Hoe houd je een gesprek gaande als je zenuwachtig bent?

Want mensen met zenuwen slaan vaak dicht tijdens een gesprek

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

Toegeven dat je zenuwachtig bent. "sorry maar ik ben een beetje zenuwachtig..." je geeft een reden voor wat er (misschien) gebeurt, dat je dichtslaat. De meeste mensen hebben er totaal geen problemen mee, maar hebben er juist begrip voor en houden er rekening mee.
Dat is de basis. Als je weet dat de ander het niet erg vindt, vind je het zelf ook minder erg. Dus: niet verlegen zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dichtslaan --> niks weten te zeggen.
start over luchtige dingen als het weer of een file of de ruimte waarin je je bevind. Zo komt een gesprek op gang met "makkelijke" dingen.
Veel mensen slaan dicht omdat ze bang zijn dat ze iets onzinnigs zeggen. Door op en alledaags onderwerp te stappen zal de druk verminderen.. en zoals met alles, Oefening baart kunst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Prima advies, Markt. Proberen die ultiem goede opmerking te plaatsen blokkeert je volkomen. Vaak is hoe alledaagser hoe beter.
door een vraag te stellen breng je een gesprek meestal wel goed op gang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom ben je zenuwachtig tijdens een gesprek? Mogelijke oorzaken kunnen zijn: Bang om af te gaan, om iets doms te zeggen, niet weten wat je moet zeggen, denken dat de ander je lelijk of oninteressant vindt, een gesprek hebben waar veel van af hangt, angst om rode vlekken te krijgen in je nek? De stress slaat helemaal toe en er gebeurt waar je bang voor was, je gaat stotteren en stamelen en van een gesprek gaande houden komt niks terecht.

Wat er fout gaat is vaak dat je helemaal met jezelf bezig bent. Hoe zou die ander over je denken of naar jou kijken?
Je kijkt misschien ook op tegen die ander?
Natuurlijk is het belangrijk dat je er verzorgd uitziet, maar probeer het verder eens los te laten hoe de ander misschien denkt dat jij overkomt.
Mijn oma zei altijd: de Koningin moet ook naar de wc. Om maar even aan te geven dat we allemaal maar gewoon mensen zijn.

Richt je nu eens niet bij voorbaat op jezelf, maar helemaal op je gesprekspartner en geef die persoon al je aandacht. Kijk hem/haar rustig aan, adem diep in en uit. Bied een drankje aan. Informeer of hij/zij een goede reis heeft gehad, geef een complimentje over haarstijl, leuke mobiel of jas, vraag waar hij die bepaalde mobiel of jas heeft gekocht. Begin eens over een tv programma of concert dat je hebt gezien en informeer wat je gesprekspartner daarvan vond. Vraag waar hij/zij het liefste uit gaat. Luister vooral ook aandachtig naar de antwoorden en reageer daar op.

Mag het wat persoonlijker worden, dan kun je informeren naar ouders,broers en zussen.Of vraag eens naar de meest indrukwekkende vakantiereis en/of iemand meer houdt van tapas eten of sushi en waarom dat zo is.

Ik noem nu maar wat. Jij hebt zelf natuurlijk genoeg onderwerpen waar je wat van weet. En die zijn ook wer afhankelijk van je leeftijd. Als het goed is vindt de ander jouw interesse fijn en gaat jou ook vragen stellen. Of jij begint automatisch zelf te vertellen.

Bij een sollicitatiegesprek of ander zakelijk gesprek heb je ook nog wat andere tips nodig. Maar daarover staat genoeg te vinden op internet denk ik. Hoop dat je hier wat aan hebt.