij/hij moet hun duidelijk maken wat deze herstel periode inhoudt. Lukt dat niet dan zal het maatschappelijk werk een tussen oplossing moeten aanbieden. Dus praat met haar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een beetje gerenomeerd ziekenhuis heeft een psychloog of een sociale- werker/ hulpverlener. Lijkt mij het meest verstandig om dáár de vraag neer te leggen. Zij kunnen het meest adequaat op je vraag anticiperen! Sterkte en beterschap

Toegevoegd na 1 minuut:
bedoel natuurlijk PSYCHOLOOG

Toegevoegd na 8 minuten:
Bedenk dat ik geen antwoord heb gegeven waar je recht op hebt! Mijn mening in ieder geval
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een ziekenhuis heb je recht op de juiste medische behandeling en verzorging.
Als er geen fatsoenlijke opvang voor je is nadat je medisch noodzakelijke ziekenhuisverblijf is afgelopen, zal in de regel het ziekenhuis inspringen. Maar dat is niet waar je recht op hebt, dat is waar in de regel voor gekozen wordt. Dat gaat regelrecht tegen de officiele regelingen in, omdat een ziekenhuisbed per dag een veelvoud kost van een externe opvang voor je.

Echter als er een thuissituatie is waar je medisch gezien wel heen kunt, het is alleen psychisch of sociaal onwenselijk, dan zal je via andere kanalen ondersteuning moeten zoeken voor gepaste opvang. Ik zou hierover met de verpleging praten, zij weten de ondersteunende dienst te vinden binnen het ziekenhuis waar je verblijft.
14 jaar geleden
Misschien kom je in aanmerking voor verzorging in een zgn Zorghotel, het ligt aan je zorgverzekering of je hiervoor een vergoeding krijgt, dat is wel belangrijk om van te voren even na te gaan. Hierboven staat al dat je dit het beste via maatschappelijk werk in het ziekenhuis kan regelen.
Beterschap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet precies waar je recht op hebt, misschien thuiszorg. Maar om daarvoor in aanmerking te komen moet je in je thuissituatie niemand hebben die voor je kan zorgen.

Maar ik reageer toch even omdat ik me afvraag of het niet verstandig zou zijn als je aan de slag gaat met de situaties die stress veroorzaken. Je zegt zelf dat je geen nee kan zeggen, lijkt me niet zo handig als je een bypass nodig hebt gehad.

Misschien kun je de tijd die je nog in het ziekenhuis moet blijven wel gebruiken om toch eens na te denken over hoe je het aan gaat pakken thuis. Het lijkt me belangrijk voor je herstel om naast lichamelijk gezond te worden ook aandacht te besteden aan je geestelijke gezondheid en je omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag direct om een transferverpleegkundige..die is in elk ziekenhuis aanwezig!
Zij bepaalt wat jij aan thuiszorg nodig hebt en of dat goed is geregeld; dan pas ga je naar huis..dat kan zorg zijn door mantelzorgers maar ook door ingeschakelde hulp van buitenaf..
Nee, je mag niet naar huis worden gestuurd als dat niet in orde is maar ik geloof niet dat die oplossing er niet is..
Is er iemand die voor je kan navragen bij het loket van A tot Z binnen je woongemeente? Want die weten daar ook alles van..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan bijvoorbeeld dat men je tijdelijk onderbrengt in een verzorgingstehuis. Niet zo leuk onder de ouwetjes misschien maar wel goede zorgen.