Oneens met bedrijfsarts en leidinggevende, wat te doen?

Mijn partner heeft half dec. een zware longontsteking gehad. Daarop volgde een penicilline kuur waardoor er een heftige allergische reactie kwam. De penicilline werd vervangen door een prednison kuur en 2 inhalers. 12 Jan. is mijn partner bij de bedrijfsarts geweest, deze maakte een opmerking dat huisartsen tegenwoordig maar van alles voorschrijven en zegt dat mijn partner ( die inmiddels aan de 2e prednisonkuur begonnen is) na 10 dagen weer aan het werk te gaan. Partner is gister bij de huisarts geweest. De longen zitten nog steeds te vol en partner is benauwd. Hij krijgt een 3e kuur prednison en moet eind van de week terug komen anders moeten er longfoto's worden gemaakt. Leidinggevende gebeld dat de huisarts het afgeraden heeft om te gaan werken ( stoffige gymzalen schoonmaken) Van de leidinggevende MOET hij maandag aanwezig zijn. anders een oordeel aanvragen bij het UWV (kosten 50,- euro) Ik heb om informatie gebeld naar het uwv en dit kan een wachttijd hebben van 4 weken! Wat nu? gaan werken terwijl dit afgeraden is en eigenlijk niet kan? De werkgever heeft aangegeven dat de dagen die hij niet komt voor eigen rekening zijn.

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik heb inmiddels opgezocht welk oordeel zwaarder weegt. Dat van de bedrijfsarts of die van de huisarts. Het oordeel van de bedrijfsarts weegt zwaarder....

http://www.rendement.nl/mt/nieuws/id1008-mening-van-bedrijfsarts-weegt-het-zwaarst.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je hebt na 12 januari nieuwe informatie gekregen van je eigen huisarts en ik begrijp dat er na die nieuwe informatie alleen contact is geweest met de leidinggevende. Dat is fout, je moet de bedrijfsarts bellen en de nieuwe informatie van de huisarts doorgeven. De leidinggevende mag NIET beslissen dat je moet komen werken.

Bedrijfsarts bellen dus en eventueel de gegevens van je huisarts doorgeven zodat die ook gebeld kan worden voor meer informatie. Als niemand reageert voor die tijd kun je gewoon naar je werk gaan en je dan na 5 min ziek melden, daar kan niemand wat tegen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je moet vandaag de bedrijfsarts bellen. Luister NIET naar de leidinggevende!!!

Andere antwoorden (4)

Gezondheid gaat voor!
Als hij nu gaat werken, loopt hij de kans om nog zieker te worden, en het nog langer duurt om te laten herstellen.
Als de leidinggevende het 'niet geloofd' (of het er niet mee eens is) Moet hij maar een (bedrijf)arts sturen om te "controleren" of hij wel echt "ziek genoeg" is.
Ik zou in ieder geval niet gaan werken, al helemaal niet als de arts het heeft aangeraden, en de longen nog vol zitten, en uw partner nog steeds benauwd is!
Ik zou zelf liever de kosten (50,-) betalen.

Veel succes, en beterschap voor uw partner!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het in Nederland nog steeds zo dat je eigen huisarts het voor het zeggen heeft. Een bedrijfsarts heeft immers andere belangen.

Als je wordt 'ontboden' op het bedrijf voor een gesprek, en je bent in staat te gaan, zou ik gaan. Als ze je vragen om te komen werken, zou ik even met je eigen huisarts overleggen. Als hij er inderdaad achter staat dat je niet gaat werken, dan kun je het bedrijf, dan wel de bedrijfsarts, in contact laten treden met je eigen huisarts voor onderling overleg. Doorgaans dimmen deze bedrijfsartsen dan wel.

Mogelijk zal de bedrijfsarts toestemming aan jou vragen om gegevens in te winnen bij je huisarts. Hier moet je wel aan meewerken!

n00b
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou teruggaan naar de huisarts en vragen om zijn diagnose op papier te zetten . En dan een maandag naar zijn werk gaan en deze brief aan de baas tonen . Zo laat je blijken dat je wel wil maar niet kan. Misschien als de baas hen gezien heb begrijpt ze wel wat er aan de hand is . Want r zijn altijd mensen die de boel belazeren en daar is hij de dupe van geworden. Veel sterkte en beterschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eventueel een andere huisarts een second opinion vragen.
Daarbuiten: voor je eigen gezondheid kiezen, dus je eigen keuze maken. Wat al die dokters ook zeggen: het gaat om jouw lijf en jouw gezondheid!