De meest voorkomende aanwijzing voor huidkanker is een verandering op de huid, En soms verschijnt er een wasachtig, bleek, glad, glanzend bultje. In andere gevallen ontstaat er een stevige rode knobbel die soms kan bloeden of een korst kan vormen.

Toegevoegd na 1 minuut:
en een wondje dat niet geneest of een verandering in de kleur of grootte van een al bestaande huidafwijking
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rare plekjes of vlekjes die jeuken of wondjes die maar niet over gaan. Of een moedervlek die opeens is gaan jeuken of bloeden. Het zijn meestal veranderingen in je huid. Natuurlijk is niet ieder jeukend plekje of moedervlek huidkanker. Als je twijfelt over een plekje kan je het beste naar de huisarts gaan, die heeft er meer kijk op. Bij twijfel zal hij een stukje nemen en opsturen of je doorsturen naar een huidarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn twee dingen die belangrijk zijn. Veranderingen van een moedervlek die niet overgaan maar zich uitbreiden en de vorm, die bij huidkanker doorgaans onrustiger is en er grilliger uitziet dan bij goedaardige huidaandoeningen. Zeker als een moedervlek pijn gaat doen of gaat bloeden kun je het beste naar de huisarts gaan. Bijgaand een plaatje met moedervlekken, links normale, rechts melanomen, een agressieve vorm van huidkanker. En een filmpje.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ter aanvulling: het hoeft niet per se om een moedervlek te gaan. Ook andere vreemde, onrustige huiduitslag die zich uitbreidt uitbreidt kan huidkanker zijn.