is het mogenlijk om je longen schoon te laten spoelen?

i.v.m roken en met een schone lei wil starten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (5)

Nee maar als je vandaag stopt is gemiddeld over 30 jaar je longen weer schoon en in de staat van voordat je begon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als dat zo makkelijk was , deden we dat elke zoveel jaar en bleven lekker roken ;-)

Een schone lei zit er sowieso niet in ; veel van de opgelopen schade herstelt in de loop van tijd, soms al vrij snel, het meeste binnen pakweg 7 jaar, maar sommige risico's (zoals die op blaaskanker) blijven nog zeker 20 jaar verhoogd. Statistisch, uiteraard.

Het is ook, ondanks wat sommige plaatjes en filmpjes op Internet je 'beloven' of willen doen geloven, niet zozeer een 'laagje' vuil dat zich verzamelt in je longen, als aanslag in een theepot, maar schade aan onder andere trilhaartjes en longblaasjes. Die schade 'spoel' je er niet uit, en is ook niet meteen weg als je stopt. Bovendien is veel longschade niet zozeer rechtstreeks een gevolg van het roken, maar ook van vele andere schadelijke milieu-invloeden die je soms wel (kaarsen, open haarden, luchtverfrissers) en soms niet (uitlaatgassen, koken in huis) kunt ontlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het schoonspoelen gaat niet..
wanneer je longen schoon zijn is ook afhankelijk hoelang je hebt gerookt...

je zal de eerste tijd wel merken wat een troep je ophoest nadat je gestopt bent..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wel, die vloeistof uit "the Abyss" bestaat namelijk echt. Op voorhand stellen dat het onmogelijk is lijkt me wat kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je longen helemaal schoonmaken in 'maagdelijke' staat kan niet na roken.
Het helpt wel van acetylcysteïne te nemen om je longen rapper vrij te maken. Maar een schoonmaakbeurt is dat niet. Het verwijdert sneller het verwijderbare.