Kan ik wat aan mijn hoge hartfrequentie doen?

Ik vroeg mij af of ik zelf wat kan doen aan mijn hoge pols.
Ik ben 18 jaar en mijn hartfrequentie/pols is ongeveer 95 à 100 per minuut. Kan ik hier wat aan doen of valt hier niets aan te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is alleen gevaarlijk als ook je bloeddruk hoog is. Je kunt conditietraining doen. En minder angstig worden als je dat bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan je jouw hartslag in rust, verlagen: Grappig genoeg, kan je jouw hartslag in rust verlagen, door je hartslag één uur per week te verhogen.

Wat weer neerkomt op bewegen, bewegen, bewegen.

Iemand met een goede conditie heeft een lagere hartslag.

Mijn dokter zegt: jaag een keer per dag die hartslag flink omhoog.

En meet die hartslag in ruste niet op ieder willekeurig tijdstip van de dag, maar 's morgens in bed, voordat je op staat.

De hartslag in rust bij ongetrainden ligt ongeveer tussen de 60-80 slagen per minuut (slagen/min). Met de leeftijd gaat de hartslag in rust wat naar beneden.
Sommige mensen hebben van nature al een lage hartslag, bijvoorbeeld 55 slag/min. Door training gaat in een periode van enkele maanden de hartslag in rust bij sporters naar beneden. Dit komt doordat het hart wat groter en efficiënter wordt. Hierdoor hoeft het hart minder vaak te kloppen. Zo blijken sommige wielrenners hartslagen in rust te hebben van slechts 35-40 slagen/min!