Is het volgens de wet toegestaan om je rolstoel te versieren?

Ik heb een handicap waardoor het voor mij lastig is om lange afstanden te lopen. Hiervoor gebruik ik dan een rolstoel. Mijn plan was om hem wat te gaan opvrolijken, want hij is nogal zwart/grijs. Dat wilde ik doen door bijvoorbeeld van die spaakbeschermers te kopen, en die dan bijvoorbeeld te verven of om er leuke teksten, zoals oneliners, op te schrijven. Of om de rest ook te verven, of op een andere manier wat kleur te geven. Nu was mijn vraag: mag dat volgens de wet? Of is het verboden om op welke manier dan ook aan een rolstoel (of ander hulpmiddel) te sleutelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het hulpmiddel maar herkenbaar blijft, een blindegeleidestok mag je niet paars schilderen, is het, mits het jouw eigendom is, geen probleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het je eigen rolstoel is dan mag dat zeker. Ik ken iemand die een PSV rolstoel heeft, echt leuk.
Amadea
12 jaar geleden
Ja natuurlijk, als de rolstoel jouw eigendom is mag je ermee doen wat je wilt. Net als fietsen, die worden toch ook versierd en opgeschilderd. Zolang de reflectoren hun werk kunnen blijven doen mag jij 'm oppimpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een fiets is eigendom, en een rolstoel maar zelden. Die wordt bijna altijd in bruikleen verstrekt. Geen gekke vraag hoor.

Antwoorden (4)

Welke wet? Ik ken geen wet die dat zou verbieden tenzij het een geleende rolstoel is die je beschadigd hebt met pimpen.

Is de rolstoel jouw bezit? Zoja: doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals gezegd: rolstoel is zelden eigendom, maar wordt bijna altijd in bruikleen verstrekt.
een rolstoel heb je via de WVG in bruikleen, dus is NIET je eigendom.
dus "opleuken" lijkt me onverstandig, neem het in ieder geval op met je zorgverlenen (WVG)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rolstoel heb je meestal in bruikleen via de WMO. Je mag er geen blijvende veranderingen aan aanbrengen, tenzij in overleg. Maar spaakbeschermers, andere wielen, dingen aan je spaken, lintjes, etc.: ga je gang.

Tenzij je een stoel uit het depot hebt, mag je trouwens ook je eigen kleur kiezen. Als je er dan nog bijzonderheden op wilt, kun je die ook ter plekke - tegen meerprijs - laten bestellen.

Toegevoegd na 36 minuten:
Er zijn trouwens HEEL veel manieren waarop je je rolstoel een leuker uiterlijk kunt geven. Er is van alles te koop, van voorwielen met lichtjes er in tot knuffels voor aan je armleuningen, spaakbeschermers, gekleurde banden, mooie tassen, en hele gave achterwielen. Afhankelijk van hoeveel geld je er aan uit wilt geven, kun je je halve rolstoel verbouwen zonder dat je er definitief iets aan verandert. Vrijwel alle ADL- of vouwframe stoelen hebben quick-release achterwielen, dus je kunt er zelfs andere wielen aanzetten zonder de originele te beschadigen. Maar zo ver hoef je helemaal niet te gaan, mooie spaakbeschermers zijn ook leuk, en als je iemand kunt vinden die een kussenhoes kan naaien in de kleur die jij wilt, of een hoes om over je rugleuning te trekken, krijgt je rolstoel een compleet ander uiterlijk, zonder dat je hoeft te sleutelen aan het frame of andere dingen waar je eigenlijk niet zelf aan mag knutselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk mag je dat!!! Als ik mijn fiets wil versieren met bloemen moet ik dat toch ook zelf weten!!! Lekker doen, en.... zo mooi mogelijk!!!