Hoe "weten" haren hoe lang ze zijn?

Haren groeien meestal maar tot een bepaalde lengte. Haren op je armen/benen bijvoorbeeld blijven niet eindeloos doorgroeien (toch?). Maar haren zelf zijn dood materiaal.
Hoe weet het haarzakje waar de haar uit groeit nu dat de haar die eruit hangt zo groot is, dat ie moet stoppen met te produceren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha... In 't haar vandaag?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja geen idee wat ik heb! Ja haar dus.
MissBiggie
12 jaar geleden
Lees de gerelateerde vragen hieronder eens door ... wordt precies hetzelfde gevraagd ...
bamibal
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/groeien-haren-benen-schaamstreek-bepaalde.5218
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die puntjes interpreteer ik als een vermoeide uiting van "zucht, weer zoiemand die een vraag stelt die al eens gesteld is", maar alleen die 3e suggestie is ongeveer dezelfde vraag als de mijne, en daar wordt geen enkel goed antwoord gegeven.
Alleen het eerste antwoord staat "de lengte die het haarzakje maximaal kan ondersteunen". Maar hoezo maximaal kan ondersteunen? Het haarzakje hoeft de haar toch niet te tillen? En er staat ook geen bronvermelding bij. Dus ja, heel leuk hoor dat je me wijst op eerder gestelde vragen, maar uhhh ik schiet er dus lekker mooi niks mee op miss biggie! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bamibal, die bedoel ik dus.
"Het heeft te maken met de maximale lengte die het haarzakje of haarfollikel kan ondersteunen" Dat is het beste antwoord dat erbij staat. Nou, lekker concreet! En ook geen bronvermelding dus.
Dus nee sorry ik doe het er niet voor
bamibal
12 jaar geleden
Misschien hier een beter antwoord±
http://www.goeievraag.nl/vraag/bepaald-moment-stoppen-groeien.270607
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooh die van siska is inderdaad wel goed ja! Kun je die even copy pasten in een antwoord? Krijg je van mij punten.
Trouwens je moet even ctrl+shift indrukken want je dubbele punt doet t niet ;)
bamibal
12 jaar geleden
Ja, dat zag ik te laat.... Hij doet het weer::::
bamibal
12 jaar geleden
Ik ga niet met Siska's eer strijken, dus ik laat het bij een reactie!

Het beste antwoord

Haren weten niet hoe lang ze zijn, maar dit heeft te maken met de levensduur van het haarzakje.

Haar groeit ongeveer 1cm per maand.
Hoofdhaar wordt bijvoorbeeld maximaal 50cm lang (weet niet precies de maximum lengte, doet er ook niet toe).

Na een maand of 50 valt de haar uit.

Op armen, benen, en in de schaamstreek is deze levensduur veel korter. Daarom zal je ook niet met arm- of schaamhaar van 30cm rondlopen :)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha mooi beeld is dat altijd he in je fantasie, dat schaamhaar dat net zo lang groeit als hoofdhaar... gross!

Andere antwoorden (1)

Haar heeft gewoon een bepaalde levensduur. Afhankelijk van de locatie van de haar groeit deze sneller langzamer dikker of dunner. Slijtage in combinatie met de groeisnelheid bepalen de lengte. Na een bepaalde tijd sterft de haar en valt uit.

Het haar 'weet' helemaal niet hoe lang deze is.