Welke manieren zijn er om niet meer ongesteld te worden?

Ik heb mij laten steriliseren en gebruik dus geen voorbehoedsmiddelen, zoals de pil. Ik zou alleen ook graag niet meer ongesteld worden. Heeft iemand tips of methodes waarop dit kan? Wanneer het een pil (de pil evt) betreft, welke heeft dan de minste hormonen? Zwangerschap voorkomen hoeft geen functie te zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

ik zou zeggen ; neem een (mirena) spiraaltje, heeft mij enorm geholpen en in deze zit heel weinig hormoon. ik heb nauwlijks bijwerkingen gehad en nooit meer gebloed(!) als je het googeld vind je ook een hoop narigheid maar het beste kun je jou persoonlijke situatie daarover het best met je arts bespreken. ik heb er maar een nadeel aan ondervonden en dat is het inbrengen. dat was niet fijn maar in een minuut gebeurt.ik hoop dat je hier wat aan hebt

Je kan ook iets met je eierstok laten doen.. Enige nadeel is dat je een paar weken moet revalideren / je hormoonspiegel moet herstellen.

Dat kan alleen door hormonen te gebruiken. Of door het verwijderen van je baarmoeder of extreem af te vallen, maar dat eerste wil je niet als het niet strikt noodzakelijk is, en het tweede moet je sowieso niet doen. Hormonen dus. Dan zijn er grofweg twee manieren: de gewone pil (combinatiepil met zowel progestagene als oestrogene hormonen) of alleen progestagene methoden. De combinatiepil kun je doorslikken, al moeten de meeste vrouwen af en toe een stopweek houden om doorbraakbloedingen te voorkomen. Variaties op deze methode zijn de anticonceptiepleister (Evra) of de ring (Nuvaring). Progestagene methoden zijn het hormoonhoudend spiraaltje (Mirenaspiraal), het staafje in de arm (Implanon) of de prikpil. Voor alleen de progestagene hormoonmethoden geldt dat de meeste vrouwen op den duur minder gaan vloeien, en voor velen stopt het helemaal. Het is echter geen garantie. Voor- en nadelen hangen af van je persoonlijke voorkeur. Zo zal voor sommigen een spiraaltje een ramp zijn omdat het plaatsen en verwijderen pijnlijk is, terwijl het voor anderen een zegen is dat ze een paar jaar nergens aan hoeven te denken. Voor de combinatiepil en de daarop gebaseerde methoden geldt meestal een stopweek. Dit is echter medisch gezien totaal onnodig. Je kunt de pil dus gewoon doorslikken, pleisters doorplakken, ringen 'doorringen', net wat je wilt. Ook hierbij kan onregelmatig bloedverlies optreden, maar dat is goed te controleren: door het alsnog inlassen van een stopweek ben je er vrijwel altijd daarna vanaf. Bij een spiraaltje (bijvoorbeeld) kan het voorkomen dat je een paar weken lang heel licht bloedverlies hebt, en daar kun je niets anders aan doen dan alleen afwachten. Voordeel is dat de kans op vooral misselijkheid minder is zonder oestrogenen. Wat de kans is op doorbraakbloedingen in relatie tot de combinatiemethode, weet ik niet. Volgens mij bevat het spiraaltje de minste hormonen, maar dat weet ik zo uit m'n hoofd niet zeker. In elk geval worden de hormonen heel lokaal afgegeven, zodat een lagere dosering mogelijk is. Datzelfde geldt voor de nuvaring, hoewel ik meen ooit een artikel te hebben gelezen dat daarbij uiteindelijk het hormoonniveau in het bloed zelfs hoger was dan bij de combinatiepil. Ik denk trouwens niet dat je enige selectiecriterium moet zijn dat het zo min mogelijk hormonen bevat, maar dat je iets moet kiezen wat bij jou past. Sommige vrouwen hebben een wat zwaardere pil nodig, omdat ze anders continu doorbraakbloedingen hebben.

Tja, als je echt niet meer ongesteld wilt worden dan is daar maar één oplossing voor, maar er zal geen dokter te vinden zijn die dat voor jou wil doen. Je moet dan je baarmoeder of je eierstokken laten verwijderen. Dat is heel erg heftig en het heeft als nadeel, dat je dan meteen in de overgang komt. Daarmee ben je nog verder van huis, dan wanneer je iedere maand ongesteld wordt, dus het lijkt mij geen serieuze optie.

wees blij dat je nog iedere maand ongesteld wordt is was met 26 al in de overgang en na 4 operaties ook nooit meer ongesteld ik ben nu 44 en nog steeds in de overgang dat is echt geen pretje hoor

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100