Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er gevolgen (voor- en/of nadelen) aan verbonden als je af en toe je vingers kraakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
952

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De knokkels worden omringd door gewrichtsvocht dat functioneert als een soort smeerolie, om het gewricht bewegend te houden. Dit gewrichtsvocht bevat ongeveer 15% koolzuurgas. Wanneer men de knokkels of vingers kraakt, trekt en draait men de vinger dusdanig dat er een lagedrukgebied wordt gevormd in dat gewrichtsvocht. Volgens de meest waarschijnlijke theorie trekt dit lagedrukgebied koolzuurgas en waterdamp uit het gewrichtsvocht, en dit veroorzaakt een luchtbel. Deze stort vrijwel direct in, en het gewrichtsvocht dat met een geraas van alle kanten neerkomt veroorzaakt het geluid.
Het kan waarschijnlijk geen kwaad maar heeft ook totaal geen nut, dus waarom zou je het doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien wordt je omgeving geirriteerd van het geluid (ik vind het een vies geluid. Ik kan tegen krassen op een schoolbord maar knakkende vingers, brrr, rillingen krijg ik ervan).
Maar voor jezelf persoonlijk is het denk ik maar een nutteloze gewoonte zoals nagelbijten of duimzuigen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, op lange termijn is dat niet goed.
Er raken weke delen rond je gewricht beschadigd en de kracjt van je vingers neemt af.
De geruchten als dat het artritis zou bevorderen blijken niet te kloppen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar dat je omstanders er een hekel aan kunnen krijgen weer wel.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding