Mn tante geeft een tumor, stel dat ze overlijd mag ik dan voogd worden voor haar kinderen, want die vader doet nooit wat en hoe oud moet je drvr zn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Beste Luffy, lief van je dat jij je wilt opwerpen als voogd van je nichtjes en/of neefjes. Ik haal uit een andere vraag die je stelde dat je 19 bent, of misschien net 20. Dat is allerdings een tikje jong om de verantwoordelijkheid op je te nemen voor de opvoeding, zeker gezien het feit dat de vader er gewoon is.
Ik zou je aanraden je eigen dromen nog een tijdje na te jagen, vind een leuke baan bij Zara bv, en wees lief voor je tante, neem je nichtjes en/of neefjes mee om te gaan spelen. Laat je tante merken dat jij er voor haar en haar kinderen bent.
Wie weet komt alles op zijn pootjes terecht en overwint je tante haar 'tumor'. Wie weet zal de vader ook zijn gedrag meer aanpassen aan wat jij denkt dat goed is voor de kinderen en komen jullie allemaal sterker en meer ervaren uit deze omstandigheden.

In theorie kan vrijwel iedereen voogd worden. Wel geldt een minimumleeftijd van achttien jaar. Vanzelfsprekend kan iemand die onder curatele staat of een geestelijke stoornis heeft geen voogd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je krijgt niet zomaar de voogdij over kinderen, zeker niet als er nog een vader is.
Voogdij kunnen ouders per testament regelen.
Je moet tenminste 18 jaar zijn, mag zelf niet onder curatele staan en niet aan een geestelijke stoornis lijden.
Als er geen testament is, en de vader wil niet of is niet in staat om voor de kinderen te zorgen, wordt door de rechtbank een voogd toegewezen.

Ik hoop dat het goed gaat met je tante. Aan een tumor overlijd je tegenwoordig lang niet altijd. Gelukkig maar.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-erkenning-en-gezag/vraag-en-antwoord/wat-is-voogdij-over-een-kind.html