Als een mantelzorger de opleiding Helpende Zorg Welzijn wil doen, is dat daar dan een potje voor? (geen pgb).

Het gaat om de opleiding MBO 2 die ik in het kader van de zorg voor mijn zieke kind zou willen volgen om meer handvatten te hebben. Ik weet dat ik de opleiding evt. van belasting kan aftrekken, maar is er (bijv. vanuit VWS) voor dit soort situaties een financiële tegemoetkoming mogelijk?

Toegevoegd na 39 minuten:
Instanties als Mezzo zijn bij mij bekend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Volgens mij niet. Een mantelzorger doet in principe het deel van de zorg waarvoor geen opleiding nodig is. Zo mogen ouders bijvoorbeeld ook bepaalde verpleegkundige handelingen doen bij hun kinderen (denk aan katheteriseren, het wisselen van neus-maagsondes, darmspoelen, etc.) wanneer zij hier goede instructies en training hebben ontvangen. Het trainen van dit soort handelingen is onderdeel van de normale (ziekenhuis)zorg. In sommige gevallen kan een tijdelijke AWBZ-indicatie worden verstrekt voor het aanleren van bepaalde handelingen door mantelzorgers, dan kan een verpleegkundige van de thuiszorg hiervoor langskomen.

Als er sprake is van PGB-zorg, mogen bepaalde cursussen die noodzakelijk zijn voor het werk, inderdaad uit het PGB betaald worden. Ik betwijfel alleen of daar ook een volledige MBO-opleiding uit bekostigd mag worden, omdat zo'n opleiding geen vereiste is voor het verrichten van zorg. Als er voorbehouden handelingen worden verricht, zullen specifieke instructies gegeven moeten worden, maar die handelingen zul je niet leren in een opleiding tot helpende.

En voor zover ik begrijp uit het aangifteprogramma van de Belastingdienst, mogen in dit geval de kosten van de opleiding ook niet opgevoerd worden als aftrekpost. Daarvoor geldt namelijk dat het moet gaan om een opleiding die verband houdt met je (toekomstige) beroep. Persoonlijk vind ik dat een beetje wrang, alsof betaald werk meer waarde zou hebben dan het verrichten van mantelzorg. Ik weet niet hoe de Belastingdienst hiermee omgaat, maar ik raad je aan om een brief te sturen naar de inspecteur met de vraag of je in dit geval de kosten wel mag aftrekken, want puur formeel gezien mag het niet.

Maar tenzij je nog geen 30 bent en nog openstaande rechten op studiefinanciering of tegemoetkoming in studiekosten hebt, zijn er geen specifieke regelingen die hierin voorzien. Wat je wél zou kunnen doen, is informeren bij het maatschappelijk werk of zij fondsen kennen die zich speciaal richten op mantelzorgers, en die je zou kunnen vragen om een tegemoetkoming. Daarbij geldt in de meeste gevallen wel dat een fonds dit alleen doet als je zelf een laag inkomen en eigen vermogen hebt.

Als je hulp wilt bij concrete handelingen of gewoon wat 'support' nodig hebt, is die hulp elders te verkrijgen. Ook wordt de functie Begeleiding vanuit de AWBZ soms tijdelijk toegekend met als doel om de mantelzorgers van de cliënt handvatten te geven om de zorg beter te kunnen invullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor informatie over mantelzorg kunt u terecht bij Mezzo, de landelijke vereniging voor mantelzorgers en vrijwilligerszorg. Mezzo biedt ook hulp en ondersteuning aan mantelzorgers.

Zij weten ook vast en zeker of er potjes zijn voor opleidingen.
Hier is de link van de overheid over dit onderwerp.
Met veel mogelijkheden om door te klikken.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mantelzorg/vraag-en-antwoord/waar-vind-ik-informatie-over-mantelzorg.html

Mantelzorglijn
Steunpunt Mantelzorg
Mantelzorgcompliment
Mantelzorg en werken
Overzicht steun en advies voor mantelzorgers
Mantelzorglijn
Mantelzorgers kunnen bij de Mantelzorglijn van Mezzo terecht voor ondersteuning en informatie. Bijvoorbeeld hoe hulp aan te vragen in verband met de tijdelijke overname van zorg.

Overal in het land zijn er lokale en regionale Steunpunten Mantelzorg speciaal voor u. Deze organisaties geven informatie, advies en praktische steun bij u in de buurt.

http://www.mezzo.nl/steunpuntmantelzorg

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mantelzorg/vraag-en-antwoord/adres/m/mezzo-landelijke-vereniging-voor-mantelzorgers-en-vrijwilligerszorg.html

Toegevoegd na 24 seconden:
Mezzo Landelijke Vereniging voor Mantelzorgers en Vrijwilligerszorg
John F. Kennedylaan 99
Postbus 179
3980 CD Bunnik
Tel: (030) 659 22 22
Fax: (030) 659 22 20
E-mail: info@mezzo.nl
Internet: www.mezzo.nl