hoe kom je achter je eigen identiteit als je niet weet "wie je nou eigenlijk bent?"

Ik vraag me dit af, omdat veel mensen een identiteit hebben, dan bedoel ik bv punk, gothic, yub, moeder, vader, zakelijk, modern, geitenwollen sok etc....
Ik wil mijn leven inrichten naar wie ik ben, mijn huis, mijn kleding, mijn haar eventueel, maar ik weet niet wat of wie ik ben... dat maakt t lastig dus. Vandaar vraag ik me af, hoe weet je wie jij bent, als je t zelf niet weet? en dus niet te moelijk diep over identiteit maar gewoon over hoe vind ik mijn "ding" zeg maar.... pfft best moeilijk uit te leggen hoop dat julie snappen wat ik vraag....

dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik ben wie ik ben, ik plak daar geen speciaal stickertje op. Meestal doen andere mensen dat voor je, en het kan mij niet veel schelen wat dat is :p
Zolang ik maar gelukkig ben.

Het beste antwoord

Zoals ik je vraag interpreteer is: het gaat je om het uiterlijke vertoon, dus je buitenkant in zowel je uiterlijk als je eigen directe omgeving. Er zijn vast dingen die je supermooi vindt en dingen die je spuuglelijk vindt. En dan is er een groot grijsvlak tussenin.
Probeer eerst eens uit te zoeken wat je ècht mooi en ècht lelijk vindt. Misschien ontdek je een style waar je voor wilt gaan, misschien vind je uit verschillende stijlen verschillende dingen leuk.
Betreffende inrichting van je huis: mischien vind je een combi van klassiek en ultra modern leuk. Dat zijn 2 uitersten, die ook te combineren zijn, waardoor je inrichting heel persoonlijk wordt.
Met andere worden: kijk in bladen, op internet etcetc. naar wat je leuk vindt. Wat spreekt je aan. Maak eventueel een collage van de dingen/vormen/kleuren, die je leuk vindt.
Datzelfde geldt voor je uiterlijk.
Kortom: experimenteer en bouw stukje voor stukje op!

In feite is dit iets, dat je hele leven door kan gaan: niks is voor altijd of statisch. Je kunt altijd weer veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hi Wendy, lijkt of jij de enige bent die mijn vraag heeft gelezen, en begrepen, dank je wel. ik vind t een goed antwoord , ik zal inderdaad gewoon moeten gaan kijken wat ik wel en niet mooi vind of bij mij passen..................... ga ik doen, ik hoop dat ik dan verder kom!! dank !!!x
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi, nog even... hoe meer ik de andere antwoorden lees, hoe blijer ik ben met jou antwoord!! zo simpel inderdaad, kijken in bladen etc, moodboard ofzo maken................... dat ik daar zelf niet opkom, is typisch weer ik........................ dank je dat jij mijn vraag wel gelijk begreep!! lfs van Umria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn om te lezen; ik vond je vraag heel duidelijk hoor.
Nou, weet je, over dat moodboard.... ik las je vraag en bedacht dat dus en dacht meteen: heej, helemaal geen gek idee om dat zelf ook es te doen!! Ik wil bijvoorbeeld een ander kapsel en kan het niet goed uitleggen, dus ben net meteen internet opgedoken :-))))) Graag gedaan!
En weet je: jij bent jij, dus uniek en daarmee ook met een unieke smaak.
Uitproberen en daarbij: die smaak verandert ook steeds met de tijd. Jaaaaaren geleden wat ik helemaal into beren... nou, ik moet er toch echt niet meer aan denken nu hahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey wat leuk te lezen! ik hoop dat je een leuk te gek nieuw kapsel vind en er voor gaat! ben blij dat t toch nog voor sommige duidelijk is ;) .
Maar ik En aan mijn zelf vertrouwen werken/ eigenwaarde En ga doen wat jij zei, gewoon veel plaatjes kijken, en kijken wat ik nu eigenlijk mooi vind, dan kom ik vast veel over mezelf te weten!! doeggg, lfs Umria

Andere antwoorden (3)

Je leven heeft te maken met de invloeden op je levenspad. Daar word je muziekkeuze gevormd, je vrienden die in je leven komen kunnen ook je keuze beinvloeden, er komen vrienden en ze gaan weer. Familie waar je opgroeit, je school, werk, tv, vrienden, kennissen al deze mensen beinvloeden jouw leven. Je hoeft je niet aan iedereen aan te passen, jij maakt zelf keuzes waar jij jezelf het prettigst voelt. Als je klein bent word dit bepaald door je ouders. Als je ouder wordt ga jij je wat meer losmaken hiervan. Je gaat dan eigen keuzes maken. Waar jij je het gelukkigst bij voelt daar gedraag jij je naar. Kledingstijl, inrichting huis etc. Dit is een levensloop. Kan best zijn als je achterom kijkt in je leven dat je denkt, jeetje dat ik die gothic kleding heb gedragen terwijl je 10 jaar later een hele andere stijl hebt gekregen.
Leef zoals jij dit voelt en ervaart, waarbij jij je het gelukkigst voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hi, normaal gesproken gaat dat zo ja, maar ik heb weinig ik/ego, heb nooit ergens bij gehoord, zeg maar, maar nu wil ik gewoon een eigen IK een eigen stijl hebben, zodatik weet wat ik met mijn inrichting kan en met mijn uiterlijk.... heb geen smaak zij ik altijd maar heb t wel maar weet totaal niet wat bij mij past of hoort..............................vroeger had ik een soort van "dit is Umria" maar dat is al lang geleden, en ik wil gewoon weer een eigen ik , kijk dit ben ik, hebben.......... (of een allegaardje moet ook een stijl zijn??)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand zal jou verplichten in een bepaald hokje te zitten. Ik heb ook nooit ergens bij gehoord. Heb alleen gedragen wat ikzelf mooi vind en nooit met enige mode meegelopen.
Ik draag wat lekker vind zitten, ik richt mijn huis in waarbij ik mij lekker voel. Niet teveel over nadenken. Misschien moet je wat meer zelfvertrouwen krijgen. Niet nadenken wat "anderen" van jou zouden vinden. Wees lekker jezelf, dat is Umria ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel! Je hebt helemaal gelijk, gebrek aan eigenwaarde is altijd al mijn probleem........... goed dat je t weer even zegt, ik weet dat mijn id probleem inderdaad dus hier mee te maken heeft............ neemt de druk weer wat van de ketel.................. thanks!! Umria
Waarom zou je jezelf "in een hokje" willen stoppen? Om ergens bij te horen?

Ik vind dat mensen zichzelf dan tekort doen. Je bent niet óf dit, óf dat. Als je moeder bent, kun je ook best een parttime baan (en een zakelijke instelling) hebben, maar ook een actief sociaal leven leiden én je, in je vrije tijd, inzetten voor de mensenrechten. Vroeger was zoiets ondenkbaar omdat je dan niet aan de "normen" voldeed, maar tegenwoordig zal niemand daarvan opkijken.

De meeste mensen hebben ook vele gezichten.
Een voorbeeld. Heb je ooit gehoord van Wim van de Camp? Hij is lid van het CDA, zat in de Tweede Kamer en is nu lid van het Europees Parlement. Als je die beschrijving leest en zijn foto bekijkt, hoe zou je hem dan typeren?

Oké, en nu de verrassing: Wim van de Camp is ook homoseksueel én helemaal gek van motorrijden...

Ander voorbeeld: Georgina Verbaan. Bekend actrice, die ook diverse programma's heeft gepresenteerd. Hoe zou je haar typeren? Maar ook zij heeft een heel andere kant: ze is dol op varkens en gaat geregeld naar de varkensboerderij om met ze te knuffelen...

Wat ik met deze willekeurige voorbeelden wil zeggen is dat je mensen geen etiket kunt opplakken. Ieder mens heeft veel verschillende kanten en dat maakt elk mens uniek!
Pieter2011
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Top antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. dacht ik ook. Dat hokjesgedoe is toch niks. Dat doen anderen wel voor jou. Daar hoef je zelf niks voor te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk antwooord maar niet op mijn vraag. dit vroeg ik dus helemaal niet.............................. toch bedankt
Kies voor waar jij voor wil kiezen zonder je te laten beinvloeden door andere c/q 'de maatschappij' ... Dan vormt je eigen identiteit zich vanzelf.......

Overigens is het haast onmogelijk om maar 1 identiteit te hebben want je bent bv op je werk anders dan je thus bent of bij de sportclub, dit komt omdat ondanks dat je jezelf wilt zijn, er toch regels en voorschriften zijn voor elke situatie. Je kunt echter in alle situaties zo dicht mogelijk bij jezelf blijven door niets iets te doen omdat anderen dat willen maar door zelf n keze te maken en ka, soms is dat n keuZe uit twee dingen die war verder van je afstaan maar ook dan kan je nog kiezen wat t dichtst bij jouw gevoel staat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En weet wel dat die 'punk', 'yup' of 'zakelijk' ook vaak niet hun eigen identiteit zijn maar een kopie van de cultuur waar ze OP DAT MOMENT zich het dichtst bij voelen staan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil gewoon weten hoe ik mijn huis kan inrichten en wat ik met mijn haar kan doen, omdat ik geen eigen ik uiterlijk heb, dus heb geeen ideee welke stijl ik heb of mooi vind, etc, is vrij lastige als je bv alleen al naar de kapper gaat..............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou je kunnen laten adviseren door de kapper, een paar voorbeelden laten zien en dan bepalen wat je leuk vindt. Als je iets ziet wat je leuk vindt dan weet je dat toch wel??? Of is het meer dat je niet zelf durft te beslissen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan niet goed zelf beslissen inderdaad.......... doe t al jaren met afdankertjes van andere, heb haar waar niets of niet veel mee te doen is, dus laat ik t maar zo, heb een keer kleurtje geprobeerd maar dat pakte niet, gebleekt en stukken gekleurd, viel niemand op, heb geen geld om me laten stijlen of wat ook,maar ben t zat om alles maar zo te hebben, omdat ik t ooit kreeg of omdat ik gewoon niets anders heb, weet daarom gewoon niet meer wie ik nu ben....... hoe ik nu ben, en ik wil graag weer een duidelijke ik hebben, en dan heb ik t gewoon over de buitenkant, van binnen, is een ander verhaal............... nu je dit weet, heb je dan tips mischien??? bedankt!!
lfs Umria oh ik heb wel helemaal zelf beslist een plug in mijn oor te laten maken, en ik zit al( ) op 7,5 cm... dit was t eerste dat ik echt ooit voormezelf heb gedaan, en t voelde zo goed!! wil meer van dat maar geen idee wat of hoe......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je... 'stylen' hoeft op zich niet eens zo duur te zijn. Wat je ook eens zou kunnen kijken is of er een kappersschool in de buurt is die nog modellen kunnen gebruiken... soms gratis soms tegen sterk gereduceerde prijzen. Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee kijken maar een 'gewone' buurtkapper kan soms ook heel leuk knippen. Vraag een aan anderen waar zij hun haar hebben laten knippen en wat ongeveer de prijzen zijn. En wat kleding betreft, het is jammer dat je nu denk ik net naast de uitverkoop zit want daar kan je soms nog best leuke dingen vandaan halen voor weinig.
Ga gewoon eens een winkel in. Begin bv bij C&A of V&D, grote winkels waar niet al te veel op je gelet wordt. Kijk eens in de rekken wat je aanspreekt en trek het gewoon aan... doe eens gek, je weet nooit of het staat. Zo ontdek je A wat je staat en B of je het ook echt leuk vindt. Wat ik persoonlijk ook een leuke online winkel vind is bonprix.nl goede kleding en niet al te duur, kan je mooi op je gemak thuis door de collectie bladeren en evt passen na bestellen. (en ja, met een beetje creativiteit ook kleiding die bij een plug in je oor past, niet alleen truttige kleding)
Of... maar dat moet je wel durven... als je iemand kent waarvan jij denkt 'die ziet er altijd leuk uit, zo zou ik er ook uit willen zien', vraag dan aan diegene of die een keer mee wil winkelen met jou. Heb ik jaaaaaaren geleden ook een keer gedaan en nu ben juist IK degene die meegevraagd wordt... Maar bij alles wat je doet..... zeker in het begin... denk 'vind ik dit leuk omdat ik denk dat anderen het leuk vinden c/q het vertrouwd is, of vind ik dit leuk omdat IK dit leuk vind'! SUCCES!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hardstikke goed die plug!!! Het begin is er!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@RoadRunner: dank je voor je uitgebreide reacties.... heb al vaker iemand gevraagd, maar t komt er dan niet van, een keer ben ik wel aangekleed maar die kleding is nu alweer oud.. :)
bedankt voor de aanmoediging... ben snel jarig nu , en een groter plug staat in de planning!! lfs van Umria ps love bonprix! leuke dingen niet duur maar heb er nog nooit gekocht ;)