Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gebroken botten?

Ik zie net weer een uitzending van Trauma Team,een meisje heeft lelijk haar enkel gebroken.Dat kunnen wij zo met het blote oog wel zien.Waarom zit een ambulancebroeder of verpleegkundige er dan nog zo aan te draaien?Wat heeft dat voor nut dat gedraai en onnodig pijn doen van de patient?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ja..tuurlijk moet het gezet worden,maar dat gebeurd meest na een foto,dan zien ze pas wat de schade is aan het bot.Maar eerst zitten ze er nog ff flink aan te draaien en knijpen.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat ergert me ook zo enorm. En ik zie het vaker in dat soort series.
Hebben ze al foto's gemaakt van een gebroken bot, gaan ze er dan eerst nog even in knijpen draaien en mee rommelen. Daarna zeggen ze doodleuk, we gaan even naar de foto's kijken. Blijf dan toch met je fikken van die gebroken arm af!!!! Als je na het kijken nog twijfels hebt, dan kun je nog wat knijpen.

Ook als er verschillende dokters komen kijken, dan willen ze allemaal weer opnieuw "voelen". Ik ben benieuwd als ik daar lig, of ik dan het lef heb om te zeggen, ga eerst maar even de foto bekijken en als je dan nog wil voelen praten we verder. Of misschien: "die co-assistent heeft er al aan gevoeld, vraag maar aan haar hoe het voelt." Ik ben bang dat ik net als die mensen in trauma centrum gewoon braaf mijn mond hou :(
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nou dat bedoel ik eefst..mijn partner is zoiets overkomen,had een verbrijzelde voet..een kapotte achillispees,en maar draaien,jan en alleman aan dat been.Hij kreunde het uit van de pijn,nou..sorry hoor maar ik heb er wat van gezegt.Ik geloof dat er wel 4x iemand ff kwam draaien en knijpen..en..nadat ik zei,ja schei nou maar eens uit,zeiden ze,we wachten de fotoos wel af...nou ja...
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik heb wel al gezien dat als je heel kleinzielig hard gaat schreeuwen als ze eraan komen, dat ze dan wat voorzichtiger zijn en ook minder knijpen. Wellicht is dat een optie dan de volgende keer. Ach wij vrouwen zijn daar een stuk beter in hé, die mannen moeten stoer zijn.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Mannen stoer zijn?...ja...maar ondertussen hahaha

Andere antwoorden (6)

Ik vermoed dat ze het bot weer 'zetten' he?
Moet weer op zijn plaats gezet worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik snap de vraag niet helemaal...
Ik denk dat ze toch moeten onderzoeken WAAR het precies gebroken is en hoe ze het weer recht moeten zetten?

Groetjes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
je kunt er gerust van uitgaan dat een hulpverlener niet erop uit is om een slachtoffer onnodig pijn te doen ,het onderzoek word altijd zo kort mogelijk gehouden en er word alleen maar gevoeld of de botten niet zodanig langs elkaar schuren dat verdere schade kan ontstaan,verder moeten de botten weer in de juiste stand getrokken en geduwd worden zodat het helen op de juiste manier gebeurt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Je kunt er volgens mij van uit gaan dat een ambulancebroeder precies weet waar hij mee bezig is!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Toevallig heb ik het stukje gezien waar over je het hebt. Wat ik begreep was dat het voornamelijk te doen was om te kijken of gevoel en doorbloeding goed was in de voet. Op moment dat de ambulancebroeder ook maar enigzins verwacht dat daar een probleem zit, zal hij proberen dat probleem op te lossen. Dus vandaar even het wrikken aan de enkel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Er moet gekeken worden de zenuwen en spieren niet beschadigd zijn bij het trauma. Dat kan je niet op de foto zien. De arts zal eerst zelf onderzoeken, daarna de foto bekijken over de exacte vorm/plek/ernst van de breuk.

Tja het doet allemaal wel pijn, maar er is echt over nagedacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing