Waarom voel ik mezelf soms zo ?

ik voel me de ene keer de knapste persoon op aarde en de andere dag denk ik god wat ben ik toch lelijk (Geen Grap!) serieuze vraag, hoe kan het dat ik en waarschijnlijk andere dit zelfbeeld hebben??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Jammer dat je geen leeftijd opgeeft.

Dat komt waarschijnlijk omdat je een puber bent.

Vanaf een jaar of 12 begint zelfwaardering te dalen en rond 15 jaar is dit vaak het laagst.

En je brein is nog lang niet volgroeid, dat is pas rond je 25ste.
Zo'n puberbrein schiet vaak nog alle kanten op.

Het heeft te maken met zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, hoe herkenbaar! Bij mij heeft het wat langer geduurd, maar ben blij dat ik daar vanaf ben :)
Het kan inderdaad met je leeftijd te maken hebben, zoals momopoyolo zegt, maar dit hoeft niet. Ook volwassenen kunnen ermee te maken hebben.

Vaak hangt het wel samen met onzekerheid en (daaruit voortvloeiend) perfectionisme over je uiterlijk.

Wellicht leg je de lat te hoog en wil je er altijd uitzien om door een ringetje te halen.

Misschien ook niet, maar het gaat er in mijn ogen wel om jezelf te accepteren zoals je bent.

Je bent een gewoon mens en net zoals alle andere gewone mensen, heb je dagen waarop je er wat beter uitziet als andere dagen.

Misschien kun je eens in die termen gaan denken: ik ben niet knap, ik ben niet lelijk, ik ben een gewoon mens!

Natuurlijk ben je wel bijzonder, net zoals iedereen dat is :) maar het is heerlijk en vooral bevrijdend om van jezelf 'gewoon' te mogen zijn!

Probeer het maar eens uit, de volgende keer wanneer je jezelf lelijk vindt. Kijk eens goed, ben je echt lelijker dan de buurman of de vrouw achter de kassa? Of ben je eigenlijk een gewoon mens?

En van die knappe dagen moet je lekker blijven genieten! Het is heerlijk om soms een dag te hebben waarop je jezelf de knapste mens op aarde voelt! Ik denk dat de meeste mensen dit wel herkennen. Maar ook dan ben je een gewoon mens met een knappe dag ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het een waan kunnen noemen. Maar uiteraard kan ik daar niet over oordelen.
Praat er eens met je arts over.