Hoe kon ik ineens scherp zien zonder leesbril?

Sinds een paar jaar heb ik écht een leesbril nodig (+1,5). Zonder dat kan ik niet eens een boek lezen. Vandaag had ik een bizarre ervaring: geen bril bij me en ik probeerde een prijskaartje te lezen. Na een paar keer proberen lukte het, ineens was er de focus! Na 1-2 seconde was het weer een blur. Maar ik had even heel scherp gezien. Het leek op de ervaring als wanneer je naar een 3D-afbeelding kijkt: soms zie je het heel erg duidelijk, maar niet iedereen ziet het.
Mijn vraag is: hoe kan dit, kan ik dit herhalen en kan ik misschien van de leesbril afkomen?
(Ik heb gehoord van de Bates-methode maar nooit ermee geoefend. Wellicht het proberen waard...)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Wat je hebt ervaren is wat dr. Bates 'flitsen van scherp zicht' noemde. Het komt omdat je zichtsysteem eventjes helemaal ontspannen is en zich precies juist instelt.

Zelfs mensen met een hele sterke bijziendheid maken dit mee, zeker als ze bijv. met de Batesmethode of Natuurlijk Zien (zoals het in Nederland vaak genoemd wordt) bezig houden. Deze methode leert je om die ontspanning in het fysieke en mentale visuele systeem te bereiken en uiteindelijk ook te laten voortduren.

Jouw 'flits' is een mooi bewijs dat je zicht fluctueert en dat het inderdaad mogelijk is om ook je zicht te verbeteren. In tegenstelling dus tot wat de meeste mensen denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een bekend verschijnsel. Kan bijvoorbeeld ook bij mensen met diabetes voorkomen, als hun diabetes eerst niet goed was ingesteld en later wel. Het kan ook zijn dat je ogen de laatste tijd meer rust hebben gehad, dan kun je ook beter gaan zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan volmondig zeggen, já, het is echt mogelijk om je ogen te trainen om je gezichtsscherpte te verbeteren.

Zelf ben ik in ongeveer twee jaar tijd van -5.25 naar -4.25 gegaan. Ik gebruik maar een paar oefeningen van de Bates-methode. Wat mij erg goed helpt is; één oog afdekken en dan met het niet afgedekte oog eerst focussen op iets dat veraf is, en dan -als ik dat even wat scherper heb gezien- met hetzelfde oog focussen op iets heel dichtbij.
Misschien moet je dat met verziende ogen precies andersom doen, éérst focussen op iets heel dichtbij en dan op iets in de verte.

Wat ook bij mij goed werkt is; beide ogen afdekken met de handpalmen zodat er helemaal nergens nog licht doorheen komt, waarbij je NIET op de ogen moet drukken, en dan je ogen openen doen en gewoon kijken (hooguit één minuutje) naar het donker achter je handpalmen.

Het zal niet zo zijn dat deze twee oefeningen bij iedereen "goed genoeg" zijn, maar bij mij werkt het zonder meer!
Ik ben een 50-plusser, dus ik denk dat het bij een jonger iemand nog sneller zal werken.