Als je als kind veel met de dood te maken hebt, kan je daar dan iets aan overhouden in je later leven?

Toegevoegd na 9 minuten:
Zo ja, wat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Heel het vroegere leven is het referentiekader voor het latere leven. Dat wil zeggen, dat iedere gebeurtenis in je leven wordt gekleurd door vroegere ervaringen.
Als jij bijzonder veel met de dood te maken hebt gehad op jonge leeftijd, kan dat betekenen dat je daarom later er iets anders mee omgaat, dan anderen.
De gevoelens van toen kunnen weer boven komen.
Als het gevoelens zijn, waar je last van hebt, omdat ze je verdere geluk in de weg staan, zou dat kunnen wijzen op onverwerkte emoties. Je kan daarvoor in therapie gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi geschreven Ineke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

'Veel met de dood te maken hebben' zegt niet zoveel. Misschien heb je daardoor geleerd dat de dood bij het leven hoort, dat maakt het verlies van iemand niet minder pijnlijk maar wel minder moeilijk om mee om te gaan.
Het kan zijn dat er minder goed met overlijdens werd omgegaan, dan kan dat later wel degelijk een rol spelen, maar zelfs als je traumatische ervaringen hebt opgelopen, betekent dat niet dat die je voor de rest van je leven hoeven te beperken - je kunt het verleden loslaten. Lukt dat niet in je eentje, dan kun je er altijd hulp bij inroepen.