Waarom vind je vaak dingen die je zoekt nadat je gestopt bent met actief zoeken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je iets loslaat, komt het tot je. Dat is mijn ervaring tenminste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Pure toeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker pure toeval
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toeval bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben er toch echt ook van overtuigd dat "toeval" niet bestaat....
Dat is een kwestie van logica. Als je het tijdens het zoeken niet hebt gevonden, kan je het alleen nog maar na het zoeken tegen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha! +1!
Wat een geweldige redenering :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die is goed jah! +1
dat komt omdat je in je hoofd een bepaalde "afbeelding" hebt zitten, en dan zoek je alleen naar die afbeelding. dat is hetzelfde met sleutels: als iemand een hele opzichtige sleutelhanger waaraan jij je sleutels herkent eraf haalt, zal jij je sleutels een stuk moeilijker vinden. en als je klaar bent met zoeken, zoek je niet meer naar die afbeelding, maar neem je gewoon zo veel mogelijk in je op.

Toegevoegd na 23 uur:
zo ook Columbus. toen hij aankwam in het huidige Amerika dachten de indianen dat hij een godheid was. ze dachten nl. dat hij kon vliegen. hoe.?
zij hadden nog nooit zulke schepen gezien, noch iets wat daar op leek. omdat zij dit nog nooit hadden gezien, zagen ze het gewoon niet! totdat een van hen een vlaggetje op de top van het schip zag, en vanuit daar zagen ze steeds meer dingen die ze herkenden, en zo zagen ze uiteindelijk het schip. dit wordt ook gebruikt als argument dat aliens allang op aarde zijn, omdat wij nog nooit zoiets hebben gezien... ;)

Toegevoegd na 23 uur:
zo ook Columbus. toen hij aankwam in het huidige Amerika dachten de indianen dat hij een godheid was. ze dachten nl. dat hij kon vliegen. hoe.?
zij hadden nog nooit zulke schepen gezien, noch iets wat daar op leek. omdat zij dit nog nooit hadden gezien, zagen ze het gewoon niet! totdat een van hen een vlaggetje op de top van het schip zag, en vanuit daar zagen ze steeds meer dingen die ze herkenden, en zo zagen ze uiteindelijk het schip. dit wordt ook gebruikt als argument dat aliens allang op aarde zijn, omdat wij nog nooit zoiets hebben gezien... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verschijnsel heet: selectieve perceptie.

Om te voorkomen dat wij teveel informatie tegelijk op ons af krijgen en waarnemen heeft ons lichaam een soort natuurlijke ‘informatie-begrenzers’ ingebouwd. Gedurende ons leven
ontwikkelen wij bovendien ook nog eens onze favoriete, persoonlijk waarnemingsmethode. Daardoor is de informatie die wij in ons opnemen uiteraard niet compleet en spreken we van ‘selectieve perceptie’.

Een aantal voorbeelden van selectieve perceptie:
-Als je zelf zwanger bent (of je zus), lijkt het alsof er op dat moment extreem veel mensen zwanger zijn.
- Heb je je georiënteerd op bijv. een nieuw auto, dan zie dat type auto ineens overal rijden

Ook bij het zoeken van kwijtgeraakte dingen bouw je een zesde zintuig in voor het 'opmerken' van dit artikel. Was je er niet naar op zoek geweest, was het artikel je waarschijnlijk niet opgevallen. Nu dus wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat bedoelde ik ;)
Het geheugen werkt met associaties. Je geheugen koppelt een gedachte of gebeurtenis aan de plek waar je voor het eerst die gedachte had. Beleef je de associatie opnieuw door terug te gaan naar diezelfde plek, dan kun je informatie terughalen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het eens met feniks. Net zoals mensen altijd zeggen dat spullen altijd op de laatste plek liggen waar je zoekt. Waarom zou je verder zoeken als je het al gevonden hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat de tijd na het zoeken een stuk langer duurt dan de actieve zoektijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja...haha moet natuurlijk wel antwoord geven op je vraag....
Mijn ervaring is dat je het op dat moment "zonder" moet doen...en vaak is dat dan de creatieve kant/het alleen moeten doen....ligt natuurlijk aan in welke situatie je zit...MMmm...of ik nou echt duidelijk ben....??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar ik vind je antwoord wel grappig, het overkomt me niet zo vaak dat ik iemand echt niet kan volgen. Tover je toch een lach bij me tevoorschijn.