Natuurlijk. Alle soorten psychologische behandeling kunnen ook worden toegepast bij ouderen. Alleen is de ouderenpsychiatrie wel echt een vak apart, dus als iemand op hoge leeftijd echt complexe psychologische/psychiatrische problemen heeft, is het aan te raden om hulp te vragen van iemand die hier verstand van heeft.

Meestal zal op latere leeftijd eerder worden gekozen voor een behandeling waar je relatief weinig in hoeft te investeren. Wanneer voor een bepaald probleem gekozen kan worden voor óf cognitieve gedragstherapie, óf medicatie, zal eerder voor het laatste worden gekozen. Uitgebreide psychotherapie wordt meestal niet meer toegepast bij mensen van bijvoorbeeld 70 of 80+. Wel kunnen ondersteunende gesprekken worden toegepast, maar meestal zal de hulp wat pragmatischer zijn er meer gericht op het nu in plaats van op de (verre) toekomst.

De huisarts of eventueel verpleeghuisarts is het eerste aanspreekpunt wanneer iemand mogelijk psychologische hulp nodig zou hebben. Overleg daar eens mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja. Maar de klachten waarom er gedragstherapie wordt gedaan, zullen zwaarder wegen dan de leeftijd van degene die de therapie doet.
Wel zijn er op sommige plekken speciale seniorengroepen bijvoorbeeld (vraag info bij de huisarts en/of het maatschappelijk werk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De klachteniggen in dit geval bij de vraagsteller en niet bij de oudere...
Denk niet dat haar vader een hulpvraag heeft....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar dat was niet de vraag.
Er is psychologisch zorg voor ouderen vanaf 60 jaar.
Gedragstherapie lijkt me een beetje zinloos op die leeftijd, maar ik denk dat het in sommige gevallen op kleine schaal wel wordt toegepast.
Slechts om te leren omgaan met ingesleten patronen en angsten of depressie, niet om ze te leren hun tanden te poetsen.
(voor het geval jij gisteren vroeg of je bejaarden op een beloningssysteem kunt zetten om zich beter te gedragen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is altijd wel hulp te vinden voor allerlei problemen.

Maar de vraag is:
Wie bepaalt of jouw vader gedragstherapie nodig heeft?

Ben je al met hem naar de dokter geweest?
Heb je al met hem gepraat?
(zie mijn antwoord bij je vorige vraag).

Als jouw vader hulp nodig heeft, dan
zal hij daar zelf mee moeten komen.

Maar misschien is er niets mis met zijn gedrag....
behalve in jouw ogen.

Hier is nog een Belgische site over hulpverlening aan bejaarden.

http://www.belgium.be/nl/gezondheid/handicap/uitkering_bejaarden/