Wat te doen als je tot een risicogroep behoord maar allergisch bent voor het kippeneiwit in de griepvaccinatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Vraag het aan je huisarts!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overleggen met de arts. Die is de enige die je dit kan vertellen.

Misschien adviseert je arts, je dan maar niet te laten inenten.

Misschien adviseert je arts, je wel in te laten enten, maar voor de zekerheid een uurtje bij de arts te blijven, waarbij de arts een allergie-onderdrukkend noodmiddel bij de hand houdt voor het geval de reactie uit de hand loopt.

Hoe dan ook: vraag dit je arts.
Cryofiel
14 jaar geleden
Je kunt dan alleen ingeënt worden in een ziekenhuis. Alsje dan een heftige allergische reactie krijgtkan men meteen de nodige maatregelen nemen. Je moet dan wel een hele dag ter observatie in het ziekenhuis blijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Virussen in vaccins tegen influenza (‘griep’) en vaccins tegen gele koorts (beide zijn geen RVP-vaccins) worden gekweekt op bebroede kippeneieren. Daardoor kan in die vaccins kippenei-eiwit in heel kleine hoeveelheden voorkomen, maar dat kan voldoende zijn om een ernstige reactie uit te lokken bij een persoon die allergisch is voor kippenei-eiwit.

Het is in dit geval dus een beetje afhankelijk van de mate van allergie, maar in de meeste gevallen wordt het afgeraden.
Ik zou voor de zekerheid met je huisarts overleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals mijn voorgangers al zeiden: "Vraag het aan je huisarts!" maar de mexicaanse griep vaccinatie is niet ge-ent op kippeneiwit. Wel zitten er kwikverbindingen in om het te conserveren en door deze verbindigen kan je met minder entstof meer mensen vaccineren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd eerst met je arts overleggen. Hij kan eventueel voorzorg maatregels nemen bij het injecteren.
Hij kent jouw allergie en kan je advies geven. Nooit op eigen houtje deze beslissing nemen.