Een beetje onfrisse vraag: Is het normaal dat bij mijn dochter tijdens de ontlasting bloed komt?

Ze is 15 en heeft altijd bloed bij ontlasting. Ik heb haar laten bij houden of het door het vegen kwam, en dat was niet het geval. Is het ernstig of normaal?

Liefs, een bezorgde moeder

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ze moet even goed kijken, vóór ze met vegen begint, of er een spoor van bloed zit in het hoopje dat ze achterlaat. Als dat wel zo is, is dat niet normaal. Het is normaal als dat eens één enkele keer voorkomt, en daarna direct weer stopt. Je moet contact opnemen met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. Morgen direct maar even bellen met je huisarts. Dat heeft ook het voordeel dat je er niet meer over hoeft te piekeren. Sterkte!

Andere antwoorden (4)

Bloed bij ontlasting komt vaak voor en je hoeft je hier niet meteen zorgen over te maken.

Bloed bij ontlasting kan de volgende oorzaken hebben:

Aambeien
Een scheurtje in de anus
Ontsteking in het darmkanaal
Maagontsteking
Gezwel in de maag
Bloeding in het darmkanaal
Darmkanker

Vaak gaat bloed bij de ontlasting gepaard met pijn.
Ook bezoeken mensen met bloed in de ontlasting uit angst minder vaak het toilet.
Dit is af te raden. Hierdoor zou een tumor kunnen ontstaan die de ontlasting tegenhoudt.

Wanneer je naast bloed bij de ontlasting ook nog andere (gerelateerde) lichamelijke klachten hebt kun je het best contact opnemen met je huisarts.

Bij helderrood bloed aan de buitenkant van de ontlasting hoef je je meestal geen zorgen te maken. De oorzaak hiervan is vaak een klein wondje in de anus, darmwand. Ook kunnen aambeien de oorzaak zijn van bloed bij de ontlasting.
De hoeveelheid bloed is meestal gering, maar het kan wel veel lijken omdat het zich mengt met water in het toilet.

Wanneer je klonten en / of strepen in je ontlasting aantreft is er kans op een ontsteking in het maag-darmkanaal. Dit gaat vaak gepaard met koorts en diarree.
Om de ziekte van Crohn (chronische ontstekingsziekte van het maag-darmstelsel) te voorkomen doe je er goed aan om contact op te nemen met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
helder bloed is de beste indicatie dat het uitsluitend een uitwendig wondje betreft
tip:drink eens een tijdje geen koffie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
energy drink bevat net als koffie Cafeïne of dat de stof die zorgt voor een uitwendig wondje of het wondje erger maakt weet ik niet! Capthavoc Jij?
Er zijn zoveel redenen waarom iemand bloed kan verliezen bij de ontlasting.. Dit kunnen wij van hieruit niet voor jullie beantwoorden.
Ik zou contact hierover opnemen met de huisarts.
Die kan precies nakijken, of na laten kijken door een specialist, waar dit bloedverlies aan ligt in het specifieke geval van je dochter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf ben met dezelfde klachten wel eens bij de huisarts geweest. Hij vertelde me dat het van alles kon zijn zoals een inwendige aambei. Bij mij kwam het doordat mijn kringspier wat uitgescheurd was door harde ontlasting en elke keer werd dit weer getriggerd.

Meer informatie vind je op onderstaande website.

Ik zou voor de zekerheid een bezoekje brengen aan de huisarts, die kan er vast meer duidelijkheid over geven. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeder, het kind is nog veel te jong,om aan aambeien te denken, het kan van alles zijn ,inderdaad,maar laat wel de dokter dat beoordelen.