Ik heb het altijd koud. Wat te doen

Ook nu zit ik op mn werk, 21.5 graden is het, heb een t shirt en een sweater aan met een lange jeans normaal winterd gekleed dus. Toch zijn mn handen koud de hele dag en is mn gevoelstemperatuur ook laag. Ik ben lang en dun weet niet of dat ermee te maken heeft. Aankomen is geen optie als ik dat kon was ik al 10kg zwaarder

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Eet je genoeg op een dag?
Wat doe je op een dag aan lichaamsbeweging?
Amadea
12 jaar geleden
Zít je de hele dag? Of zou je ook werkzaamheden kunnen verrichten waarbij je flink kunt bewegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het een keer aan je huisarts Als je daar toch een keer moet zijn. Misschien heb je het Raynaud fenomeen. Dan heb je ook heel vaak koude handen. Ik weet niet of je gevoelstemperatuur dan ook laag is.
Je zou ook je handen af en toe even onder de warme kraan kunnen houden om ze warmer te krijgen en af en toe even een stukje lopen, naar de koffieautomaat. Vroeger moesten mensen veel meer lopen op het werk dan tegenwoordig met die computers. Nu stuur je even een mailtje naar je collega terwijl je vroeger dus even je benen kon strekken. Dat was voor je conditie beter dan nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen mijn kindere nzeg ik altijd : moet je maar wat harder werken. Als zij zogenaamd zitten te vernikkelen bij 18 graden, en ik al een tijdje in een hemdje rondloop te zweten. Het warm of koud hebben is ook HEEL erg afhankelijk van je instelling, en je kunt jezelf wennen aan zowel (teveel) warmte als aan kou. Afharden dus. Is met je hart / bloedsomloop alles in orde ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het syndroom van raynaud hebt is daar verder niets aan te doen, dus zou er zeker niet speciaal voor naar je huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21 graden.....ik moet er werkelijk niet aan denken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, het is zeker niet alleen ergens aan wennen. Ik heb het 95% van de tijd dat ik wakker ben koud, als ik eraan zou wennen had ik dat nu al wel gedaan.
Met een temperatuur van rond de 19 graden krijg ik gewoon kramp in mijn vingers van de kou. 20 graden is echt minimaal voor computerwerk en dan nog koud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je ons vertellen of je meer lichamelijke of misschien wel psychische klachten kent, want ik zie nu nog geen verband. Alle info is welkom..

Antwoorden (11)

neem een kop thee of koffie of over een uurtje cup a soup!

dat doet het bij mij altijd goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan allerlei oorzaken hebben

1. Om het warm te hebben heb je brandstof nodig. Het kan dus zijn dat je te weinig gegeten hebt.

2. Het kan met je metabolisme te maken hebben. Dat je de brandstof niet goed om kunt zetten dus. Dat kan bijvoorbeeld door je schildklier komen. Maar aangezien je dun bent lijkt me daar geen sprake van.

3. Je kunt koorts hebben. Je gevoelstemperatuur gaat bij koorts vaak omlaag.

Dus: kijk of je het nog steeds koud hebt als je wat uitgebreider luncht, en wat meer lichaamsbeweging doet. En neem je temperatuur op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een schildklier probleem kan je ook juist dun zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar als een snelle schildklier hebt dan ben je idd dun, ook al eet je meer. Maar die koude handen staan juist weer voor trage schildklier. Dus dat is dan weer A typisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roadrunner. Als je een te snelle schidlklier hebt is koud hebben geen kenmerkend symptoom. Maar dank voor je constructieve aanvulling :P
Ga meer aan sport doen, dit zorgt dat je doorbloeding verbeterd en ook gaat je metabolisme omhoog. Je krijgt ook meer spiermassa wat ook helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb daar zelf ook áltijd erg last van, ik zit altijd kou te kleumen en anderen zeggen juist dat het op de plek waar ik ben erg warm is! Meestal drink ik iets warms, een kopje thee of iets dergelijks.. Of ik loop de trap op en af.. Wat ik tegenwoordig ook doe en wat wel werkt is een thermo legging aan onder mijn spijkerbroek daarmee hou ik ook warmte vast. Verder goed stevig aankleden.. En verder gewoon goed eten en meer beweging. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar je hebt vast wel pauze dan kun je een stukje gaan lopen, daar krijg je het ook warm van want je bent in beweging!

De dokter zei tegen mij waarom ik het zo koud heb is omdat ik het met mijn doorbloeding te maken heeft dat die niet optimaal is.. Maar wat ik ook doe, dat allemaal ik heb het nog steeds koud!

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps. Die laatste Alinea loopt niet lekker!

*** De dokter zei tegen mij waarom ik het zo koud heb, is omdat het met mijn doorbloeding te maken heeft, mijn doorbloeding is niet optimaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen hebben dit nu eenmaal, die kunnen hun eigen temperatuur heel slecht regelen. Dit zou heel goed kunnen liggen aan een slechte doorbloeding. Ondanks dat je hier met sporten iets aan kunt doen zul je het altijd sneller koud blijven hebben dan andere mensen.

Tips en trucs die ik na jaren kou lijden heb uitgetest en gevonden dat ze werken:

- Lunch wandelen. Door beweging stook je je interne kachel wat op en verhoog je je doorbloeding. Een uur of 2 na de lunchwandeling heb je het minder koud dan normaal.
- Coltruien. Vanuit je hoofd en nek verlies je veel warmte, door dit zo ver mogelijk in te kleden houd je het zo warm mogelijk. (Steve Jobs kwam er ook weg mee, dus dat kan iedereen fashionably aantrekken).
- Werk je in een gebouw met veel verdiepingen? Neem dan eens in het uur de tijd om wat trappen op en af te lopen. Bijvoorbeeld voor de rookpauze of om collega's te spreken. Wederom, goed voor de doorbloeding en interne kachel.
- Lang ondergoed. Okey, dit klinkt zwaar ouderwets, maar een thermobroek onder je jeans scheelt ontzettend. En nog een extra shirt on je coltrui ook. Hoe minder warmte je verliest hoe minder snel je het koud zult hebben.
- Haal thee en koffie voor je collega's. Niet alleen is het wel zo aardig, je hebt je beweging & je hebt warm drinken. Houd dit eerst vast om je handen te warmen, drink het pas als je handen een stuk warmer zijn.
- heb je flexibele werkplekken? Zoek collega's die ook koukleumen zijn en maak een 'saunaruimte' een apart hok waar de temperatuur wel wat hoger mag.

Helaas werkt niets 100% tegen de kou, maar met deze tips kom je hopelijk de winter (en zomer met die ellendige airco) wel door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het met alle tip helemaal eens +
Ben ook een vreselijke koukleum.
Alleen van die ellendige airco niet, want juist in de zomer stik ik haast van de hitte, heerlijk ik ben de eerste die de airco aanzet.
10 kniebuigingen en je hebt het weer warm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook te maken hebben met een tekort aan vitamine b12, dan heb je ook last van koude handen en voeten ....je zou het kunnen vragen aan je huisarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kop warme chocomelk is typisch iets om je op te warmen in de winter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet je gezond? Eet je genoeg fruit? Dat kan ermee te maken hebben.
Beweeg je verder ook? Of ben je een bankhanger?
Ga vaker met de fiets naar je werk, dan bouw je weerstand op.
Verder kan het ook zijn dat je ijzer te laag is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons op kantoor hebben mensen daar ook last van, ik soms, hier ligt de oorzaak bij het stilzitten. Weet niet of de situatie bij jou ook zo is. Overigens hebben de magersten het het koudst maar daar is nou eenmaal niks aan te doen.
Wat wij doen is in de pauze wandelen, ook als het buiten koud is, dan voelt het binnen weer des te warmer.
Af en toe een rondje door het gebouw maken (zie je je collega's nog eens), kom van je plaats af.
En wij drinken ons suf aan thee. Kopje vasthouden is soms al fijn.
In de pauze wordt er hier ook als een dolle getafeltennist, kantine gaat er enorm van stinken maar iedereen krijgt t er warm van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan jezelf trainen om met kou om te gaan. Als je warme handen of voeten wilt hebben, moet je ze niet onder de warme kraan houden, maar ze dagelijks 10 of 20 minuten in een bak met ijswater houden.
In het begin doet het even zeer, maar als je even doorzet trekt dat weer weg, en kun je ze moeiteloos er nog veel langer in houden. Je handen worden dan warm van binnenuit.
Ik heb dat zelf ook gedaan, en heb totaal geen last meer van kouwe handen. Zolang het boven nul blijft buiten hoef ik geen handschoenen aan.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je je hele lichaam aan kou wilt laten wennen, kun je een ijsbad of een koude douche nemen. Of gewoon in een t-shirt buiten gaan wandelen als het maar iets boven nul is.
Je moet in ieder geval diep en normaal ademhalen en niet gaan bibberen en rillen, dan is het zelfs bijzonder prettig.
Ik ben gisteren nog een uur in mijn tuin bezig geweest met alleen een t-shirt, en heb het geen moment koud gehad.