Ik vond deze quote voor je op internet:

---
Er kunnen een aantal zaken ten grondslag liggen aan een nachtmerrie. Zo kan een erg drukke dag voor nachtmerries zorgen, net als vermoeidheid en te weinig slaap. Maar ook koorts, ziekte, te veel/ te laat eten of het gebruik van medicijnen kan een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van nachtmerries. Ook kunnen nachtmerries voortkomen uit het slapen op de rug of slapen in een te warme kamer of bed.
Daarnaast kunnen emotionele problemen zorgen voor nachtmerries. In de nachtmerrie wordt een nare gebeurtenis dan verwerkt.
---

Ik ben geen deskundige, maar met name door die laatste zin is er volgens mij het volgende aan de hand:

Als je koorts hebt kan voel je je niet goed. Je lichaam moet er tegen vechten en het nare gevoel zorgt er voor dat je (onbewust) je toch zorgen maakt. Daarnaast slaap je slecht, en dus minder diep. Dat zou een heftige REM-slaap kunnen veroorzaken.
Het slapen verloopt in een aantal slaapcycli waarbij de diepe slaap waarin niet gedroomd wordt, wordt afgewisseld met lichte, onrustige slaap waarin gedroomd wordt. In deze fase van de slaap wordt je gemakkelijk wakker omdat het zich net onder het bewustzijnsniveau bevindt. De fase waarin er gedroomd wordt wordt de REM-fase genoemd waarbij de REM staat voor rapid eye movement, de snelle oogbewegingen die worden waargenomen tijdens deze fase van de slaap.

Omdat je toch al minder diep slaapt kun je je dromen vaak ook makkelijker herinneren.
Het is dus een combinatie van die twee: je droomt meer en je kunt ze je beter herinneren.
Dromen zijn niet logisch, dus hoe meer droom je hebt om te herinneren hoe meer de onlogica ervan zal toenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is volgens mij niet echt dat je meer droomt. Je droomt namelijk altijd(!) over een bepaald thema. bij iedereen anders. http://forum.fok.nl/topic/804053 hier staan ervaringen van mensen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'meer' is in mijn antwoord bedoeld als in in een groter percentage van de slaapcyclus.
Iedereen droomt (in normale omstandigheden) inderdaad elke nacht.

Andere antwoorden (2)

Volgens mij kwam het vooral door je lichaamstemperatuur. als je koorts hebt stijgt je lichaamstemperatuur en je bloedvaten verwijden. Hierdoor heb je een hogere hartslag en dit heeft weer invloed met bepaalde delen van je hersenen waardoor je dus rare dromen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koorts verstoord de normale denkprocessen, de concentatie en het geheugen. Ij halfslaap zie ik tijdens koorts altijd visioenachtige films met de meest fantastische beelden in snelle opeenvolging en tijdens dromen zal het niet veel anders gaan. De hersenen zijn een delicate machine die snel kan ontregelen door chemische stoffen of te hoge temperaturen.