Kan een man ook 'on(be)vruchtbaar' zijn?

Ik probeer al zo'n 4 jaar zwanger te raken van mijn man, uiteindelijk paar weken geleden een test gedaan of ik niet onvruchtbaar ben. Alles zit helemaal goed, ben zelfs meer dan vruchtbaar. Is er een kans dat mijn man geen 'goed' zaad heeft en hoe zou dat komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel onvruchtbaar, niet onbevruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom is er niet meteen bij jouw man een
test gedaan? Het kan inderdaad net zo goed aan hem liggen.

Antwoorden (11)

Ja dat kan. Dan zit er iets verkeerd in zijn zaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het kan dat je man zwak zaad heeft . Wat nog altijd wil zeggen dat er dan geen bevruchting kan plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt natuurlijk! sorry!
Zeker weten dat een man onvruchtbaar kan zijn.
Er is dan misschien iets mis met het zaad,
ze kunnen dat heel makkelijk testen .
Ik begrijp eigenlijk nooit dat ze dat niet eerst testen voor ze bij een vrouw alles gaan onderzoeken.
Succes hoor !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kans is zeker aanwezig, en het komt tegenwoordig steeds vaker voor. Ik heb gelezen dat te nauwe spijkerbroeken bv een oorzaak kunnen zijn, omdat de werkzaamheid van het zaad en de temperatuur een verband hebben. Maar vraag dit even na bij de huisarts.
Meestal vinden mannen het heel naar om dit vast te laten stellen. Er kan ook sprake zijn van een verminderde vruchtbaarheid, en dan zijn er wel hulpmiddelen.
Dus niet wanhopen, en misschien is samen naar de huisarts gaan om hierover te spreken nog het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit is heel goed mogelijk, net zoals het bij een vrouw ook wat moeilijker kan gaan.
Je man kan dan het beste een afspraak bij de huisarts maken, die kan dan doorverwijzen om de boel eens na te laten kijken, als je man dat tenminste wil.
Dit kan vele oorzaken hebben, dat kunnen we van hieruit niet voor jullie beantwoorden, als je dit wilt weten dan kun je dat het beste laten onderzoeken.
Wanneer er dan wat uitkomt, weet je ook of en hoe er wat aan gedaan kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door onderandere roken en alcohol kan de kwaliteit van het zaad verminderen, het is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En door ananas kan je je zaad verbeteren. In ieder geval de smaak. Leuk he?
Ja, dat kan!

Zoals er bij de vrouw van alles kan gebeuren, waardoor een vrouw verminderd vruchtbaar of zelfs onvruchtbaar kan zijn, zo kan dit (helaas) bij de man ook.

(Je zegt dat je een test hebt gedaan, waaruit blijkt dat je vruchtbaar bent. Hoe is dit getest? Via de dokter of heb je een ovulatietest ofzo gedaan?)

Een man kan door vele oorzaken verminderd vruchtbaar zijn. Werkelijk onvruchtbaar komt niet zo heel vaak voor, maar via de normale weg zwanger worden is bij verminderde vruchtbaarheid niet altijd mogelijk.

Bij de productie van de zaadcellen kan er iets misgaan, waardoor de zaadcellen niet snel genoeg bewegen en hierdoor dus hun weg via de baarmoeder en eileiders naar het eitje niet kunnen volgen. Ze sneuvelen voor ze hun doel kunnen bereiken.
Ook kan de zaaddichtheid te laag zijn. Dan is er in verhouding teveel vocht en te weinig zaadjes. Hierdoor is de kans op zwangerschap ook lager.

Zaadjes worden geproduceerd in de teelballen en bewaard in de bijbal. Deze zitten in het scrotum (balzak) en het is niet voor niets dat de balzak iets buiten het lichaam hangt. De productie van zaadjes is het meest gezond en vruchtbaar wanneer het in de balzak net iets onder lichaamstemperatuur is. Door strakke kleding of synthetische stoffen kan de temperatuur stijgen en de kwaliteit van het zaad afnemen -> verminderde vruchtbaarheid.

Daarnaast spelen nog zoveel andere factoren mee... Bij een (iets) verminderde vruchtbaarheid van de man, kunnen de toch al (iets) verzwakte zaadjes soms niet tegen de zuurgraad die in de vagina, baarmoedermond en baarmoeder heerst. Die zuurgraad beschermt de vrouw tegen micro-organismen, maar sperma gedijt beter in een basische omgeving en de kwaliteit van zaad kan dan wellicht te snel achteruit gaan om tot het felbegeerde ei te komen.

Mijn advies: ga naar de huisarts en vraag om onderzoek naar de kwaliteit van het sperma van je man.
Zelf kun je (voor de zekerheid) een temperatuurcurve bijhouden om een eventuele eisprong te registreren. (Iedere ochtend, zelfde tijdstip, voor het opstaan temperatuur meten, minstens twee maanden lang. Iedere arts zal hierom vragen, wanneer je een traject van onderzoeken in zal gaan.)

Heel veel succes en laat je niet ontmoedigen. Er is veel mogelijk! :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even een link met betrouwbare informatie om verder te lezen. Iets uitgebreider dan hier op GV mogelijk is. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mannen kunnen zowel totaal onvruchtbaar zijn als slecht functionerende zaadcellen hebben.
Veel mannen schijnen liever bij voorbaat de schuld bij een ander te leggen, maar dat lijkt me op de lange duur niet alleen meer frustraties op te leveren maar ook een gemiste kans, want vaak is er toch nog wat aan te doen.
Er zullen natuurlijk ook wel mannen zijn die het eigenlijk wel gemakkelijk vinden omdat ze diep in hun hart geen kinderen willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mannen kunnen ook onvruchtbaar worden/zijn.
Het is vaak zo dat de kans iets groter is bij vrouwen, en er dus meer over gesproken wordt.
Maar een man kan "Traag zaad" hebben.
Dat betekent dat de zaadsnel niet snel genoeg naar de eicel kan gaan om de eicel te bevruchten.

Ik zou u man eens een testje bij de arts laten doen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steeds meer mannen zijn onvruchtbaar,in mijn omgeving is er een man die totaal geen levend zaad heeft,die hebben kinderen via k.i gekregen,maar de man is er net zo gelukkig mee als dat het zijn eigen kinderen waren hoor.Als het snel wil weten van je man,kijk even op internet op een site van medische testen, daar kan je een test kopen die het zaad beoordeeld.
12 jaar geleden
Ja hoor , een man kan zeer zeker de oorzaak zijn dat je niet zwanger raakt.
Verminderde goede zaadcellen of te weinig bewegende zaadcellen en het kan zelfs ook totale steriliteit zijn , dus wel zaadvocht lozingen maar er zitten totaal geen zaadcellen in en dan spreekt men van steriliteit bij de man.

Ik zou zeker direkt je man vragen of hij bereid is om zijn zaad na te laten kijken , bespreek dit open en eerlijk met elkaar , want het is voor een man natuurlijk ook niet fijn als hij straks te horen krijgt , je bent steriel , dit moet je samen dragen , anders ga je elkaar verwijten naar het hoofd slingeren en dat is niet de bedoeling .
Mocht het negatief zijn bij je man dan zijn er ook alternatieve oplossingen .
Maar ook dat , bespreek het eerlijk en open met elkaar , want als je dat niet doet dan kom je later voor grote problemen te staan.
Dus wees allebei eerlijk en oprecht tegen elkaar , hou je niet groter , nee geef duidelijk aan wat je allebei wilt en trek dan een plan.

Ik wens jullie heel veel sterkte , want het is zwaar , maar onzekerheid is zwaarder