Wat is het verschil tussen voluptueus volslank en dik?

Is er een gradatie of zijn voluptueus en volslank gewoon mooie woorden voor iemand die dik is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Voluptueus wordt meer gebruikt in de zin van:
wellustig, weelderig, wulps.
Daar kleeft iets sexy aan:
wellustig, genot-ademend

Maar ook wordt voor voluptueus gegeven: lijvig.
En lijvig is echt wel dik.

Volslank is 1) met enigszins ronde lichaamsvormen
2) Mollig 3) Niet iel

En daar krijg je de kwestie van interpretatie.

Wat de een dik vindt, vindt de ander wel meevallen.

De afbeelding is die van een dikke dame,
maar door de manier waarop ze er uit ziet
noemen we dat ook wel voluptueus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De beide eerste zijn wat elegantere benamingen voor het derde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voloptueus is rond op op de juiste plaats. Volslank is lekker stevig maar dik is oncharmant veel overgewicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de van Dale betekent volslank: "slank met ronde vormen". Dat is dus zeker niet hetzelfde als "dik". Voluptueus komt niet voor in de online versie, maar één mooie definitie die ik tegenkwam, is "met weelderige vormen". Voluptueus zou dus wat molliger kunnen zijn als volslank, maar net als bij volslank gaat het meer om de vormen, de vrouwelijke rondingen dus. Dik is niet hetzelfde, hoewel ook dat natuurlijk een subjectief woord is. Maar iemand met mooie ronde vormen, die niet een te hoog BMI heeft, noem ik niet dik. En als alles mooi in verhouding is, noem ik het sowieso niet zo heel snel dik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn geen officiële normen voor. Ik ben zelf geneigd iemand die iets steviger is dan 'volslank' mollig te noemen: een beetje 'donzig' lijf met zachtheid.
En vrouw met 'voluptueuze vormen' kan best slank zijn, zolang ze 'op de juiste plaatsen' (borsten en afhankelijk van de cultuur heupen en/of billen) maar flinke rondingen heeft.
De term 'dik' heeft in onze maatschappij van overvloed een negatieve connotatie gekregen. Waar heel vroeger, toen iedereen moeite moest doen genoeg te eten te krijgen, het ideaalbeeld een dikke vrouw was, is in onze maatschappij waarin het voor velen moeilijk is niet teveel aan te komen, het ideaalbeeld een dunne vrouw. (Denk ook aan het krankzinnige gePhotoshop bij modellenfoto's van meiden die al maatje 32 hebben - de gemiddelde vrouwenmaat is tegenwoordig 44).
Zelf vind ik ook dat 'dik' iets zegt over hoeveel hinder het overgewicht geeft. Ben je mollig of volslank, dan heb je daar geen last van bij het bewegen en dergelijke.
Ben je dik, dan kan dat wel degelijk hinderen.
(Ter informatie: ik ben zelf dik, in alle opzichten.)