Welke manieren zijn er om niet meer ongesteld te worden?

Ik heb mij laten steriliseren en gebruik dus geen voorbehoedsmiddelen, zoals de pil. Ik zou alleen ook graag niet meer ongesteld worden. Heeft iemand tips of methodes waarop dit kan? Wanneer het een pil (de pil evt) betreft, welke heeft dan de minste hormonen? Zwangerschap voorkomen hoeft geen functie te zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iAnswer: onzin, je wordt ongesteld omdat je lichaam het baarmoederslijmvlies afstoot, niet omdat er bacteriën uit moeten. Als je de pil gebruikt, of een andere hormonale anticonceptiemethode, wordt dat baarmoederslijmvlies niet of amper opgebouwd. Je wordt dus niet meer ongesteld. Bij een stopweek treedt wel een zgn. 'onttrekkingsbloeding' op door de hormoonschommeling, maar dat betekent nog niet dat de stopweek noodzakelijk is. Als je geen stopweek houdt, schommelen je hormonen niet zo, zodat er geen onttrekkingsbloeding optreedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ lies!
Vindt de eerste reactie bijna bruut!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iAnswer zit er inderdaad lelijk naast.

Antwoorden (4)

ik zou zeggen ; neem een (mirena) spiraaltje, heeft mij enorm geholpen en in deze zit heel weinig hormoon. ik heb nauwlijks bijwerkingen gehad en nooit meer gebloed(!) als je het googeld vind je ook een hoop narigheid maar het beste kun je jou persoonlijke situatie daarover het best met je arts bespreken. ik heb er maar een nadeel aan ondervonden en dat is het inbrengen. dat was niet fijn maar in een minuut gebeurt.ik hoop dat je hier wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mij was het ook niet om een zwangerschap te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zeker dat je door de mirena niet meer ongesteld wordt. Er zijn zeker vrouwen waarbij de menstruatie (misschien wel in mindere mate) doorgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd dat is waar maar bij mij bleef het na 6 weken weg en is nooit meer teruggekomen ;-p
Je kan ook iets met je eierstok laten doen.. Enige nadeel is dat je een paar weken moet revalideren / je hormoonspiegel moet herstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'iets met je eierstok laten doen'? Wat bedoel je daarmee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bedoelt vast baarmoeder laten verwijdere . Klok en waar hangt de klepel geval. Lijkt me niet iets wat je zomaar doet...
Dat kan alleen door hormonen te gebruiken. Of door het verwijderen van je baarmoeder of extreem af te vallen, maar dat eerste wil je niet als het niet strikt noodzakelijk is, en het tweede moet je sowieso niet doen.

Hormonen dus. Dan zijn er grofweg twee manieren: de gewone pil (combinatiepil met zowel progestagene als oestrogene hormonen) of alleen progestagene methoden. De combinatiepil kun je doorslikken, al moeten de meeste vrouwen af en toe een stopweek houden om doorbraakbloedingen te voorkomen. Variaties op deze methode zijn de anticonceptiepleister (Evra) of de ring (Nuvaring). Progestagene methoden zijn het hormoonhoudend spiraaltje (Mirenaspiraal), het staafje in de arm (Implanon) of de prikpil.

Voor alleen de progestagene hormoonmethoden geldt dat de meeste vrouwen op den duur minder gaan vloeien, en voor velen stopt het helemaal. Het is echter geen garantie. Voor- en nadelen hangen af van je persoonlijke voorkeur. Zo zal voor sommigen een spiraaltje een ramp zijn omdat het plaatsen en verwijderen pijnlijk is, terwijl het voor anderen een zegen is dat ze een paar jaar nergens aan hoeven te denken.

Voor de combinatiepil en de daarop gebaseerde methoden geldt meestal een stopweek. Dit is echter medisch gezien totaal onnodig. Je kunt de pil dus gewoon doorslikken, pleisters doorplakken, ringen 'doorringen', net wat je wilt. Ook hierbij kan onregelmatig bloedverlies optreden, maar dat is goed te controleren: door het alsnog inlassen van een stopweek ben je er vrijwel altijd daarna vanaf. Bij een spiraaltje (bijvoorbeeld) kan het voorkomen dat je een paar weken lang heel licht bloedverlies hebt, en daar kun je niets anders aan doen dan alleen afwachten. Voordeel is dat de kans op vooral misselijkheid minder is zonder oestrogenen. Wat de kans is op doorbraakbloedingen in relatie tot de combinatiemethode, weet ik niet.

Volgens mij bevat het spiraaltje de minste hormonen, maar dat weet ik zo uit m'n hoofd niet zeker. In elk geval worden de hormonen heel lokaal afgegeven, zodat een lagere dosering mogelijk is. Datzelfde geldt voor de nuvaring, hoewel ik meen ooit een artikel te hebben gelezen dat daarbij uiteindelijk het hormoonniveau in het bloed zelfs hoger was dan bij de combinatiepil.

Ik denk trouwens niet dat je enige selectiecriterium moet zijn dat het zo min mogelijk hormonen bevat, maar dat je iets moet kiezen wat bij jou past. Sommige vrouwen hebben een wat zwaardere pil nodig, omdat ze anders continu doorbraakbloedingen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow! Een deskundige..? Bedankt voor het uitgebreide verhaal. Echter eedt de sterilisatie zoveel pijn gedaan dat ik niet moet denken aan een spiraaltje. Ik ga denk ik voor de pil. Weet je misschien ook welke pil dan het minste hormonen bevat/welke het lichtste is? Ik gebruikte altijd Yasmin. Die is vrij licht dat ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*dacht ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yasmin is een sub-50 pil, dat is 'gemiddeld'. Niet zwaar in elk geval. Nog lichter is Yaz, dat is een sub-30. Dat is als je in dezelfde categorie wilt blijven, je kunt dan ook kiezen voor bijvoorbeeld microgynon 20, eventueel merkloos. Kijk of je zorgverzekering het vergoedt, de pil zit voor 21+ niet meer in het basispakket. Een hele lichte pil geeft wel meer risico op doorbraakbloedingen als je van plan bent de pil door te slikken. Maar je zult uiteindelijk af moeten wachten hoe jouw lichaam erop reageert. Heb je eerder de pil ook langere tijd doorgeslikt? Dan weet je al ongeveer hoe jouw lichaam daarop reageert, hoewel de ervaring leert dat je heel anders op de pil kunt reageren nadat je een tijdje gestopt bent geweest.
Tja, als je echt niet meer ongesteld wilt worden dan is daar maar één oplossing voor, maar er zal geen dokter te vinden zijn die dat voor jou wil doen. Je moet dan je baarmoeder of je eierstokken laten verwijderen. Dat is heel erg heftig en het heeft als nadeel, dat je dan meteen in de overgang komt. Daarmee ben je nog verder van huis, dan wanneer je iedere maand ongesteld wordt, dus het lijkt mij geen serieuze optie.