Is een sloddervos gewoon lui en gemakzuchtig, of is het een echte karaktereigenschap die je niet of moeilijk kunt veranderen?

Even weer een 'in-de-praktijk-vraag' van mij nadat ik bij het opruimen al weer 1001 rondslingerende dingen van mijn zoon ben tegengekomen. Soms kan ik daar wel eens echt boos om worden, maar soms lijkt het ook net alsof hij zich werkelijk van geen kwaad bewust is en deze dingen zonder erg doet.

Is een sloddervos onverbeterlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Deze sloddervos wél, in elk geval....Mijn moeder en mijn zusje zijn allebei perfekte huisvrouwen, waar alles een plaats heeft en daar naar teruggebracht wordt, als een was droog is op het wasrek wordt die ter plekke opgevouwen of gestreken en weggeruimd, een krant wordt gelezen en weggedaan, en niet op stapels gelegd voor 'later', en als je laat in de avond thuiskomt, hoort alles opgeruimd te zijn vóór je naar bed gaat, en niet in een hoek gezet tot een 'later' tijdstip, omdat je nog even wil 'zappen' voor je naar bed gaat.

Ik vind het zonde van de tijd, om iets wat ik morgen of overmorgen tóch weer nodig heb, op te ruimen. Dat laat ik gewoon liggen waar het ligt : op de bank, op de tafel, naast mijn bed....Ik ben dan ook alléén dingen kwijt, als ik aangekondigd bezoek krijg, en dus als een gek door het huis raas om alles uit zicht te krijgen. Dan verdwijnt alles achter kastdeuren, die ik snel dichtklap, zodat het er niet uitrolt, en vervolgens vergeet ik het dan, tot ik in een onbewaakt ogenblik in die kast moet zijn.....

Mijn moeder heeft heel wat uren doorgebracht mét mij op te ruimen, toen ik klein was. Maar ik heb het nooit goed gekund, vind het altijd bár vervelend, dus nu ik al járen alleen woon, doe ik het dan ook niet....Onverwacht bezoek moet gewoon even wachten met 'gaan zitten' tot ik de bank heb vrijgeruimd door de stapels tijdelijk op m'n bed te gooien. Als ze weg zijn, worden ze in omgekeerde volgorde teruggelegd, zodat ik morgen bij m'n ochtendbakkie gelijk door kan gaan, waar ik gisteren mee bezig was.

Dus ik vrees, dat je je erbij neer zal moeten leggen, dat als je een opgeruimd huis wilt hebben, je het voor de 1002e en 1003e keer op zal moeten ruimen. Wij 'sloddervossen' vinden het nl. geen slodder. Wij vinden het 'leven'.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig antwoord! ;-) Het is inderdaad ook heel vaak andersom dat hij boos is omdat ìk wat van hem heb opgeruimd. Vooral als ik dan even zo snel niet meer weet waar ik het heb neergelegd, want toegegeven: hij weet wèl meestal alles van hemzelf in no-time weer te vinden waar hij het had achtergelaten :-p Toch een plusje dus, hihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, wat heerlijk herkenbaar !!! Alleen daarvoor al een dikke plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ach hoe herkenbaar, ik ben al net zo'n sloddervos. helaas ben ik met een georganiseerde man die zich hier regelmatig dood aan ergert. Ik probeer wel netter te worden, maar dat kost me echt meer energie dan ik kan opbrengen...

Andere antwoorden (10)

Het is een vorm van onzelfstandigheid... Ze zien de noodzaak niet in, dus gaan ze ermee door...

Een sloddervos wordt meteen netjes als hij zelfstandig is... Dan moet hij het allemaal zelf doen en dan ziet hij snel dat meteen opruimen beter is dan laten slodderen... Maar zolang er geen noodzaak is, is de sloddervos onverbeterlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm, nee, deze keer ben ik het weer niet met je eens. Ik barst van de noodzaak, maar zal nooit een Miep Kraak worden, hoor....
Ze zijn niet onverbeterlijk, maar het heeft ermee te maken dat zij nog niet in staat zijn de gevolgen te zien van hun daden. De ervaring leert dat hij, wanneer hij op zichzelf woont, veel netter zijn.

Ze groeien eroverheen dus, het is pure gemakzucht in dat stadium van het menselijk zijn.
En ik kan het weten, want ik was een echte sloddervos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide.

Echte sloddervossen zien het nut niet in van opruimen, en doen het dus ook niet. Maar als er iemand rondloopt die het voor je doet.. Tja.. Dan wordt het snel een gemakzuch puntje.

Geeft je zoon verantworodelijk. Spreek met hem bv af dat jij niet meer zeurt over opruimen als hij het zelf doet / plant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het bij jonge kinderen vooral een kwestie is van onkunde (ze zien vaak niet dat hun kamer een puinhoop is of weten niet hoe ze moeten beginnen met opruime). Bij oudere kinderen is het vaak gemakzucht. Zeker als ouders na verloop van tijd zelf de zooi opruimen denken ze: "mooi, dan hoef ik het niet te doen". Pas als ze op zichzelf wonen en niemand anders de troep gaat opruimen komt het besef dat het wel handig is om zelf iets aan het huishouden te gaan doen.

Overigens kan het wel zo zijn dat bepaalde kinderen echt de troep niet "zien". Zeker kinderen die autistisch zijn kunnen er echt niets aan doen als ze sloddervossen zijn; het zit dan echt in hun aard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit per persoon verschilt.

Er zijn vast mensen 'geboren' als sloddervos. Dit zijn wellicht de mensen die een bepaalde discipline missen, of misschien verwende mensen die het altijd makkelijk voor hen hebben kunnen laten doen door bijvoorbeeld de ouders.
Bij mijzelf is het denk ik een combinatie; ik ben geboren met het idee dat ik liever leuke dingen doe dan opruimen, en op de ene of andere manier vind ik het moeilijk het nut ervan in te zien. Ik vergeet expres dat er opgeruimd moet worden.

Er zijn ook mensen bij wie de luiheid en gemakzucht erin sluipt. Mijn vriend was bijvoorbeeld vroeger erg netjes en opgeruimd, maar zodra ik bij hem ben ingetrokken wordt er weinig meer netjes gehouden. ;)
Hij heeft het 'aangeboren sloddervos-gedrag' van mij overgenomen. Ik heb hem negatief beïnvloed door te laten zien hoe gemakkelijk het wel niet is om alles tot morgen te laten staan, en hoeveel meer leuke dingen je wel niet kunt doen in plaats van op te ruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is hij niet gewoon vergeetachtig, of moe.

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb dus een eettafel. Als ik die eens lekker heb schoongemaakt is hij binnen de kortste keren weer vol.
Je loopt binnen, met de post in je handen. Goh, jas moet uit, even neerleggen.
Ook heb ik niet zin om direct bijvoorbeeld de post te verwerken. Eerst even zitten, of wat drinken, naar het toilet.

En een volgende keer is het geen post, maar iets wat je gekocht hebt, dus met tasje eromheen, bonnetje mee. Alles leg ik op die tafel eerst.
Kortom hij komt bij mij voller en voller. En dan gaan opruimen is ook weer een hele klus. Uitzoeken, er een plekje voor geven/vinden.

Zeg eens eerlijk. Als je net iets schoongemaakt hebt, is het enige wat het dan kan doen is vies worden. Je ramen worden ook vies, ook al doe je daar niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het een karaktereingenschap is, want sloddervos kun je ook worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Creatieve mensen hebben geen rommel, Hen3ette, creatieve mensen hebben gewoon óveral ideeen liggen. En projecten. En klusjes......

Ik probeer er al meer dan 30 jaar verbetering in te brengen, maar vrees dat het me nooit gaat lukken. Niet vanzelf tenminste.

Het heeft vaak te maken met steeds nieuwe invallen krijgen en daar 100 % voor gaan, helemaal opgaan in wat je op dat moment bezig houdt, en van de hak op de tak overspringen op een nieuwe klus. Lui zijn sloddervossen bijna nooit, vaak juist veel te actief ; gemakzuchtig misschien wel een klein beetje. En snel afgeleid, behalve als het ze interesseert. En natuurlijk geen tijd kwijt willen zijn aan het saaie en vervelende opruimen als je in je hoofd allang weer met iets nieuws bent begonnen. Vooral als uiteindelijk iemand anders het altijd wel weer opruimt.....tja.

Maar goed, ik woon hier in een huis met vier van die .....creatievelingen, dus je moet hier ook niet onverwacht op de koffie komen, maar we hebben daar wel een weg in gevonden. Dus uiteindelijk komt het goed. Echt kwaad kan het in elk geval niet. Grappig genoeg namelijk zijn sloddervossen op hun werk vaak wél heel georganiseerd.

Toegevoegd na 3 minuten:
In mijn geval schijnt het ook met AD(h)D te maken te hebben, maar ik vind ie diagnose te kort door de bocht ; mijn karakter is géén ziekte en heeft ook zeker niet alleen maar nadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar! Hem past ook altijd alles, kan overal nog wat van maken, springt weliswaar van de hak op de tak met zijn meest wilde ideeën, maar het gekke is dat hij die meestal nog voor elkaar krijgt ook! :-) Dat is natuurlijk ook wel inherent aan zijn stoornis, alleen mams wordt er af en toe gewoon even horendol van :-/ Wat ik laat liggen dat mag (achteraf) wel weg en waarvan ik denk dat het rommel is dat is dan net weer een of ander belangrijk 'project' van hem... zucht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 je 10duizendste... proficiat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10001.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, cool,m dank je! Nu moet deze chaot zich dus weer ergens anders op gaan storten...:lol:
Ik ga voor het 500e beste antwoord ; da's redelijk haalbaar nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er al 500... dus dan kun jij voor de 1000ste gaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marleen n.a.v. je toevoeging: Ik bedoel natuurlijk ook niet dat als je een bepaald karakter hebt dat dit een 'ziekte' is, maar het kan wèl zijn dat als je een bepaalde 'ziekte' (ik prefereer zelf -als het dan tòch een naam moet hebben- het woord 'stoornis', want Asperger is ook geen ziekte) hebt, dat daar wèl bepaalde karaktertrekken bij horen. Dat bedoelde ik er mee te zeggen. Dus: als je een sloddervos bent hoef je niet meteen een stoornis te hebben; als je een stoornis hebt kun je wel juist daardoor een sloddervos zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hen3ette; ook geen moment zo opgevat hoor !! Ik bedoel juist dat wat mensen niet in een 'hokje' vinden passen, al snel een stoornis , ziekte of handicap noemen. Terwijl ik denk dat je mensen juist in soorten en maten hebt, en dat ze allemaal verder prima zijn.
Hij is waarschijnlijk geen sloddevos, maar gewoon slim! Jij ruimt het uiteindelijk toch wel voor heb op!

Gewoon alles wat je van hem tegenkomt onder zijn dekbed kiepen, gaat ie wel nadenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij vindt het niet belangrijk ,jij wel....zijn kamer is van hem deur dicht doen dan zie je het niet.Eigen was mand is ook wel handig .Is hij verantwoordelijk voor .