Hoeveel kost het ijken van een bloeddrukmeter?

Ik zou graag een bloeddrukmeter kopen, maar aangezien je deze blijkbaar jaarlijks of 2 jaarlijks moet laten ijken, vroeg ik me af wat de meerkost zou worden van het ijken en of dit werkelijk zo vaak nodig is als je deze slechts sporadisch zou gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een polsbloeddrukmeter wordt meestal als minder betrouwbaar gezien. Een digitale met een band om de bovenarm die oppompt is de beste. Kosten meestal rond de 90 euro bij medische hulpmiddelenzaak.

Antwoorden (4)

Wat het kost weet ik niet,maar je kan gewoon je bloeddrukmeter meenemen naar je huisarts en daar het resultaat met de meter van de dokter vergelijken.
fremar
12 jaar geleden
een digitale bloeddrukmeter zal na verloop van tijd niet zo snel gaan afwijken. maar je kan hem natuurlijk eens in het jaar meenemen naar je huisarts, om hem dan te vergelijken met de professionele drukmeter van je arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een goede bloeddrukmeter aanschaft bij een winkel die gespecialiseerd is in medische gebruiksvoorwerpen behoeft die meter nooit geijkt te worden.

Een goede bloeddruk meter is vaak een eenvoudige meter die je zelf oppompt en die je zelf beluistert teneinde de bloeddruk te bepalen.

De meter die ik zelf gekocht heb bij zo'n zaak werkt na c.a vijfentwintig jaar gebruikt te zijn nog altijd perfect.

Ik vrees dat het 'laten ijken' van een dergelijke meter aanzienlijk veel duurder zal zijn (ik vermoed..zeker meer dan honderd euro) dan het aanschaffen van een goede nieuwe.

Dat mijn bloeddrukmeter nog altijd uitstekend werkt weet ik overigens door: Mijn resultaten onlangs nog vergeleken te hebben met de resultaten van mijn arts.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ijken van meetinstrumenten is alleen verplicht wanneer deze voor professionele doeleinden gebruikt worden. Als jij een meter, of het nu een bloeddrukmeter of een koortsthermometer of een manometer of wat voor meetinstrument, alleen voor je zelf (dus niet professioneel) gebruikt, dan hoeft dat niet geijkt te zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je toch wilt weten wat het kost, neem dan even contact op met kalibra. Die doen niet anders dan ijken.

http://www.kalibra.nl/
jc54