waarom voel ik electriciteit als ik een koelkast aanraak?

als ik een aluminiumaanrecht aanraak voel ik een trilling zo van ""piep"" dan trek ik mijn hand weg.
ook zo bij de kraan,bepaalde kledingstukken die ik aantrek of uitdoe.

als ik mijn haren kam ,hóór ik een geluid als vuurwerk heel eng is dat.
ik heb kroeshaar.
wie weet hoe ik hiervan af kom?

ik ben helemaal gezond
als een kam in mijn haar is gaan mijn haren rechtop staan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Troetroe, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Ik heb het de laatste dagen ook veel sterker dan anders. Ik denk dat het te maken heeft met het mooie droge weer en de lage temperaturen. Statische elektriciteit kan echt geen kwaad, al kan je er wel behoorlijk van schrikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank mamarianne

Het beste antwoord

Bij stoffen zoals nylon, acryl en fleece bouwt de lading van statische elektriciteit zich gemakkelijker op dan bij katoen of linnen. Dat heeft te maken met de materiaaleigenschappen van die stoffen. Zo geven schoenen met rubberzolen een veel grotere kans op schokjes dan schoenen met leren zolen. De conclusie mag dan ook zijn dat de (kunst-)stoffen zoals in kleding vaak de boosdoeners zijn.
Hoe droger de lucht, hoe meer statische elektriciteit er ontstaat. Dit veroorzaakt natuurlijk meer en ook sterkere ontladingen of schokjes! Een belangrijke veroorzaker van drogere lucht binnenshuis is de verwarming. Daarom hebben we meer last van schokjes in de winter dan in de zomer.

Statische elektriciteit: hoe kom je ervan af en hoe voorkom je een schok? Simpel, draag – als het kan – bij voorkeur katoenen of linnen kleding en schoenen met een leren zool. Probeer vooral in de winter de luchtvochtigheid te verhogen met een vorm van luchtbevochtiging. De hoeveelheid statische elektriciteit zal beduidend minder zijn!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.esdsite.nl/statisch.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vroeg me ook af als ik dood kan vallen als ik niets vermoedend de koelkast open doe
ik hoor dan schieten en zie vonkjes ook als ik kleren uit de droger haar plakken die aan elkaar en hoor ik vuurwerk ik ga nu jou link doornemen mariejose
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (2)

Komt door statische elektriciteit. Niets om je zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank KarelDebLaauw, heel interessant is dat.
Omdat het zo droog is op dit moment laadt je jezelf een beetje op met statistche electriciteit. Het dragen van schoenen met rubberen zool en/of bepaalde soorten vloerbedekking / laminaat bevorderen dit.