Tot welke afstand is het schadelijk om in de buurt van een snelweg te wonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

In eerste instantie zou je denken, dat zoiets niet precies aan te geven valt. Want het is net zoals met het roken van een sigaretje: als je één sigaretje per week rookt is dat een heel klein beetje schadelijk, en als je er 30 op een dag rookt is dat zéér schadelijk voor de gezondheid.

Zo zou je het ook kunnen stellen bij het wonen dicht bij een snelweg. Hoe dichter je erbij woont hoe slechter het is, vooral wegens het fijnstof.

Toch doet de Milieufederatie NoordHolland hier wel een duidelijke uitspraak over en stelt:
"Fijnstof vormt een risico voor de gezondheid binnen 300 meter van een snelweg."
http://www.mnh.nl/Leefomgeving/NieuwsLeefmilieuIndustrie/110323_67_scholen_te_dicht_langs_de_snelweg.aspx

Op de site van Milieu Centraal wordt er meer in zijn algemeenheid op ingegaan:
http://www.milieucentraal.nl/themas/thema-1/klimaat-en-milieuproblemen/gezondheid-en-milieu/luchtvervuiling/

Voor wat betreft geluidsoverlast zou wèl op kunnen gaan, dat hoe dichter je bij een snelweg woont, hoe slechter dat voor je gezondheid is. Want het leven in voortdurende herrie, ook als je daar aan went, is bepaald niet bevorderlijk voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het is schadelijk als je dichter dan 100 meter bij een snelweg woont maar als er een geluidswal staat is het niet schadelijk
Bronnen: